Очаква се да продължи тенденцията за поскъпване на самолетните билети

Novini.bg/ Canva
share

Европейският комитет на асоциациите на туристическите агенции предупреждава, че окропняванията на авиокомпаниите ще намали конкуренцията и ще ощети потребителите. Припомнят, че през последните десетилетия либерализацията доведе до по-евтини, по-безопасни и по-всеобхватни въздушни връзки в целия ЕС. Това до голяма степен се дължи на конкуренцията между авиокомпаниите, посочват те. По време на пандемията авиационният сектор беше един от най-засегнатите, припомни пред БНР Димитрина Горанова, председател на Асоциацията на българските туроператори и туристически агенти.

"За първи път в историята си цялата флотилия на всички авиокомпании беше на земята. Предвид продължителността на пандемията, много от авиокомпаниите се принудиха или използваха ситуацията, за да бракуват някои от самолетите си и в последствие да ги обновят. За съжаление, по време на пандемията изключително много се наруши веригата на доставките. Има забавяния при изработката и доставката на нови самолети. В момента има търсене, но тези забавяния пречат  за възстановяване до предпандемичните нива. Това ще рефлектира и върху изпълнението на полетите. Очаква се анулиране".

След пандемията финансовото състояние на авиокомапниите е стабилно, посочи тя. 

"Райънеър" намалява цените на билетите, след като онлайн платформи спряха да ги предлагат

"Имаше няколко фалита на чартърни авиокомпании. Фалитът, който най-сериозно се отрази върху българския пазар, беше преди десет години – на унгарската авиокомпания "Малев“. Едва след десет години туроператорите получиха обратно своите пари". 

При покупка на самолетни билети потребителят в повечето случаи търси най-изгодната цена, обясни Димитрина Горанова.

"Предвид повишаването на цените, което е тенденция след пандемията, се стараят да си закупят билети по-рано, за да са на по-ниска цена". 

Тя отбеляза и важната роля на туристическия агент при закупуването на самолетни билети.

"Може да обърне внимание на потребителя за някои детайли от пътуването, които не са винаги ясни. Когато става въпрос за масови анулации или затворени летища, кол центровете на авиокомпаниите не могат да поемат целия обем от обаждания и в много случаи пътниците остават без реална подкрепа, каквато биха имали ако си бяха купили билета от агенция". 

През последните години тенденцията за поскъпване на самолетните билети е сериозна, отбеляза Димитрина Горанова.

"Очаква се тази тенденция да продължи, най-вече заради въвеждането на различни екологични регулации. Биогоривата са три пъти по-скъпи от обикновения керосин".

Развитието на нискотарифните авиокомпании е доста стабилно, каза Горанова.

"В България най-големите превозвачи са именно нискотарифните авиокомпании. Националният ни превозвач се нарежда след тях. 

До някаква степен те са определящи за развитието на авиационния сектор и налагат тенденции. От тях тръгна идеята за продажба на самолетен билет без багаж или само с ръчен багаж, както и без включена храна. 

Някои от нискотарифните авиокомпании обаче са агресивни както по отношение на цените си – прекалено ниски и нереалистични, така и по отношение на анулиране на полети и информиране на пътници. Поведението им е все едно, че те определят правилата и са единствената страна на пазара. Това рано или късно няма да се отрази добре нито на пазара, нито на тях". 

Окропняването на авиационния бизнес тя си обяснява с факта, че той е изключително скъп за поддръжка, а е и много рисков.

Има голяма вероятно в бъдеще да купуваме по-скъпи билети, но обслужването да бъде по-лошо, каза Горанова. 

"Това е нещо нормално при огромните корпорации. То би намалило гъвкавостта на туристическия бизнес".

Авиацията не е това, което беше и няма да бъде, отбеляза още тя. 

Банско ще се рекламира по CNN Turk

"Развива се много динамично. Аз не вярвам да се получи монополизация на пазара. Този сектор, заедно с туризма, ще продължи да се развива  и да бележи ръст".

Водещи новини

Още новини