Министерството на финансите публикува за обществено обсъждане проект на Закон за Националната агенция по хазарта (НАХ). С него се предлага промяна във формата и организацията на хазартния регулатор в нашата държава - като Държавната комисия по хазарта се преструктурира в Национална агенция по хазарта.
В проектозакона са разписани детайлно функциите, правомощията и структурата на Националната агенция по хазарта. Предвижда се тя да бъде специализиран държавен орган към министъра на финансите, който изпълнява държавната политика в областта на хазарта и свързаните с него дейности.
Мотивите към законопроекта ясно дефинират необходимостта от предлаганата промяна, а именно, че дългогодишното изследване, както на практиката на хазартния регулатор, така и на съдебната практика, води до предложените в законопроекта нови принципни разрешения, изменения и допълнения. Промените са продиктувани от констатираните недостатъци и проблеми в работата на настоящия регулатор ДКХ и целят тяхното преодоляване чрез мерки за повишаване ефикасността, бързината, прозрачността и непротиворечивостта при правоприлагането, свързано с обществените отношения в областта на хазарта, посочват от Министерството на финансите.
Друга водеща цел на предлаганите промени е, чрез премахването на Комисията като колегиален орган и замяната с едноличен, в лицето на изпълнителния директор на НАХ, да се осигури бързина в развиващите се пред държавния орган производства и персонализиране на отговорността, с оглед законосъобразно вземане на решения. Предложената промяна в структурата на регулаторния орган е в синхрон и със световните и европейските практики. Сравнително-правният анализ показва, че в голяма част от държавите в световен мащаб хазартната регулация се осъществява не от колегиален орган, а от едноличен орган, поради необходимостта от оперативност с оглед динамиката на хазартния сектор. Сред държавите, в които регулаторният орган е едноличен, са Дания, Франция, Германия, Латвия, Литва, Малта, Нидерландия, Норвегия, Швеция и др.
В преходните и заключителни разпоредби на законопроекта се правят редица изменения и допълнения в разпоредбите на Закона за хазарта (ЗХ), с които, от една страна, той се привежда в съответствие с новата структура на регулатора, а, от друга страна, се внася яснота и избягване на противоречиво тълкуване на някои от нормите на закона.
Припомняме ви, че вчера на специална пресконференция от Агенцията за държавна финансова инспекция (АДФИ) изнесоха първи данни от проверката в Държавната комисия по хазарта (ДКХ). Финансовата инспекция се извършва по разпореждане на министъра на финансите от 12 декември 2019 г. и със заповед на директора на АДФИ Георги Начев от 16 декември 2019 г. На брифинга Начев съобщи, че две от фирмите на Васил Божков са ощетили държавата с много над 210 млн. лев, като се очаква сумата да нарасне. От член 30 алинея 3 на Закона за Хазарта е видно, че държавната такса за моментната лотария, а и за всички игри, следва да бъде 15% от направените залози за всяка игра. От представените регистри, справки и декларации е установено, че единственият оператор, който заплаща държавна такса от 15% е Българският спортен тотализатор, останалите лицензирани оператори, за същата хазартна игра, заплащат държавна такса в размер на 20% от събраните такси от комисиионни за участие, съгласно утвърдените от ДКХ правила. Установено е, че за една и съща хазартна игра се заплащат формирани по различен начин държавни такси, стана ясно още на пресконференцията.
Александър Георгиев, председател на Държавната комисия по хазарта (ДКХ)
Съпоставката на числата сочи, че ако останалите организатори на хазартни игри са плащали по начина, по който е плащало Държавното предприятие "Български спортен тотализатор", сумата е щяла да бъде с около 210 милиона лева повече, като това е сумата за периода 2014 г. до 2019 г. С цел установяване на приходите на държавата от хазартните игри за проверявания период финансовите инспектори са поискали от ДКХ справки по месеци на броя и стойността на направените залози за всяка игра, но все още чакат цифрите. При условие, че базата, на която са били определяни годишните такси, е била същата, по която са определяни спрямо държавното предприятие, сумата е повече от 210 милиона, разкри Начев и добави, че очакванията му са след приключване на финансовата инспекция тази сума да бъде доста променена и да нарасне. След приключването на финансовата инспекция резултатите ще бъдат публикувани официално, като се очаква това да стане в рамките на един месец.
Премиерът Бойко Борисов съобщи в началото на днешното заседание на Министерски съвет, че ако се окаже, че докладът на Агенцията за държавна финансова инспекция за работа на Държавната комисия за хазарта за периода от 2014 до 2019 г. е верен, много хора ще имат проблем.
На 20 декември миналата година Специализираната прокуратура обяви, че започва проверки на фирми на Васил Божков, свързани със залози у нас. Беше образувано досъдебно производство за престъпление, извършено през декември 2017 г. в София, посочиха тогава от държавното обвинение. Става въпрос за сигнал от Цветомир и Боян Найденови, който включва също така и данни за изнудване чрез принуда, придружено със заплаха за убийство или тежка телесна повреда.
През 2014 г. "Националната лотария" не плати нито един лев данък, в резултат на "забравен текст" в закона, според който, тези игри подлежат на облагане. През 2015 г. бе въведен данък 15% от оборота на дружествата с лиценз за извършване на лотарийни игри. Сигналът на Цветомир Найденов е, че от 2015 г. до момента, "Националната лотария" не плаща дължимия по закон данък - 15%, а заплаща 20% такси от комисионни, което е задължение за друг вид хазартен лиценз. Държавната комисия по хазарта (ДКХ) ръководена от Александър Георгиев се държи повече от странно, пазейки пълно мълчание по темата. Според изнесените обвинения от страна на Цветомир Найденов, ДКХ години наред е работела под пълното въздействие на Васил Божков, акционер в "Национална Лотария" както и в Еврофутбол, Евробет, и др. Многократно са възпрепятствани множество оператори от издаване на хазартни лицензи в България (б.а. - такива са случаите с Betfair, Betstars, Novibet, и др.). Тази порочна практика трябва да бъде един път завинаги прекратена и държавата е необходимо да се намеси решително.