И тази седмица продължават консултациите на финансовия министър Асен Василев с експерти за бюджетната политика. Първият Обществен съвет бе посветен на разходите на държавата. Днес по-подробно ще се дадат разяснения за какво отиват нашите данъци и какви инвестиции могат да се направят (виж графика 1). На срещата присъстват представители на държавни агенции и кметове.
За 2020 г. реално направените разходи (не бюджетираните) са 5 млрд. лв. 1/3 част от тези средстава са за нови пътища. Има за нови сгради, жп инфрастрултура и метрото. От тези средства са дадени и за детски градини и ясли.
„Обикновено има държавно ведомство, за което тези пари са бюджетирани. В някои случаи има държавно предприятие, към което парите се дават на принципа „ин хаус“. Както Агенция „Пътна инфраструктура“ (АПИ) има „Автомагистрали“ ЕАД. Не малка част обаче наемат частни фирми. Ако всичко е преминало „ин хаус“ (in house, пряко възлагане) обаче това е нарушение на Закона за обществените поръчки. Нормалните обществени поръчки е добре да са с двама или повече кандидати", поясни Василев.
Най-много средства се дават за АПИ. Има три големи държавни предприятия – Автомагистрали ЕАД, Монтажи ЕАД и Транспортно строителство и възстановяване ЕАД.
Бездънната каца в АПИ
Констатацията на служебния министър на финансите е, че най-много преки поръчки са направени в "Автомагистрали". Той коментира, че без контрол и без ясна видимост са харчени голяма част от средствата.
"До вчера Министерството на финансите я нямаше тази информация колко се харчи", заяви Василев.
Той не скри критиката си за "раздаването ин хаус" и без търг на няколко компании, които бяха упоменати на слайда от презентацията на министъра.
"Всяко кюлче е 100 милиона", обясни той. (виж графика 2)
Асен Василев разказа за случай, при който УС на АПИ са поискали допълнителни средства на 8 април, налагайки Министерският съвет да изпълни искането. Той поясни, че става въпрос за 2,5 млрд. лв. харчове над това, което има бюджетирано.
Той коментира, че често на строителите не е признавано, че Агенцията не разполага със съответния финансов ресурс, но поръчките са давани.
"Това не е просто липса на контрол. Това е престъпление. Вече сме говорели с Министерството на регионалното развитие и благоустройството (МРРБ) това да бъде дадено на прокуратурата. Това е и дълбоко неморално", категоричен бе Василев.
Старото ръководство на АПИ обяснило, че постъпленията ще се върнат чрез тол таксите. Василев обаче подчерта, че далеч това няма да е така. (виж графика 3)
Заради сериозното разхищение и липсата на контрол България така и не успява да изгради една цяла автомагистрала, стана ясно от думите на финансовия министър.
Междувременно 3,5 млрд. лв. са отишли за Булгартрансгаз за изпълнение на проекти. Тук предимно е с обществени поръчки. Компанията „Аркад“, която строи "Балкански поток", е взела най-много (виж графика 4).
По време на събитието стана ясно, че има концентрация на пари в компании, които не са на конкурентен прицип. Има данни и за свързани лица. Проверявани са по-голяма част от важните договори.
"Всеки ред кюлче е една детска болница", възмути се Асен Василев.
"За около 300-400 милиона от 2,5 млрд. лв. сме поставени пред свършен факт", каза още той и определи това като "наглост и безпарнност".
РАЗХОДИТЕ В ОБЩИНИТЕ
"Горе-долу половината пари са за пътища и тротоари. След това за фитнеси и спорни зали. Има и разходи за ясли и детски градини", обобщи служебният министър. (виж графика 5). Това, което показва анализът, е, че много често има само един участник в обществените поръчки.
За 13 процента от проектите все още няма обявена обществена поръчка за изграждане на детски градини през 2020 г. Очаква се към края на годината да бъдат усвоени още 28 млн. лв., показват данните. (виж графика 6)
Министерството на финансите е получило късно данните от София, затова и Василев не успя да представи цялата информация. Стана ясно обаче, че голяма част от разходите е за метрото.
От МФ обаче са успели да извадят най-големите изпълнители на договори. Сред тях в София очаквано е "Метрополитен", "Софекострой", "Трейс Груп Холд", "Титан София Изто1" и др.
Зам.-кметът на Столичната община Дончо Барбалов коментира, че не се плащат големи аванси на възложителя. И обикновено чак през ноември се виждало колко са изразходваните капиталови разходи. Той увери, че контролът е сериозен.
Министър Василев направи коментар, че по изпълнение на обществените поръчки има разнообразна практика в различните общини.
В хода на дискусията се засегна темата за порочната практика за ПМС - Проект на Постановление на Министерския съвет за одобряване на допълнителни трансфери по бюджетите на общини. Обърна се внимание, че трябва да се "моли" централната власт да отпусне средства за някой проект. Тук се заговори и за "любимите кметове на властта". Така кметът на Плевен заяви, че практиката с ПМС се е използва от всички правителства през годините.
"Всяка община трябва да каже какви проекти има подготвени и да се прецени как да се разпредели ресурсът. Ние предоставихме анализ от НАП кой-колко данъци внася в хазната и съответно кой какъв ресурс получава. Започнали сме преглед на одитните органи. Оказва се, че в не малка част от общините липсва контролна система. Според мен е важно да тръгнем от една обща основа какво е в момента състоянието и да изградим обща визия за бъдещето. Но това е въпрос на един нормален парламент, за да може политиките да се случат", изложи своето виждане Асен Василев.
Вижте и това видео от изказването на Асен Василев относно корпоративния данък: