"Туитър" на Илон Мъск е заплашил корпорацията на Марк Зукърбърг "Мета" със съд заради новото ѝ приложение, наречено "Тредс", наподобяващо Туитър.
Само за 48 часа то събра десетки милиони потребители.
Обвиненията са за незаконно използване на интелектуална собственост и търговски тайни. Причината е наемането на бивши служители на компанията "Туитър" за разработка на новото приложение. "Мета" уверява, че никой в екипа, разработил "Тредс" не е бивш служител на "Туитър". Новата платформа засега е недостъпна в ЕС заради строгите правила за защита на личните данни.
"Конкуренцията е нещо добро, но измамата - не", заяви собственикът на "Туитър" Илън Мъск.
Американският закон за авторско право не защитава идеи, затова "Туитър" трябва да докаже пред съда, че е взаимствана тяхна интелектуална собственост като програмния код. През 2012 г. "Мета" получи патент за система, която показва всички най-нови постове при използване на Фейсбук. Туитър обаче определя "Тредс" като "имитация", предава БНТ.
"Рано е и е много трудно да се каже каква е визията на Зукърбърг за "Тредс". Дали е само за отнемане на пазарен дял от Туитър в много подходящ момент. Аз мисля така. Времето е подходящо за привличане на толкова много хора, които масово напускат Туитър", посочи Бен Шао - професор по компютърни науки.
Новото приложение е много подобно на Туитър. То беше пуснато в сряда и представено от "Мета" като достъпна алтернатива. Оттогава платформата набра 30 милиона потребители. Четири години са били необходими на "Туитър" да привлече толкова потребители, колкото новата платформа е спелечила за един ден, сочат някои статистики. "Тредс" се опира и на два милиарда потребители на Инстаграм. Фактор са и някои хаотични решения в "Туитър" под ръководството на Илън Мъск, които отчуждиха потребители и рекламодатели. Ограничен беше броят на туитове, които могат да се прочетат на дневна база.
"Сега е нещо като градски площад, където всеки може да излезе и да крещи разни неща. Става много по-трудно да се контролира дезинформацията и да се ограничи най-лошото от човешкото поведение. Според мен се завръщат тормозът и заплахите, както и съдържанието, което хората се надяват да не виждат в Туитър", каза проф. Бен Шао.
Според специалисти в бранша, "Тредс" може да предложи "сигурна среда за търговската марка" на съществуващите рекламодатели в Инстаграм, които "са склонни да отпуснат известен бюджет и да видят какво ще стане".
Прехвърлянето на постове към други платформи като Инстаграм е много лесно, така че "Тредс" вероятно ще увеличава потребителите си, посочват експерти. Има и неизвестни фактори.
"Фейсбук се използва от по-възрастни хора, мисля, че предлагането на нещо различно няма да е особено продаваемо сред хората на моята възраст. Ако бяха предложили Тiktok версия на Туитър, вероятно повече мои връстници щяха да го използват. Не знам обаче дали е нещо, заради което хората ще скачат от радост", коментира Ниа Салмън.
Илън Мъск заяви, че "определено е за предпочитане да бъдеш нападан от непознати в Туитър, отколкото да се отдадеш на лъжливо щастие в скриващия болката "Инстаграм".