По-високи данъци за старите коли и по-ниски за новите автомобили предвиждат промени в данъчните закони за догодина. Те са подготвени от Министерството на финансите.
Освен мощността и възрастта на колата, които досега единствени определяха размера на налога, от догодина се предвижда да се включи и еко компонента. В зависимост от това дали колата има въобще еко оценка и каква е тя онези които замърсяват повече, трябва да се подготвят да плащат доста по-високи данъци. Така за коли над 20 години без евростандарт данъкът може да скочи и с над 50 процента, а за 10-годишна кола намалението може да е и с около 20 на сто, съобщава БТВ.
От догодина отпада и данъчната отстъпка за наличие на катализатор. Всичко това обаче е под въпрос, тъй като всяка община ще решава каква тежест да имат мощността и годината на производство в новата формула.
От Столичната община са категорични, че вкарването на еко елемент при определянето на данъците е стъпка в правилната посока.
Според икономисти не повече от една трета от собствениците на автомобили у нас догодина ще плащат по-ниски данъци. Въпреки това поскъпване, обаче, България едва ли ще излезе от категорията „авто морга” на Европа, смятат от Асоциацията на вносителите на автомобили. Според тях стъпката, която се предприема, е недостатъчна.
Собствениците трябва да имат предвид и друго при плащането на данъци през 2019 г. Вече няма как при наличие на няколко жилища в различни градове да обявите всичките за основни и да използвате данъчни облекчения.До момента общините не обменяха информация за това, но вече работи специална система, която ще пресече тези измами.