Алиансът на технологичната индустрия (АТИ) съобщи, че с Комсията за защита на потребителите (КЗП) са финализирали браншово споразумение, съгласно което операторите, членове на алианса, ще изменят общите си условия за предоставяне на услуги.
Ще бъде въведено право за потребителите да прекратят договора си при увеличаване на цени в резултат на индексация, без предизвестие и без да дължат определената в него неустойка за услуги. Потребителите могат да упражнят правото си за предсрочно прекратяване в срок от един месец от обявената от съответния оператор начална дата на индексация.
Ще бъдат определи прагове, в рамките на до +/-2%, при които не се извършва индексация, както при инфлация, така и при дефлация.
Цените абонаменти/услуги ще бъдат намалявани при отчетена от Националния статистически институт дефлация, за предходната календарна година, когато същата надвишава горните прагове.
Определени абонаментни планове и/или цени на услуги могат да бъдат изключени от обхвата на индексацията, както при инфлация, така и при дефлация, като операторите следва да ги обявят на интернет страниците си.
Операторите ще отразят договорените промени в общите си условия в срок до 3 месеца.
Новите клаузи ще се прилагат от 1 януари 2025 г.
"Въпреки трудната икономическа среда през последните години, телекомуникационната индустрия в България остана устойчива и в резултат на направените инвестиции успя да отговори на нарастващото потребление на данни от страна на потребителите и да осигури надеждна и сигурна свързаност. При проведените преговори АТИ и КЗП се съсредоточиха върху надграждане на възможностите за избор на потребителите и въвеждане на допълнителни мерки, особено в случай на дефлация. Смятаме, че това е много важна стъпка, изцяло в полза на потребителите", каза Андреана Атанасова, председател на АТИ, цитирана в съобщението.
Алиансът отбелязва, че промените се правят, въпреки че "прилаганите клаузи за индексиране съответстват на изискванията за равноправност на приложимата нормативна рамка и практика" в други европейски страни. Припомня се, че това не е първият случай, в който операторите правят доброволни промени в договорите си в полза на потребителите. През 2014-2015 г. те сключиха индивидуални споразумения с КЗП, с които съществено намалиха размера на неустойките при предсрочно прекратяване на договорите, независимо че нямат такова задължение нито по българското, нито по европейското законодателство.