-
27 юни 2011 06:46
- 2502
- 0
Според експерти една от причините за психотерапевтичния ефект на приказките е, че в тях винаги се намира изход от проблемната ситуация, а слабият или отхвърлен герой в края обикновено се превръща в силна и постигнала целите си личност.
Всяка приказна история улеснява идентификацията с героя и в повечето случаи подпомага разрешаването на конкретни вътрешни, несъзнавани конфликти, разказва за БТА психологът Елена Тодорова. Порастването и социализацията поставят различни препятствия и пораждат конфликти пред малкия човек. Тяхното решаване е важна задача, защото от това зависи неговото бъдеще.
Например за най-малките - на възраст между 1-2 години, е актуална темата за отделянето и раздялата с мама, след това - за ограниченията, които му се налагат, конкуренцията с другите деца, ревността в семейството и, не на последно място, конкуренцията с родителя от същия пол към 4-5 годишна възраст, обяснява тя.
Това са сложни задачи за едно дете в емоционален план. То трябва да преживее и да превъзмогне всички страхове, емоции и афекти, които нахлуват в него. Малкото дете все още не е способно да ги рационализира и да се справи с тях със средствата на възрастния и тук на помощ идва приказката, обяснява Тодорова.
В приказките почти винаги има герой, с когото детето лесно се идентифицира и който преминава през редица приключения, препятствия или метаморфози, като винаги намира изход. Освен това в приказката много ясно се разграничава доброто и лошото.
Всичко, което е тъмно, зловещо и кръвожадно, е в рамките на "То"- несъзнаваното. Това помага на детето да идентифицира и валидизира своите силни, архаични чувства - гняв, страх, отчаяние, омраза, желание да унищожава. Всичко, което отговаря на доброто, градивното и поощрителното, което дава награда, е от порядъка на Свръх Аз. Затова "приказките са структурообразуващи"- пресъздават значими психични процеси и помагат на детето да въведе "ред" в своите емоции, коментира Елена Тодорова.
Терапевтичната работа с приказки може да се прилага индивидуално или групово. Като част от работата се използват различни средства - кукли, рисуване, ролеви игри, обяснява психологът.
Експертът съветва изборът на приказки да бъде оставен в ръцете на детето, защото то най-добре може да определи коя приказка "работи" за него. Страшните истории например помагат на някои деца да държат под контрол своите страхове или могат да станат средство за справяне с тях. Това по-скоро е въпрос обаче на доза и баланс, допълва Тодорова и отбелязва, че страховете имат своето място в процеса на личностното израстване, но е въпрос на преценка от специалист каква е тяхната функция за конкретното дете или възрастен човек.
Някои от най-популярните приказки като "Седемте козлета", "Червената шапчица", "Снежанка", "Пепеляшка", "Трите прасенца" могат да се използват с голям успех при деца, у които е нужно да се въведе регулация между "принципа на удоволствието" и "принципа на реалността", дава пример Елена Тодорова. Такъв конфликт - между "искам" и "трябва", е най-силно изострен във възрастта между година и шест месеца и 3 години.
Измислените от родителите или т. нар. домашни приказки по правило имат най-силно влияние върху детето, коментира психологът. Причината е, че тези истории са специално за детето и обикновено са разказани от най-милия глас. Добре е обаче винаги, когато можем, да поощряваме креативността на детето и то само да измисля или довършва приказката, съветва Тодорова. Така се дава възможност на малкия човек да говори индиректно, от името на героя, за своите страхове, желания и затруднения. Това е особено важно във възрастта между 3-6 години, когато цензурата между несъзнаваното и предсъзнаваното е още слаба, обяснява психологът.
Друга интересна терапия е с кукли, разказва тя. Куклотерапията може да се прилага и като самостоятелен подход и може да се използва не само при деца, но и за възрастни със специални нужди. Психологът отново препоръчва свободата при избора или направата на кукла да има детето. Този вид терапия произлиза от идеята за посредничество на куклата в терапевтичния процес, като целта е по-пълно самоизразяване. Направата и "оживяването" на куклата имат силно значение за диагностиката по отношение на реалните или желани идентификации на детето или на възрастния.
Последвайте канала на
Свързани новини
Двата ЦСКА направиха първа крачка към стопяване на ледовете
Ливърпул срещу Реал Мадрид е гаранция за нова интересна вечер в Шампионската лига
Ботев с декларация за съдията на дербито на Пловдив, Гидженов бил юноша на Локомотив
Изграждат нов стадион във Враца
Поредно признание за Ламин Ямал трябва да бъде обявено днес
Гледайте на живо всички мачове и голове в Шампионската лига тук!
Коментари 0
ДобавиДобави коментар
Водещи новини
Шести провал: Депутатите пак не успяха да си изберат председател, продължават утре
27 ноември 202414:00
Пеевски: Коалиция "Москва" вече е факт
27 ноември 202413:39
Станислав Балабанов: Няма да мръднем и сантиметър от Силви Кирилов
27 ноември 202414:07
Първан Симеонов обяви, че напуска Галъп
27 ноември 202413:55
ЕП одобри новия състав на Европейската комисия, Захариева е новият български еврокомисар
27 ноември 202413:41
Димо Алексиев ще лежи 1 месец в ареста
27 ноември 202412:44
Още подробности за зверството край река Огоста: Убиецът на Весимир се пречупи и призна всичко
27 ноември 202413:50
Ген. Мутафчийски съобщи скръбна вест: Отиде си светило в медицината у нас
27 ноември 202413:26
Водещите новини! Улиците на София тънат в агресия и насилие. В парламента още не могат дори да си изберат председател (и още…)
27 ноември 202412:59