-
23 септември 2024 18:40
- 1156
- 6
Министерството на търговията на САЩ предложи в понеделник да се забрани ключов китайски софтуер и хардуер в т.нар. свързани превозни средства по американските пътища поради опасения за националната сигурност, съобщава Ройтерс и допълва, че това е ход, който на практика би забранил почти всички китайски автомобили да навлязат на американския пазар.
Планираната регулация също така ще принуди американските и други големи автомобилни производители през следващите години да премахнат ключов китайски софтуер и хардуер от превозни средства в Съединените щати.
Почти всички по-нови автомобили и камиони се считат за "свързани" с бордов мрежов хардуер, който позволява достъп до интернет, което пък им позволява да споделят данни с устройства както вътре, така и извън превозното средство.
Администрацията на президента Джо Байдън изрази сериозна загриженост относно събирането на данни шофьори и инфраструктура в САЩ от китайски компании чрез свързани превозни средства, както и относно потенциално чуждестранно манипулиране на превозни средства, свързани с интернет и навигационни системи. Белият дом нареди разследване на потенциалните опасности през февруари, напомня агенцията.
Забраните ще попречат на тестването на самоуправляващи се автомобили по пътищата на САЩ от китайски автомобилни производители и ще обхванат софтуера и хардуера на превозни средства, произведени от други чуждестранни противници на САЩ, включително Русия.
"Когато чуждестранни противници създават софтуер, за да направят превозно средство, това означава, че то може да се използва за наблюдение, може да бъде дистанционно управлявано, което застрашава неприкосновеността на личния живот и безопасността на американците на пътя. В екстремна ситуация чуждестранен противник може да затвори или да поеме контрола над всички техни превозни средства, работещи в Съединените щати, като едновременно с това причини катастрофи и блокира пътища", заяви на брифинг министърът на търговията Джина Раймондо.
Този ход представлява значителна ескалация на продължаващите ограничения на Съединените щати върху китайски превозни средства, софтуер и компоненти. По-рано този месец администрацията на Байдън въведе рязко повишаване на митата върху китайския внос, включително 100-процентно мито върху електрическите превозни средства, както и нови увеличения на налозите за батериите за електромобили и критични минерали.
Има сравнително малко произведени в Китай автомобили или лекотоварни камиони, внесени в Съединените щати. Но Раймондо каза, че министерството действа "преди доставчиците, производителите на автомобили и автомобилните компоненти, свързани с Китай или Русия, да станат обичайни и широко разпространени в автомобилния сектор на САЩ. Няма да чакаме пътищата ни да се напълнят с автомобили и рискът е изключително важно, преди да действаме".
Високопоставен служител на администрацията потвърди, че предложението на практика ще забрани всички съществуващи китайски лекотоварни автомобили и камиони от американския пазар, но добави, че ще позволи на китайските производители на автомобили да търсят "специфични разрешения" за изключения.
Съединените щати разполагат с достатъчно доказателства, че Китай е поставил зловреден софтуер в критична американска инфраструктура, каза на същия брифинг съветникът по националната сигурност на Белия дом Джейк Съливан.
"С потенциално милиони превозни средства по пътищата, всяко с продължителност на живота от 10 до 15 години, рискът от смущения и саботаж нараства драстично", посочи Съливан.
Предлага се софтуерните забрани да влязат в сила през 2027 г., докато забраната за хардуер ще влезе в сила през 2030 г. или януари 2029 г., отбелязва БНР.
Министерството на търговията дава на обществеността 30 дни да коментира предложението и се надява да го финализира до 20 януари 2025 г. Правилата ще се прилагат за всички пътни превозни средства, но изключват селскостопански или минни превозни средства, които не се използват по обществени пътища.
Алиансът за автомобилни иновации, група, представляваща големи автомобилни производители, включително General Motors, Toyota, Volkswagen и Hyundai, предупреди, че промяната на хардуера и софтуера ще отнеме време.
Групата също така отбеляза, че хардуерът и софтуерът за свързани превозни средства са разработени по целия свят, включително Китай, но не можаха да уточнят до каква степен компонентите, произведени в Китай, преобладават в моделите на САЩ.
Китайското външно министерство разкритикува Съединените щати заради предложението на американското министерство на търговията да забрани китайски софтуер и хардуер в автомобили по американските пътища.
"Китай се противопоставя на дискриминационното предложение на САЩ, насочено към китайски софтуер и хардуер в свързани и автономни превозни средства. Ние твърдо ще защитаваме нашите законни права и интереси", посочва министерството в публикация в социалната платформа "X".
Последвайте канала на
Свързани новини
САЩ призоваха гражданите си да напуснат Ливан, докато все още могат
22 септември 202406:46
САЩ одобриха продажбата на ракети Javelin на България
21 септември 202406:07
САЩ призоваха "Хизбула" да спре "терористичните атаки" срещу Израел
19 септември 202422:23
САЩ: Планът за победа на Украйна може и да проработи
19 септември 202413:22
САЩ заявиха, че не са били уведомени предварително за операцията срещу "Хизбула"
17 септември 202421:48
САЩ одобряват потенциална продажба на самолети Ф-35 на Румъния
14 септември 202406:12
Китай премахва визите за краткосрочни пътувания за граждани на Гърция, Кипър, Португалия и Словения
30 септември 202416:10
Китайски самолети пак кръжат около Тайван
26 септември 202407:28
Китай изстреля тестово междуконтинентална балистична ракета в Тихия океан
25 септември 202407:08
Лудогорец се доближава до 14-ата поредна титла след голово шоу на "Колежа"
Основна трансферна цел на Левски създава големи главоболия на Берое, сагата засяга лиценза на “заралии”
Голмайсторът на efbet Лига с любопитен трансфер, ето каква сума ще получи клубът му
Решаващият ден в Лигата на конференциите ще определи кои отбори ще продължат напред
Годината на ЦСКА - София - обзорът на Sportal.bg
Карлос Насар със "Спортен Икар" на годината
Коментари 6
Добави2024.09.24 | 06:41
2024.09.26 | 09:35
2024.09.24 | 05:27
2024.09.23 | 21:27
Добави коментар
Водещи новини
Кирил Петков: Непоколебими сме, Пеевски никога няма да е легитимен политик, санитарният кордон ще сработи и на европейско ниво
19 декември 202418:04
Марк Рюте: Поздравявам България, че отделя поне 2% от БВП за своята отбрана, другите държави трябва да направят същото
19 декември 202417:47
Министър Запрянов: Ако искаме да имаме модерна армия, трябва да увеличим военните разходи
19 декември 202417:56
Ангел Найденов за казуса със споразумението с Украйна: Гаф, скандал, провокация
19 декември 202418:45
БАБХ: Животни няма да се евтанизират, чума в България - има
19 декември 202418:59
Атанас Пеканов похвали ПП за фонд "Стамболов" и критикува Главчев, като го попита: Не искате ли българските таланти да се развиват и да се връщат в България?
19 декември 202418:40
Подлагат на детектор на лъжата близки и роднини на изчезналия Николай
19 декември 202416:23
Зеленски за ракетния дуел, предложен от Путин: Идея, родена в главата на мръсник
19 декември 202417:45
Накараха деца да гледат пресконференцията на Владимир Путин
19 декември 202416:42
2024.09.23 | 18:49
2024.09.26 | 09:35