Като традиционна и сравнително добра оцениха от Асоциацията на българските авиокомпании /АБА/ 2018 г. за българската гражданска авиация. Според Станислав Станулов, председател на АБА, близо 9-процентният ръст в превозените пътници през миналата година спрямо предходната за трите летища - София, Варна и Бургас, е добър знак.
Близо 12 милиона са практически обслужените от и до България пътници през 2018 г. Близо 7 млн. от тях са обслужени от Летище София, около 55 на сто. От Варна и Бургас обслужените пътници са около 5 милиона, или 45 на сто, отчете Станулов. През 2018 г. ръстът отново е съсредоточен в редовните международни линии - 13,6 на сто, а делът на чартърните полети продължава да намалява. Съотношението между тях вече е 78:21.
Действащите авиокомпании в края на 2018 г. у нас са общо 11 и няма промяна в самолетния парк през годината. Промяната е в операциите на нашите превозвачи, тъй като половината от нашите компании работят в чужбина. "Изключително капризен и сериозен пазар, което доказва нивото на превозвачите ни. Десетте карго превозвача също работят навън, с доказано високо качество на услугата", посочи председателят на АБА.
С най-висок ръст на капацитетни възможности през изминалата и тази година е техническото обслужване на самолети, подчерта Станулов. Основните бази са "ЛуфтханзаТехник София", "Аеротехник", "Роуз Еър" и базата на авиокомпания "България Еър Чартър". Хангар строи в момента и "Хели Еър". През 2018 г. има значително инвеститорска активност в бази за техническо обслужване и ремонт на самолети. През годината са построени две нови работни места за 150-местни самолети, две се строят в момента. Гражданската ни авиация има общо 15 места за обслужване на самолети тази година и с това България става забележим център за обслужване и ремонт на самолети за Югоизточна Европа, отчетоха от АБА.
По отношение на авиационния персонал изоставаме, продължава тенденцията за недостиг на пилоти и наемане на чуждестранни такива - около 5 на сто от пилотите в българските авиокомпании, посочи Станулов.Професионалните пилоти в страната са общо 750, около 50 са пилотите на вертолети.
Йовко Йоцев, главен секретар на АБА, подчерта значението на подготовката и обучението на пилотите, в съответствие с европейските изисквания.
На въпрос за силно изразената сезонност на полетите от АБА отговориха, че тя е продиктувана не от авиокомпаниите, а от реалния живот - през лятото почиваме и пътуваме повече. Морските летища за три-четири месеца обслужват толкова пътници, колкото Летище София за цялата година. "Ние сме функция от живота, географското си положение и работата на туристическия бранш", обобщи Станислав Станулов, цитиран от БТА.