Купуваме по-малко бира

share

Нетипичното хладно време през летните месеци на тази година влияе негативно върху бирения пазар. Имайки предвид, че около 50 на сто от годишните продажби на бира се генерират най-вече в периода май - август, очакванията за 2013 г. са по-скоро за лек спад в продажбите, съобщиха от Съюза на пивоварите в България.

Ако обаче времето през следващите месеци бъде топло за сезона - продажбите през 2013 г. може да са с ръст от 1 - 2% спрямо 2012 г., съобщи БТВ.

Инвестициите на компаниите в бранша надхвърлят 68 милиона лева за 2012 година, а приходите за бюджета от платен акциз са 82 милиона лева, съобщиха от организацията. По данни на Съюза на пивоварите в България през 2012 г. консумацията на пиво в страната е 73 литра за пълнолетни, което е средно за страните от ЕС.

Чехия е лидер със 145 литра на глава от населението. Потреблението в България може да се сравни с това в Дания, Естония, Белгия и Холандия. 16 държави в ЕС са с по-ниска консумация на бира от България. Това са предимно южни държави, където се пие повече вино.

Консумацията на бира у нас постепенно се увеличава. През 2005 година е била 61 литра, а през 2010 година - 67 литра на човек от населението на възраст над 18 години. За 2012 г. продадените количества бира на българския пазар са 5 404 000 хектолитра.

Според НСИ вносът на бира през миналата година е бил 424 000 хектолитра пиво, а износът - 92 800 хектолитра. Членовете на Съюза на пивоварите са реализирали в страната 5 084 000 хектолитра.

Българската бира се изнася най-вече в Гърция, Кипър, Испания, Англия, дори и за световните производители Белгия и Холандия. В тези страни има наши емигранти, които предпочитат родните марки пиво, уточниха от Съюза.

Въпреки че българският пазар на бира отчита слаб ръст през 2012 г., най-доходоносният тип опаковки - стъклените бутилки, продължава да намалява в обеми. През последните години е налице и значителен ръст на дела на продажбите през каналите за т.нар. модерна търговия (големи супермаркети и търговски вериги), докато продажбите в заведенията свиват значително своя дял. Ето защо ръстът в приходите от продажби на пиво е много по-нисък, отколкото ръста в самите обеми на реализация на бира.

Водещи новини

Още новини