Новият инцидент със самолет "Боинг 737 МАКС 9" (Boeing 737 MAX), който загуби врата в петък по време на полет в САЩ и произтеклото от това спиране на полетите с този модел по целия свят, е нов удар за американския самолетостроител, макар и експертите да очакват ограничени последици, предаде Франс прес, цитирана от БТА.
Федералната агенция за гражданско въздухоплаване на САЩ (FAA) поиска в събота 171 самолета от този модел да бъдат спрени за инспекция, което засегна основно дейността на компании като "Юнайтед еърлайнс" (United Airlines), "Търкиш еърлайнс" (Turkish airlines) или "Аеромехико" (Aeromexico).
В петък вечерта вратата на самолет, излитащ от Портланд, щата Орегон, се откъсна по време на вътрешен полет на компанията "Аляска еърлайнс" (Alaska Airlines) със 171 пътници на борда и 6 души екипаж на височина от 5000 метра.
Впечатляващите кадри от инцидента, довел само до леки наранявания на пасажери, показващи зейналата дупка в корпуса на машината, обиколиха света
Разследването на американската Национална агенция за транспортна безопасност (NTSB) едва започна и все още няма никакво заключение за причината за инцидента.
Агенцията съобщи в неделя вечерта, че е открила изгубения панел, паднал в градината на частно лице в Портланд. "Ще отидем да го вземем и ще започнем да го анализираме", заяви президентката на агенцията Дженифър Хоуменди.
Този инцидент се добавя към цяла поредица от неприятности, с които се сблъска самолетостроителят от Арлингтън, щата Вирджиния, през последните години, отнасящи се най-вече за този модел.
Най-сериозните от тях бяха катастрофите с два самолета 737 МАКС - през октомври 2018 година в Индонезия и март 2019 година в Етиопия, при които загинаха общо 346 души.
След тези инциденти всички самолети 737 МАКС по света бяха спрени от летене за 20 месеца.
Американският самолетостроител освен това няколко пъти спря за общо почти две години доставките на самолети за дълги разстояния 787 заради фабрични дефекти и проверка.
Що се отнася до петъчния инцидент, той може да е свързан с производството на вратата или на винтовете, но също и с монтажа и контрола на качеството, обяснява Скот Хамилтън от специализирания сайт "Лиъм Нюз".
"Мисля, че това е по-скоро извънредна аномалия, отколкото системен проблем", заяви той.
За разлика от "Боинг" големият му конкурент "Еърбъс" е спирал самолетите си само няколко пъти през 2020 година и избегна мащабни съкращения.
Акциите на "Боинг" поевтиняха в днешната предпазарна търговия, тъдокато пазарите анализират информацията, че Федералната агенция за гражданско въздухоплаване е наредила временно спиране от летене на самолетите "Боинг 737 МАКС", съобщи Си Ен Би Си.
Акциите поевтиняха с 8 на сто в ранните часове на търговията (11:30 часа българско време).
Междувременно Индонезия е спряла от летене три самолета "Боинг 737 МАКС" на авиокомпания "Лайън еър" (Lion Air), съобщи транспортното ведомство.