Ние сме концептуалисти на разрухата

share

Тези дни запалиха крана, с който трябваше да се разруши паметника „1300 години България”! А сега кажете, това не е ли много българско, а?

Ние рядко знаем какво точно ще създадем, но сме царе на разрухата! Този път, за разлика от други подобни „проекти”, има идея какво ще се случи след демонтирането на печално известния паметник – на мястото му ще бъде възстановен мемориалът на загиналите войници от Първи и Шести софийски пехотен полк. Което е много хубава концепция, пък и паметникът си беше стряскащ. Дано не стане като с Мавзолея, където почти 20 години след събарянето има плешиво бетонно петно.

Въпросът е колко често, когато имаме порив да разрушим нещо, имаме и бегла идея какво ще създадем. Тези дни следя масовата еуфория от атаката по алкохолния туризъм на Слънчев бряг и наистина не я разбирам. Това е най-големият ни курорт – повече от 300 000 легла са един средностатистически град. Явява се социално-икономически център в Източна България. Според едно британско проучване, Слънчев бряг е най-достъпният европейски курорт. Хиляди млади хора от цяла Европа харчат парите си там и ние сега искаме да им се скараме, че не си лягат рано! Ясно е, че трябва да има ред и правила, но дано не го направим така, че да убием един от малкото работещи бизнеси в България. Защото френски мултимилионери в България на море няма да дойдат, нека да е ясно. И Флавио Бриаторе също, той си има остров с много дългокраки манекенки и нашите не го вълнуват. Но нали всъщност точно това е пазарът? Когато си уцелил една ниша и се опиташ рязко да промениш концепцията, най- често следва тотален крах.

Преди години с Иван работехме в култовото рок-радио „Тангра”. Култово до момента, в който не му се случи един злощастен ребрандинг – стана радио за мелодичен поп. В резултат на което, всички рок фенове спряха да го слушат и нито един фен на Бритни Спиърс не започна! Добрият бранд просто замина. Донякъде разбирам носталгията на предното поколение – през соца Слънчев бряг е перлата на "Балкантурист" – уютен комплекс за чужденци със западна валута и недостъпна идилия за повечето българи тогава. Семеен туризъм за средния европеец, плюс „Златният орфей” за нас. За добро или лошо, Слънчев бряг отдавна не е това, което е бил. Сега е любимата парти дестинация за алкохолен туризъм на европейската младеж. Евтино място за не високо платежоспособни парти туристи. Оливат се по крайбрежната алея. ВВС направи филм, ИКЕА – реклама. Че те си се оливат така и вкъщи – „пъб крол”-ът е класическата дисциплина в петък вечер за средностатистическия англичанин, примерно. Не сме измислили топлата вода и този път.

Аз по принцип харесвам Валери Симеонов, защото е открит и рядко активен за български политик. Но желанието му да превърне Слънчев бряг от „нещо отвратително за един по-умерен човек" в „нормален курорт” ми се струва много лош маркетингов ход. Дали един по-умерен човек изобщо би избрал „Слънчака” за лятната си ваканция? Никой не отива там за възстановителен сън и тихи разходки. Всички знаят, че там се шуми и се лее алкохол. Слънчев бряг не спи. Като Лас Вегас, щата Невада, САЩ. Най-добрият пример за бранд от този тип - хазарт, алкохол, Елвис, бърза сватба през уикенда. Каквото стане във Вегас, си остава във Вегас.

Освен това, Черноморието ни е доста добре профилирано за мащабите на бутиковата ни държава. Има си Созопол - за романтиците, Иракли – за хипарите, Дуранкулак – за орнитолозите, Русалка – за френските пенсионери, Албена - за семеен олинклузив, Балчик – за ботаниците и т.н. Дори хард еколозите си имат, макар и напълно незаконно, Корал и си серат в храстите по цяло лято, без да има кой да ги спре. За съжаление. Но англичаните и руснаците, които си плащат са проблем. Странно племе сме.

Туристическият ни продукт иска визия и стратегия. Държавата и местната власт да работят заедно за развитието на сектора. Липсата на работна ръка, например, е огромен проблем за туризма, който пряко се отразява на качеството на услугите. Закона за трудовата мобилност и трудовата миграция не позволява престой на работници от държави извън Европейския съюз над 3 месеца. Хиляди млади хора от Македония, Украйна, Беларус и Молдова могат да работят през лятото тук. И после да останат. А повечето от тях са етнически българи. Това е част от решението на демографската криза, което вълнува всички нас, които наричаме себе си националисти. Присъствието на Обединените патриоти във властта, и в частност на Валери Симеонов, е шанс да се отворим за тези желани имигранти. Най-важното обаче, е най- после, преди да разрушим нещо, което работи, да имаме концепция какво ще построим!

Автор: Андрей Арнаудов

Водещи новини

Още новини