Според прогноза на Министерството на финансите, базирана на последни предварителни неофициални данни, с които ведомството разполага от националната статистика, анонсираното достигане на средна заплата през 2021 година между 1400 и 1500 лева е постижимо и възможно. Състоянието на пазара на труда предполага подобно съотношение на инвестициите в труд и капитал. Това обяви министърът на финансите Владислав Горанов по време на заседанието на Националния съвет за тристранно сътрудничество, предаде репортер на Novini.bg.
В този бюджет има достатъчно буфери, той е изпълним и до голяма степен намира баланса между основните сектори, които финансира държавата. Съвършен бюджет няма, този изпълнява приоритетите на сегашното правителство. Смятам, че липсата на изненади в бюджета е добрата новина, чухме и такава критика, каза още Горанов. Държавният дълг намалява. Оптимисти сме, че всички цели, които сме си заложили в началото на този управленски мандат с последния цял бюджет, който ще се изпълнява в него, ще бъдат доближени, добави той.
Прогнозируемостта в политиките, която наложихме в началото на управленския мандат, изисква и предполага големите мерки, които сме начертали да бъдат последователно изпълнявани, посочи министърът и изтъкна, че се запазва данъчната тежест.
Последователно се стремим да "притискаме" бизнеса към увеличение на доходите, както по линия на минималните доходи, така и по линия на разходите, които ние заплащаме за труд в бюджетната сфера, каза финансовият министър.
Очакваният икономически растеж за следващите три години е около 3,3 на сто за всяка една година от прогнозния период. Растежът ще бъде леко по-нисък от очакваното тази година ниво от 3,4 на сто. Основните двигатели на растежа, измерени през елементите на БВП по метода на крайното използване, са вътрешното търсене - както по линия на потреблението, така и по линия на инвестициите. Частните потребителски разходи се очаква да запазят сравнително висок темп на растеж, каза министърът. Положително влияние върху потреблението ще има и увеличението на разходите за персонал, който се предлага за публичния сектор, допълни той.
Най-големият приоритет на държавния бюджет остава образованието инвестицията в човешки капитал: финансирането на дейностите по възпитанието и обучението на децата и учениците е в размер на 2, 65 милиарда лева, очакваме минималната работна заплата за педагогическите специалисти да стане 1 255 лева през 2021 година. Част от тази сума са 360 милиона лева допълнителни средства за увеличение на възнагражденията на педагогическия персонал и 54,5 милиона за непедагогическия. Подпомагане на равния достъп и подкрепа на личностното развитие, в това число стипендии, учебници, транспорт, целодневна организация на процеса – 561 милиона. Към работодателите анонсирам и 12, 8 милиона лева за стипендии за учениците в дуална форма на обучение и подобряване на условията в общежитията, посочи Владислав Горанов.
По отношение на развитието на детските градини и училищата в бюджета са предвидени 186,1 милиона за подобряване на материалната база и повишаване на качеството на образователните резултати. Предвидени са 116 милиона лева, в това число 40 милиона за оптимизиране на вътрешната структура на персонала. По отношение на обучението на студенти и лаборанти във висшето образование ще влязат 499,2 милиона лева, в това число 51 милиона допълнителни средства за издръжка на студенти и докторанти. Ще продължи и реализирането на мерки, насочени към повишаването на привлекателността на учителската професия и мотивацията на действащите учители и насърчаването на зрелостниците с високи образователни резултати да получат педагогическо образование. Това е сред приоритетните мерки, които се надявам, че ще позволят да се преодолее недостига на педагогически специалисти в следващите години, заяви Горанов, като добави, че се надява до 2021 г. да се постигне заложеното в управленската програма удвояване на средствата за педагогически специалисти спрямо нивото за 2017 година, като в цифри това означава да се достигне сумата от 2,76 милиарда лева.
НСТС разглежда проектът на Закон за държавния бюджет за 2020 г. и актуализираната средносрочна бюджетна прогноза за периода 2020-2022 година, както и проекта на Закон за бюджета на държавното обществено осигуряване за 2020 г., внесен от управителя на НОИ, както и проект на Закон за бюджета на НЗОК за 2020 г., внесен от управителя на Здравната каса.