Пандемията и локдауните вкараха бизнеса с колите втора употреба в труден период. Масови фалити на вносители на автомобили и рязък ръст на цените прогнозират от бранша пред „Монитор“.
Скокът на финикийските знаци по табелите ще бъде с до 20 на сто. Една от причините за поскъпването е липсата на внос от страните, от които традиционно се вкарват автомобили - Германия, Франция, Италия.
Пандемията накара много хора да свият доходите си и в момента дори в тези страни хората не продават колите си, а ги задържат. Това пък дава отражение върху цените, на които българските търговци купуват.
Продажбите на автомобили втора употреба са намалели с до 50%, отчитат вносителите на втора ръка автомобили. Автомобилите малко по малко поскъпват и всичко, което влиза нов внос, е поне с 20% по-скъпо от това, което е било до вкарано преди 1 година.
Пандемията накара много хора да са несигурни в доходите си и последното нещо, което мислят да закупят, е кола. Друг фактор за ниските продажби е и това, че потенциални купувачи от съседните държави не могат да идват в България, а преди пандемията това е било доста често срещано явление.
България е много добър балкански пазар, от който коли купуват македонци, гърци, сърби и др. Затруднената мобилност спъва и работата на търговците, защото не могат свободно да влизат на територията на други страни и да търсят добри и качествени коли, които да внасят на българския пазар. Дори след края на пандемията цените на автомобилите няма да се върнат на старите си нива от по-рано.
Заради намаленото търсене много търговци ще са принудени да напуснат бизнеса с вносни коли. През миналата година секторът натрупа огромни загуби. В момента работят само тези, които имат собствени заделени средства и финанси, които могат да им помогнат. С ниските продажби няма как да се покрият разходите за заплати, данъци, осигуровки и т.н. Търговците, които внасят автомобили, не се възползват от държавната помощ, предоставена за справяне с пандемията, защото дейността им се извършва на „открити площи“ и се предполага, че принудителните затваряния не им влияят. Имаше един месец при пълния локдаун, в които бяха затворени. През останалото време държавата предполага, че са работили и печелят достатъчно, за да покриват разходите. Повечето търговци реализират стока, закупена в началото на миналата година. Отделно има много хора в сивия сектор, които не плащат данъци. Друг проблем е повишението на екотаксата. Тя е вече около 300 лв., а парите отиват в частни джобове.
Търсенето е различно в малките и големите градове, но общата тенденция е, че всеки се оглежда за икономична кола. Купувачите се интересуват главно от разхода на гориво. В големите градове се търсят по-скъпи коли, но в малките населени места се кара всичко. Там не могат да си позволят да дадат повече от 5000 лева за кола и тя се ползва за всякакви цели. На тях не им трябва скъпа кола с добър евросертификат. Повечето хора търсят качествена кола на евтина цена. И сравняват цените в интернет пространството, а не качеството. Често такива купувачи по-късно разбират, че евтиното излиза скъпо, коментират вносители. Няма хубави, но и евтини коли.
Според експерти от бранша сега е най-изгодният момент за закупуване на автомобил. Все още се намират коли на по-ниски цени, а и сега търговците са свили доста печалбите.