Ако потърсите в интернет списък на най-влиятелните компании, няма да се изненадате да видите имената на Apple, Microsoft или Google. Но едно име се откроява: това на китайската компания Tencent, чиято стойност надвишава тази на Facebook, Mastercard и Samsung взети заедно. Въпреки това, повечето хора нямат представа с какво се занимава компанията. А ако ги попитате, в повечето случаи ще срещнете само объркани погледи.
Истината е, че дейността на Tencent е най-просто казано – всякаква. Талисманът на конгломерата е приятелски настроен пингвин, но по-точната визуална репрезентация би била гигантски октопод, чиито пипала стигат до почти всяка индустрия в световен мащаб. В повечето случаи, Tencent управлява от сенките – тоест името ѝ не фигурира директно.
Дали го осъзнавате, или не, почти със сигурност използвате продукти или услуги, с които китайският конгломерат е свързан.
В Китай – родната страна на Tencent, историята е по-различна. Всички там са наясно, че Tencent доминира живота им. Там конгломератът е постигнал изглеждащото невъзможно – приложение, което да контролира всички. В Китай Tencent са създали WeChat, приложение, което спокойно можем да наречем операционната система на Китай. За хората там то е сравнимо с необходимостта от вода и електричество.
Почти цялото китайско население – 1,4 милиарда души, използват приложението средно по 4 часа на ден. Това е повече, отколкото средностатистическият американски потребител прекарва като време във всички приложения за социални медии, взети заедно ( 2 часа дневно).
Причината поради която китайците използват WeChat толкова много е, че приложението на практика обединява в едно всичко необходимо. Едновременно то е Facebook, PayPal, WhatsApp, Netflix, Google, Spotify, Uber, Yelp, Tinder, Zoom, YouTube, Delieveroo, Amazon и още много други. Всичко е свързано с един профил и едно приложение. Изглежда удобно. Чрез него едновременно плащаш сметките си, обаждаш се на приятели и в действителност – чрез него живееш целия си живот.
От друга гледна точка – една компания има пълен достъп до всички данни, за всеки аспект от живота на потребителите на продукта им: от местоположението, през банкова информация, до всяко изпратено съобщение, проведен разговор и търсения в мрежата, разказва видео на канала Magnates Media в Youtube.
Става и по-зле, когато осъзнаеш, че линията където Tencent приключва, а китайското правителство застъпва, е доста мъглява. Това означава, че Китайската комунистическа партия има достъп до цялата информация, което прави WeChat един от най-мощните инструменти за наблюдение, създавани някога.
„Личните“ съобщения, които се изпращат чрез приложението, се сканират за проверка и се преценява дали да бъдат цензурирани. Ако кажеш нещо, което не се харесва на китайското правителство, в най-добрия сценарий съобщението просто няма да бъде доставено. В най-лошия – ще бъдеш изпратен в затвора или просто ще изчезнеш.
За пример, през 2017 г. китайски гражданин се осмелява чистосърдечно да се пошегува с правителствен служител. Смешката му, обаче, го отвежда направо в затвора.
Изглежда Китайската комунистическа партия няма нищо против хората да са наясно с влиянието, което има, като по този начин ги кара дори не си и помислят да направят или кажат нещо, което не би се харесало на управляващите.
Китайското правителство през 2018 г. публично потвърди, че има достъп дори до изтрити съобщения в WeChat и то без разрешение от потребителя или от съд.
По време на епидемията COVID-19 китайското правителство използва WeChat като инструмент за контрол, като използва цветови кодове, които определят дали определен човек е здрав и дали му е позволено да напуска дома си, или не.
След като установява монополно положение в Китай, Tencent пуска пипалата си и в чужбина. Конгломератът прави сериозни инвестиции в компании като Reddit, Tesla, Discord, Spotify, Snapchat и Universal Music. И това е много малка част от над стоте други компании, извън Китай, в които Tencent има дял.
Те са и най-голямата компания за видеоигри в световен мащаб с приходи, които значително надвишават тези на конкурентите им. Причината за това е, че Tencent притежава 100% от Riot Games, 100% от League of Legends, 40% от Epic Games, 40% от Fortnite. 11,3 % от Ubisoft също е притежание на китайския конгломерат. Също и 5% от Activision Blizazard. И много други.
WeChat генерира над 1 милиард парични трансакции дневно – повече от Visa и Mastercard взети заедно. Tencent дори има участие в създаването на холивудски филми като „Мъже в черно“, например. Те са голямо име и в електронните спортове. Притежават и Tencent Music.
Китай използва Tencent като оръжие, с което да влияе на решения, извън пределите ѝ. Това се е случвало дори и в NBA. Tencent Video склюява сделка с NBA да излъчва баскетболните мачове. През 2019 г., обаче – тогавашният генерален мениджър на „Хюстън Рокетс“ - Дарил Мори, написа туйт, с който подкрепя демократичното движение в Хонконг. В отговор Tencent отказва да излъчва в бъдеще мачовете на „Хюстън Рокетс“. Скоро след това Мори е принуден да изтрие поста си, с който подкрепя Хонконг и публично да се извини за „неуместния“ си туийт. Играчите на отбора също подчертават колко много „обичат Китай“.
Много правителства: от индийското до американското, наричат WeChat „заплаха за сигурността“, а други го възприемат като „мониторингово оръжие в джоба“. Неслучайно през 2020 г. тогавашният президент на САЩ Доналд Тръмп взе на мушка Tencent, WeChat и TikTok.