Вдигат екотаксата за старите коли

Булфото
share

Екотаксата за стари коли ще се вдигне с 3% от догодина. Това стана ясно вчера по време на форум „Деветте пътя към еврофондовете”, на който властта и бизнесът дискутираха перспективите, които разкрива новата оперативна програма „Околна среда”.

„Предприемаме мерки за намаляване на причините за замърсяване на въздуха с фини прахови частици. Затова ще бъдат намалени екотаксите, които се плащат за нови превозни средства, и ще бъдат увеличени за старите коли”, заяви по време на дискусията екоминистърът Ивелина Василева, цитирана от в. "Монитор".

Тя уточни, че тарифата за нови коли ще бъде намалена с 5%, а за старите автомобили ще се увеличи с 3 на сто. Според данните, които Василева представи, у нас има регистрирани над 3 600 000 автомобила, като 66% от тях са на възраст над 10 години.

Очакваният резултат от вдигането на екотаксата е да се ограничи вносът на стари коли, които са едни от основните причинители на мръсния въздух у нас, и постепенно автопаркът в България да се подмени.

Заради превишаването на нормите за фини прахови частици във въздуха, който дишаме, ЕК вече дори заведе дело срещу страната ни. В момента при внос на кола от чужбина собствениците трябва да заплатят екотаксата преди регистрацията й в КАТ. Това става в някоя от фирмите, чиито офиси обикновено се намират на метри от каналите на „Пътна полиция” в страната.

За всички коли, които са по-стари от 10 години, дължимата сума е 267 лв. След увеличението за тях ще се плаща вече с 8 лв. повече, или 275 лв. За возилата на възраст между 5 и 10 години тарифата сега е 253 лв, а за тези до 5 години – 200 лева. За най-новите автомобили сумата е най-тънка – 146 лева. Точно при тях се предвижда намаление със 7,3 лв, като таксата ще стане 138,7 лева.

Според вносителите на коли обаче и сега тарифите са прекалено високи. От автокъщите твърдят, че плащаме най-високите такси в целия ЕС. След нас по високи тарифи били Словакия, където за старите коли екотаксата е 66 евро, и Холандия, където сумата е близо 40 евро.

Според данни на МВР вносът на стари коли у нас продължава да надвишава продажбата на нови возила. Заради това и делът на старите автомобили, които са над 20-годишни, е най-голям – близо 1,5 млн. Автомобилите между 15 и 20 години пък са над 1,1 млн., а тези между 11 и 15 години около 700 000.

Към средата на миналата година броят на превозните средства на възраст между 6 и 10 години е 403 191, а возилата до пет години са едва 133 941. Автотърговци обясниха пред „Монитор”, че продават предимно коли до 10-годишна възраст. Така че скокът от няколко лева в екотаксата едва ли би се отразил на пазара.
„Ако някой е решил да си купи кола, едва ли ще се откаже заради 10 лв. по-скъпа такса”, коментираха те.

Водещи новини

Още новини