Европейският съюз си поставя амбициозната задача за периода 2020 - 2030 г. смъртните случаи и сериозните наранявания в пътно транспортни произшествия (ПТП) да се намалят с 50%. Това може да стане с осигуряване на достатъчно средства за пътна безопасност и координирани действия в тази посока. На това акцентираха над 350 международни експерти, които се събраха в София за участие в конференцията „Пътна безопасност: Нови технологии и добри световни и европейски практики“, част от календара на Българското председателство на Съвета на ЕС 2018 г.
Те бяха категорични, че мерките за пътна безопасност трябва да се приемат за инвестиция в спасяването на човешки живот, а не за разход. Катастрофите водят до огромни социални и икономически загуби за обществото, включително щети от над 2% от БВП на националните икономики. Общо беше мнението, че за сектора трябва да се отделят достатъчно средства. Един от начините за осигуряване на целеви средства в България е въвеждането на тол-системата, която се очаква да носи 3 пъти повече средства за инвестиции в пътната инфраструктура у нас. През страната ни преминава съществен транзитен трафик и е важно да се регламентира справедлив начин за финансиране на пътищата - тежкотоварните автомобили, които рушат повече пътната настилка, да плащат повече от леките коли.
МРРБ кандидатства пред Европейската комисия за над 3 млрд. лв. за пътна безопасност. Това обяви министърът на регионалното развитие и благоустройството Николай Нанков в рамките на форума и подчерта, че от 2007 г. до сега над 660 млн. лв. са инвестирани по републиканските пътища само за подобряване на инфраструктурата, свързана с пътна безопасност – ограничителни системи, вертикална, хоризонтална сигнализация, маркировка, табели и др.
Снимка: EU2018BG
Статистиката показва, че най-безопасни за движение са автомагистралите и затова усилията на правителството са съсредоточени върху доизграждането на магистралния пръстен в България. Министърът на регионалното развитие и благоустройството Николай Нанков обяви, че 170 км от автомагистрала „Хемус“ ще бъдат изградени или ще се изграждат в рамките на следващите три години. В края на април-средата на май пък ще стартират и процедурите за строителство и надзор на участъка през Кресненското дефиле, с което да бъде завършена магистрала „Струма“. Друг активен ангажимент на пътната администрация в тази посока е и извеждането на транзитния трафик от населените места с проектиране и изграждане на обходни пътища.
Снимка: EU2018BG
Три са основните фактори, които определят движението и неговата безопасност – освен безопасността на пътната инфраструктура, това са поведението на участниците в движението и автомобилният парк. Сред възможните мерки за намаляване на ПТП бяха набелязани ограничаването на скоростта – особено в населените места, подобряване на образованието и обучението на участниците в пътното движение, въвеждането на иновации, по-масовото използване на алтернативни видове транспорт и др. В заключение беше посочено, че за пътната безопасност трябва да се работи съвместно и тя да бъде категоричен ангажимент на всички институции и граждани.