За Америка и саможертвата - готова ли е страната?

За повечето живи американци днес идеята за споделена национална саможертва е колективна абстракция, спомен, предаден от прародител или дошъл от книга или филм.

Всичко по темата:
Епидемията коронавирус (COVID-19) 4215

От времето на Втората световна война, когато хората са имали дажбени книжки с купони, които са им позволявали да се сдобият с месо, захар, масло, олио и бензин, когато е било ограничено купуването на автомобили, дърва за огрев и найлон, когато фабриките са преминали от производство на автомобили към направа на танкове, джипове и торпеда, когато мъжете са били мобилизирани, а жените доброволно са се включвали в военните дейности, когато цялата нация е била призована да се жертва за общото благо, пише БТА.

58 милиарда долара в помощ на авиокомпаниите предлага US Сенатът

През ерата на гражданските права, на войните във Виетнам и в Персийския залив, 11 септември и финансовите кризи страдаха всички участващи, някои даже умираха, но не е имало призив за всеобща саможертва. Президентът Джордж У. Буш насърчаваше хората да купуват вещи след терористичните атаки, за могат да помогнат на икономиката - "патриотите в мола", както ги наричаха някои - преди войната да стане пълномащабна. Хора губеха своята работа и жилища през финансовата криза, но тогава нямаше повик за обществена реакция. Сега, с коронавируса, това като че ли е природно бедствие, станало на много места едновременно.

Вероятно милиони хора ще загубят работата си. Предприятия ще пуснат кепенците. Училищата са затворени. Ще умрат хиляди хора. Ръководители разпореждат на гражданите да стоят в изолация, за да бъде спрян маршът на вируса. Внезапно, в течение на няколко дни бе съживено предписанието на Джон Ф. Кенеди "попитай какво ти можеш да направиш за своята страна".

"Това е нов момент", казва Джон Мичъм, историк и автор на "Душата на Америка". "Всъщност продължителната саможертва е нещо, за което не сме били молени да направим от Втората световна война", отбелязва Мичъм. "Имаше някаква постоянна бдителност по време на Студената война, която президентът Кенеди нарече "продължителната сумрачна война", но животът в страх от ядрена война е доста абстрактен, в сравнение с живота в страх от вирус и евентуалната икономическа депресия".

Рекордна безработица в САЩ

През Втората световна война имаше общ враг и обща цел при ясно очертани противници по света. Въпреки че президентът Доналд ТръмпДоналд Тръмп Доналд Тръмп - американски бизнесмен и политик Доналд Тръмп е роден на 14 юни 1946 г. в нюйоркския понякога се опитваше да създаде усещането, че атакува коронавируса, той внезапно смени курса и в понеделник намекна, че ограниченията, които е наложил върху живота на американците, може да бъдат толкова краткосрочни, колкото лозунга му за "15 дни за забавяне на разпространението".

Въпреки че други предупреждават, че по-голямата част от страната ще бъде ударена с много нови случаи. В Конгреса някои говорят за единство, а други остро критикуват партийните си противници. В понеделник лидерът на мнозинството в Сената Мич МакКонъл, републиканец от Кентъки, хвърли изцяло върху демократите вината за бездействието на Конгреса. "Искането да бъде направено нещо става основание за атака и ние винаги сме с десет стъпки назад от постигането на големи законодателни споразумения", казва Джулиан Зилайзър, професор по история в Принстънския университет.

"Толкова силна поляризация в момент на криза при президент, който не проявява интерес към проверени от времето форми на управление, и проблемът с единството правят нещата още по-трудни", добавя той.

Ситуацията не е такава навсякъде в САЩ. Губернаторът на Охайо, републиканецът Майк Диуайн, бързо спря повечето от дейностите в щата и помоли за помощ местните жители. "Не сме се изправяли пред враг като този, пред който сме сега, от 102 години", каза наскоро Ди Уайн.

Финансова подкрепа от САЩ за българите в битката с коронавируса

"Трябва да се върнем към епидемията от грип през 1918 г. Със сигурност сега сме във война. . . Във време на война трябва да правим жертви и аз благодаря на всички граждани в нашето Охайо за това, което правят и което не правят. Вие правите огромната разлика и тази разлика ще спаси живота" на хора. Що се отнася до цялата страна, американците са свикнали да виждат големи части от нея, разрушени от урагани, наводнения, горски пожари и снежни бури. Тогава обаче има период на възстановяване и обновление.

