Независимо от това кога отиват на море – в средата на юни, началото на август или в края на септември, туристите трябва да получат едно и също качество на обслужването, за да можем да кажем, че държим летвата високо до самия край. И оттам – очакванията за следващите сезони да бъдат така добри трябва да се повишават. Това заяви председателят на Комисията за защита на потребителите (КЗП) Димитър Маргаритов, съобщиха от пресцентъра на КЗП.
Той апелира към предлагащите туристически услуги да не се изкушават да свалят качеството в края на туристическия сезон като освобождават част от персонала или не предоставят в пълен обем услугите, които са били налични в хода на активния сезон.
„Общият извод е, че качеството на българския туристически продукт с всяка изминала година става все по-добро. Това, надявам се, биха могли да потвърдят и потребителите. Но ние съдим по факта, че в сравнение с минали години през този летен сезон са по-малко на брой постъпилите при нас сигнали от граждани, които са били потърпевши от различен тип нарушения”, коментира Маргаритов в предаването „Социални профили” по Военния телевизионен канал. И уточни, че по-голямата част от извършените през лятото по Черноморието около 2000 проверки са част от програмата на Комисията „Лято`2018”.
Маргаритов отбеляза, че понякога потребителите повдигат въпроса защо не ползват безплатно шезлонг и чадър на плажа, след като са в условията на режим All Inclusive. „Съгласно Наредбата за категоризирането на туристически обекти това не е задължителен реквизит на услугата, но ако хотелиерът се е договорил с концесионера на съответния плаж, той би могъл да предостави безплатен достъп до плажната ивица или по-скоро такъв, какъвто е включен в общата цена за настаняване и изхранване”, обясни той.
Председателят на КЗП допълни, че това може да се случи не само когато се предлага All Inclusive настаняване, но главното е да има такива взаимоотношения, които да позволяват на въпросните хотелиери да предоставят част от плажа на своите клиенти.
В момента във фокуса на контролната дейност на Комисията са ученическите принадлежности и летните намаления. Инспекторите следят за пълната и коректна информация, както за произхода и характеристиките на предлаганите артикули, така и за условията на представяните на вниманието на потребителите търговски предложения.
По отношение на двойните стандарти при потребителските продукти в различните страни от Европейския съюз Маргаритов посочи, че има много ясна пътна карта на това, което предстои да се случи оттук нататък за решаването на въпроса. А именно – промяна в директивата за нелоялните търговски практики, която да доведе до това, че даден производител няма да има право да предлага определен продукт под една марка с различно качество.
Председателят на КЗП припомни, че за първи път единодушно за съществуването на този проблем на общоевропейско ниво беше признато именно по време на Българското председателство на Съвета на Европейския съюз на специално организиран в София форум по тази тема.
„Интересен момент, към който се върви, е нарушителите да бъдат санкционирани не с някаква твърда сума, а с процент от оборота си, за да е ясно, че какъвто е мащабът на нарушението, такъв ще бъде и мащабът на наказанието”, заключи Маргаритов.