Губим милиони за реклама пред света

share

България ще загуби милиони, предназначени за реклама на страната като инвестиционна дестинация. Средствата са осигурени от еврофондовете, но заради мудна работа в Българската агенция за инвестиции (БАИ), която трябва да ги усвои, част от тях ще бъдат загубени. От инвестираните досега средства пък не се виждал реален резултат, стана ясно от изказване на новия шеф на агенцията Светослав Младенов, пише в. "Труд".

Проектът за маркетинг и реклама на вложенията в България е от септември 2009 г. Първоначалният му бюджет беше 21 млн. лв., осигурени от оперативна програма “Конкурентоспособност”. Впоследствие е намален на 15 млн. лв., които е трябвало първоначално да бъдат използвани до април тази година. Впоследствие срокът е удължен с година, като до момента на агенцията са платени 6,73 млн. лв. Според Младенов до края на проекта ще могат да бъдат усвоени не повече от 12 млн. лв. Реално проектът е започнал да се изпълнява през 2012 г. С европарите беше направен анализ на икономиката и бяха определени приоритетни сектори и държави, от които да се привличат инвеститори. Беше написана маркетингова стратегия за популяризиране на страната, организираха се представяния на България по света, имаше и реклама в чужди медии. Според Младенов реален ефект обаче няма. “По-скоро България стана популярна със сгрешената карта на страната в един от клиповете”, добави той, припомняйки, че част от Югозападна България отсъстваше от картата в един от рекламните спотове, поръчани от агенцията.

С 33% са се свили преките чуждестранни инвестиции у нас през периода януари-юли тази година в сравнение със същите месеци на м. г. Според данните на БНБ за седемте месеца на годината вложенията у нас са 802,5 млн. евро при 1,198 млрд. евро година по-рано. Статистиката на БНБ показва още увеличение на постъпленията от чужди туристи в страната с 3,02% на годишна база до 1,626 млрд. евро. Има спад от 18% на сумите, които българи са похарчили при пътуванията си зад граница. Привличането на инвестиции от Азия, и в частност от Китай и Виетнам, ще е сред приоритетите на новото ръководство на Българската агенция за инвестиции.

Ведомството щяло да се цели в компании от сектори като селско стопанство и туризъм. Азиатските страни бяха основна цел и на инвестиционната политика на ГЕРБ, но големи вложения оттам няма. Основните предимства, с които България ще се рекламира в Азия, щели да бъдат природните дадености и хората. “Малко хора знаят, че зад нас стоят 1300 г. история”, обясни тактиката шефът на агенцията Светослав Младенов. Основното изтъквано до момента предимство - ниските данъци, щяло да остане на заден план, защото на други места ставките били още по-ниски. Агенцията ще направи и каталог с инвестиционните проекти в регионите. Всеки месец ще се публикува и бюлетин за състоянието на икономиката.

Водещи новини

Още новини