Електронните цигари са безвредни? Нищо подобно!

Пушенето на електронни цигари повишава риска от сърдечен и мозъчен удар съответно с 56 и 30 процента в сравнение с хората, които не пушат никакви цигари. С 10 процента е по-висока вероятността от развиване на коронарна болест на сърцето, с 44 процента по-висок е рискът от сърдечносъдови заболявания, например образуването на съсиреци в кръвта, а случаите на депресии, страхови неврози и други емоционални смущения се проявяват два пъти по-често, отколкото при непушачите.  

До тези изводи е стигнал екип изследователи от Канзаската медицинска академия в Уичита под ръководството на професор Мохиндер Виндихал. Резултатите от тяхното проучване ще бъдат представени на международен конгрес на кардиолозите на 18 март в Ню Орлианс.

По-далеч от електронните цигари

"Установихме, че няма значение колко често пушите електронни цигари. Дори и да го правите нередовно, напр. през няколко дни от седмицата, това е достатъчно да повишите риска от сърдечен инфаркт или коронарна болест на сърцето", казва ръководителят на научния екип.

Тяхното изследване опровергава широко разпространеното схващане, че електронните цигари били много по-безвредни от традиционните цигари, защото те не димят толкова, т.е. по-малко отрови се вдишват към белите дробове.

Обикновените цигари са още по-вредни

С традиционните цигари обаче нещата стоят още по-зле: при тях рискът от инфаркт, коронарна болест на сърцето или мозъчен инсулт е по-висок съответно със 165, 94 и 78 процента.

За изследването си екипът около проф. Виндихал е използвал данните от мащабно проучване по метода на личното интервю, проведено от Американския център за превенция на болестите. В него близо 97 хиляди респонденти са отговаряли на въпроси, свързани с тютюнопушенето. Средната възраст на участниците-пушачи на електронни цигари е била 33 години, а тази на пушачите на обикновени цигари - над 40 години. Твърде вероятно е използващите електронни цигари преди да са пушили и тютюн. Възможно е именно на това да се дължи и високият процент на пациентите със сърдечно-съдови заболявания. Отделно от това възниква въпросът дали високият дял на хората с депресии има нещо общо с това, че психично болните имат склонност да консумират деликатесни продукти. Наблюдатели отбелязват, че е възможно тук да става въпрос за объркване на това кое е причината и кое - следствието.

Проф. Виндихал държи обаче на заключението си, че досега сме знаели твърде малко за взаимовръзката между сърдечно-съдовите заболявания и използването на електронни цигари. "Този извод трябва да задейства у нас алармата и да ни отвори очите за опасностите, произтичащи от електронните цигари", добавя ръководителят на изследването.

Един химичен коктейл

Електронната цигара съдържа никотинова течност, която при пушенето отделя пара. Тази течност съдържа различни химикали и ароматизатори. Процесът протича при висока температура, достатъчна за изпаряването на течността.

Проф. Виндихал предполага, че само на американския пазар се предлагат повече от 460 вида електронни цигари с над 7700 различни вкуса. Всеки втори американец междувременно пуши цигари електронно.

Коментари

  1. 2019.03.25 | 15:06

    А най-добре да не се посяга към цигарите. Вие маймуни ли сте или какво?Хората, отказали се от този вреден навик придобиват неприязън към миризмата им. Не е чак толкова трудно да ги спрете. Тъкмо да изпитате волята си. Ако не сте по-силни от наркоманията си, скачайте под влака. Един димялник по-малко! Пък и държавата няма да отделя пари да ви лекува.

  2. 2019.03.24 | 18:09

    Ужасен "аромат"... Не знам как не ви отблъскват.

    1. 2019.03.24 | 19:43

      Ира мен пък ме кефи миризмата на КУР истински мъжествен аромат!

  1. 1

Напиши коментар

Спорт

още

Водещи новини

още

Още новини

още

Най-четени

Най-коментирани

Болести

още

Анкета

Как оценявате здравеопазването ни през 2019 г.?

Как оценявате здравеопазването ни през 2019 г.?

Избрано от Интернет

Вашите лични данни

Ние събираме и обработваме Вашите лични данни.

За осигуряване на правата ви по GDPR, молим за Вашето съгласие.

