Нетипичното хладно време през летните месеци на тази година влияе негативно върху бирения пазар. Имайки предвид, че около 50 на сто от годишните продажби на бира се генерират най-вече в периода май - август, очакванията за 2013 г. са по-скоро за лек спад в продажбите, съобщиха от Съюза на пивоварите в България.
Ако обаче времето през следващите месеци бъде топло за сезона - продажбите през 2013 г. може да са с ръст от 1 - 2% спрямо 2012 г., съобщи БТВ.
Инвестициите на компаниите в бранша надхвърлят 68 милиона лева за 2012 година, а приходите за бюджета от платен акциз са 82 милиона лева, съобщиха от организацията. По данни на Съюза на пивоварите в България през 2012 г. консумацията на пиво в страната е 73 литра за пълнолетни, което е средно за страните от ЕС.
Чехия е лидер със 145 литра на глава от населението. Потреблението в България може да се сравни с това в Дания, Естония, Белгия и Холандия. 16 държави в ЕС са с по-ниска консумация на бира от България. Това са предимно южни държави, където се пие повече вино.
Консумацията на бира у нас постепенно се увеличава. През 2005 година е била 61 литра, а през 2010 година - 67 литра на човек от населението на възраст над 18 години. За 2012 г. продадените количества бира на българския пазар са 5 404 000 хектолитра.
Според НСИ вносът на бира през миналата година е бил 424 000 хектолитра пиво, а износът - 92 800 хектолитра. Членовете на Съюза на пивоварите са реализирали в страната 5 084 000 хектолитра.
Българската бира се изнася най-вече в Гърция, Кипър, Испания, Англия, дори и за световните производители Белгия и Холандия. В тези страни има наши емигранти, които предпочитат родните марки пиво, уточниха от Съюза.
Въпреки че българският пазар на бира отчита слаб ръст през 2012 г., най-доходоносният тип опаковки - стъклените бутилки, продължава да намалява в обеми. През последните години е налице и значителен ръст на дела на продажбите през каналите за т.нар. модерна търговия (големи супермаркети и търговски вериги), докато продажбите в заведенията свиват значително своя дял. Ето защо ръстът в приходите от продажби на пиво е много по-нисък, отколкото ръста в самите обеми на реализация на бира.