Учени от Принстънския университет (САЩ) смятат, че използването на Facebook се разпространява като инфекция.
Техният епидемиологичен модел говори за това, че Facebook както някога и MySpace, след няколко години ще бъде споходен от рязко спадане на популярността. Някои изследователи обаче са на мнение, че принстънските учени грешат с подхода към проблема.
Няма нищо чудно в това, че епидемиологичният модел е приложим към такова социално явление като използването на уебсайта. В края на краищата инфекциозните заболявания най-често се разпространяват в резултат на контакт на човека с човек, тоест те също може да се смятат за социални явления. В същото време интересът към идеята или заниманието идват и си отиват буквално като болест – стига само да ти доскучае, пише "МегаВселена", позовавайки се на "Science Now".
Джон Канарела и Джошуа Спечлър, изучаващи авио- и ракетостроенето, твърдят, че развитието на MySpace и Facebook се описва добре с много прост математически модел за разпространението на епидемиите. Моделът предполага съществуването на три типа хора: „възприемчиви“ (S), които още не са започнали да използват социалната мрежа, „заразени“ (I) – които вече го посещават, и „оздравели“ (R), които или са прекратили ползването на сайта или са се отказали от него след първото запознанство.
С разпространението на „болестта“ размерите на групите се променят. Например, тъй като за всеки нов случай на „инфектиране“ е необходим контакт между S и I, количеството S намалява пропорционално на произведението между I и S. Количеството I се увеличава по аналогичен начин, но в същото време носи загуби спрямо увеличението на количеството R.
Моделът е идентичен на т.нар. модел SIR, най-простия в епидемиологията, но все пак с някои добавки. В SIR хората оздравяват самостоятелно, съвземайки се след простудата, затова във всеки момент количеството R се увеличава пропорционално само на количеството I. Канарела и Спечлър предположили, че I става R само като се сблъска с други R: вие не спирате да използвате социалната мрежа, докато някой от приятелите ви не направи това (все пак се разглежда социално явление). Затова числото R нараства пропорционално на произведението между I и R.
След това приложили модела към реални данни. Популярността на MySpace и Facebook се оценявала въз основа на показателите на Google: просто тази информация е по-лесно да се получи, отколкото оригиналните цифри, които са конфиденциални. По такъв начин точно може да се определи броят на потребителите, докато самите социални мрежи разкриват само общото количество регистрирани записи, които се съхраняват дори след като хората са загубили интерес към тях.
В резултат моделът ясно възпроизвел възхода и падението на MySpace: социалната мрежа е достигнала пик на активност през 2008 г., когато имало по 75,9 млн. уникални посещения на месец, а към 2011 година броят на ползвателите практически се стопил. Очевидно подобна съдба очаква и Facebook – в последните години, ако се вярва на Google, популярността на тази социална мрежа е престанала да расте, а от 2012 година е започнала полека да спада.
Следователно, колкото по-дълго, толкова по-силно ще се увеличава количеството R, които ще мотивират другите I все по-активно да се отказват от Facebook и според модела някъде през 2015–2017 г. социалната мрежа ще загуби 80% от ползвателите си.
Но специалистът по математическо моделиране на епидемиите Мариса Айзенберг от Мичиганския университет (САЩ) моли да не бързате да продавате пакета си акции от Facebook. По думите ѝ моделът SIR е толкова прост, че е способен да предскаже само едно: бавно или бързо, епидемията (или популярността на социалната мрежа) в крайна сметка ще спадне. Специалистът смята, че показанията на този модел би следвало да се сравнят с данните от други версии, които отчитат, възможността от появата на повторни огнища от епидемията (тоест, че някои R отново ще станат I).