Ще използваме данните за осигуряване на по-доброто Ви преживяване на нашите сайтове.

Ако натиснете бутона Приемам всички, ще дадете съгласието си на нас и на всички трети страни, описани детайлно в Политиката за поверителност и Политиката за бисквитките.

Защо е необходимо моето съгласие?

НАСТРОЙКИ ЗА ПОВЕРИТЕЛНОСТ

  • Нормално функциониране на сайтовете
    Не е зададено

    Тези данни са стриктно необходими за нормалната работа на сайтовете и мобилните ни апликации. Чрез тях можем да удостоверим самоличността Ви като логнат потребители, да Ви покажем по-добре съдържанието, да заредим сайта по-бързо, да защитаваме сайтовете и Вас от посегателства.

    Такива данни например са данните от сесията Ви – информация дали сте логнат, кеширано съдържание и други.

    Тук попадат и данните, свързани с идентифицирането Ви във връзка с регистрация за използване на наша услуга.

  • За изпълнение на нашите услуги
    Не е зададено

    Някои от услугите ни, като електронната търговия, изискват да споделите с нас лични данни. Използваме ги за да можем да изпълним договора си с Вас, за продажба и доставка на предлаганите от нас стоки.

    Други предлагани от нас услуги са възможностите да добавяте новина, коментари, снимки или видеа. Използваме личните Ви данни, която ни дава възможност да Ви идентифицираме и при необходимост – да модерираме добавеното от Вас съдържание.

  • За измерване
    Не е зададено

    Събираме информация за Вашето използване на съдържанието и я комбинираме с предишно събрана, за да измерим, разберем и отчетем Вашето използване на услугите ни.

    Тази цел не включва персонализиране и профилиране.

  • За подбор, доставка и отчитане на реклами
    Не е зададено

    Събираме информация и я комбинираме с предишно налична, за да подберем и Ви доставим релевантна реклама и за да можем да измерим доставката и ефективността й. Това може да включва предварително събрана информация за Вашите предишни интереси към подбрани реклами, обработка на данни за поведението Ви, когато рекламата Ви е била показана, колко често Ви се показват дадени реклами, къде и кога са Ви били показани, дали сте предприели действие свързано с рекламата, включително клик на рекламата и направена покупка.

    Тази цел не включва персонализиране и профилиране.

  • За подбор, доставка и отчитане на съдържание
    Не е зададено

    Събираме информация и я комбинираме с предишно събрана, за да подберем и Ви доставим релевантно съдържание и да измерим доставката и ефективността му. Това може да включва предварително събрана информация за Вашите интереси към съдържанието, обработка на данни за показаното Ви съдържание, колко често или за колко време е било показано, дали сте предприели действие, свързано със съдържанието, включително клик на съдържанието.

    Тази цел не включва персонализиране и профилиране.

  • За персонализация и профилиране
    Не е зададено

    Събираме и обработваме информация за използването на услугите ни за последващо сервиране на персонализирана реклама и/или съдържание в друг контекст, напр. други сайтове и мобилни апликации, след време.

    Типично, съдържанието и поведението Ви на сайта/мобилната апликации се използва за създаване на заключения за Вашите интереси, чрез които се управлява бъдещият избор на сервирани реклами и/или съдържание.

  • По възложение и за проекти на трети страни
    Не е зададено

    При конкретни проекти по възложение на трети страни събираме Ваши лични данни, които им споделяме за осъществяване целите на проектите им. Детайлна информация за целите може да намерите в Общите условия на всеки конкретен проект, който ще Ви бъдат предоставени за получаване на Вашето съгласие.

    Понякога използваме личните ви данни, за да Ви информираме за игри и промоционални оферти на Спортал и/или на трети страни – Партньори на Спортал.

    За изпълнение на тази цел, събираме Ваши лични данни, за да Ви информираме за наши или на трети страни, наши партньори, инициативи, промоции, игри, оферти и други.

    За всички описани по-горе цели можем да използваме инструменти на трети страни.

  • За Директен маркетинг
    Не е зададено

    За да Ви изпращаме винаги актуална и полезна информация за нашите инициативи, събираме данни като адрес на електронна поща или друг начин за контакт с Вас – Viber, Skype, Messenger профил или такъв в друга комуникационна платформа.