Цените на необработените диаманти — необработените, неполирани и нешлифовани камъни — се понижиха през 2023 г., тъй като много потребители след пандемията избягват луксозните стоки.
Според "Zimnisky Global Rough Diamond Index" цените са най-ниските от година насам. Индустриалните анализатори отдават спада на спада в продажбите на витрината за бижута.
Тъй като потребителите харчеха по-малко пари за хранене и пътуване по време на пандемията,"хората имаха излишни пари, които да харчат за дискреционни покупки", отбеляза Пол Зимниски, глобален анализатор на диаманти пред CNN.
Цените на диамантите са адаптирани към потребителите, които избират услуги пред бижута. Хората се хранят навън, пътуват и харчат пари за преживявания, а не за луксозни стоки, според анализатори.
"Диамантите са изцяло управляван от потребителите пазар", каза Едан Голан, независим анализатор на диаманти. Търсенето на диамантени бижута от страна на купувачите влияе върху цените на необработените диаманти и до известна степен върху цените на дребно. Търговците на дребно стимулират потребителското търсене, като влагат стотици милиони долари в реклама.
Стремителното падане на цените следва две рекордни години в продажбите на необработени диаманти. През 2021 и 2022 г. търсенето на бижута с естествени диаманти беше най-високо за всички времена.
"Имаше параболично движение нагоре, а сега има корекция от другата страна", отбеляза Зимниски, предаде Фокус.
Но спадът в цените на необработените диаманти не означава, че купувачите ще видят етикети с по-евтини цени в магазините.
Търговците на дребно обикновено не коригират цените си в магазина въз основа на пазара на необработени диаманти в краткосрочен план, независимо дали продуктите стават по-евтини или по-скъпи на задния край. Според Голан "търговците на дребно определят ценова точка и яростно защитават своите брутни печалби".
Въпреки че цените на необработените диаманти падат, закупуването на кръгъл диамант от един карат в магазина е средно с 3% по-скъпо сега, отколкото през януари 2020 г., каза той.
"В краткосрочен план, ако цените на едро паднат, някои бижутери ще се опитат да използват възможността да уловят повече марж", каза Зимниски.
Индустриалните анализатори очакват да видят скок в продажбите на дребно по време на зимните празници и в началото на 2024 г. Зимните месеци са пиковият сезон на годежите, а Коледа и Свети Валентин обикновено са доходоносни празници за бижутерските компании.
Въпреки че това може да доведе до малък скок в цените на необработените диаманти, "като цяло ще видим годишен спад на продажбите през празничния сезон", прогнозира Дейвид Джонсън, говорител на "De Beers", една от най-големите диамантени компании в света.
Зимниски също така предвижда смекчаване на пазара тази година в сравнение с върховете през 2021 г. и 2022 г., но казва, че икономическите показатели в Съединените щати са обещаващи. "Пазарът на акции се представя сравнително добре и заетостта е силна", каза той, проправяйки пътя за постепенно възстановяване на цените на необработените диаманти през 2024 г.