С бързото си разпространяване коронавирусът представлява за американците една Катрина за общественото здраве, която познава малко граници, въпреки че някои части на страната страдат много повече от други. Засега за мнозина саможертвите бяха прости неудобства. Няма ресторанти и кина. Може би трябва да се купи оборудване за физически упражнения, защото залата за фитнес е затворена. Или да оставиш отвън кашон от "Амазон" за 24 часа, за да си сигурен, че вирусът някак си няма да влезе вкъщи.

Да ти кажат да работиш от дома си една седмица прилича на работна ваканция. Да не можеш въобще да работиш една седмица е отчайващо, но накрая това евентуално ще се отплати. Но когато седмицата се превърне в месец и повече, как ще реагираме? "Обикновено облагаме с данъци по време на криза. Сега не го правим", казва Зилайзър. "Казваме на хората да се запасяват по време на криза. Сега не го правим. Казваме на хората да работят по време на криза. Сега не го правим. Така че това е море от промени. Работата е в това, че американците може би нямат избор", допълва той.

За мнозина изборът е личен и болезнен. Абигейл Спанбъргър, демократка от Вирджиния в Камарата на представителите, не може да се вижда със своите родители или роднини в обозримо бъдеще, защото вероятно е била изложена на вируса. Тя обаче възприема въздействието му по много други начини, които са далеч по-болезнени. "Мисля, че сме в началните етапи на осъзнаването какво представлява саможертвата", заявява Спанбъргър.

Дете живя близо 16 часа с трупа на майка си, която е била заразена с COVID-19

"На онези, които имат любими хора в старческите домове, е казано да не ги посещават. Това става и вкъщи. Хората, които имат деца, се опитват да им обяснят защо не могат да ходят на училище, не могат да имат срещи на детски площадки, не могат да виждат приятелите си, не могат да виждат членове на своето семейство." Те жертват част от своите нужди, "за да не умрат други хора", казва тя.

"Друго е да ядеш по-малко месо заради война или да работиш във фабрика, защото съпругът ти е в чужбина. Но освен това ти не можеш да се включиш в общност и това е по-трудно. Човек може да разчита на своя социален кръг, черква или училище. Всички тези неща са ни отнети в опит да предпазят хора", казва Спанбъргър.

Тъй като от хората се иска да пожертват своята работа, образованието на децата си, възможността да общуват с роднини и приятели, продължава тя, са необходими дълбока съпричастност и нямаща паралел сила на безпокойствата по повод тези решения, "но ние не виждаме това, поне не от страна на нашата администрация".

Над 1000 жертви на коронавируса в САЩ

Това, което лидерите на нацията направят или не направят, ще определи посоката на пандемията и нейната смъртоносност. Но именно желанието на американците да се жертват ще е от по-голямо значение. "В края на краищата това представлява голям и тежък тест за нашето национално усещане за самите нас като изключителни, щедри и издръжливи", казва Мичъм. Може би ние сме всичките тези неща. Едно нещо е сигурно: "На път сме да разберем."

Novini.bg ви дава възможност да следите актуалните данни за смъртоносния коронавирус в реално време:

Всичко по темата:
Епидемията коронавирус (COVID-19) 4215

Повече за Коронавирус

corona

Коментари

Напиши коментар

Спорт

още

Водещи новини

още

Още новини

още

Най-четени

Най-коментирани

US

още

Анкета

Страните от коя част на света се справят най-добре с Covid-19?

Страните от коя част на света се справят най-добре с Covid-19?

Избрано от Интернет

Вашите лични данни

Ние събираме и обработваме Вашите лични данни.

За осигуряване на правата ви по GDPR, молим за Вашето съгласие.

Ще използваме данните за осигуряване на по-доброто Ви преживяване на нашите сайтове.

Ако натиснете бутона Приемам всички, ще дадете съгласието си на нас и на всички трети страни, описани детайлно в Политиката за поверителност и Политиката за бисквитките.

Защо е необходимо моето съгласие?

НАСТРОЙКИ ЗА ПОВЕРИТЕЛНОСТ

  • Нормално функциониране на сайтовете
    Не е зададено

    Тези данни са стриктно необходими за нормалната работа на сайтовете и мобилните ни апликации. Чрез тях можем да удостоверим самоличността Ви като логнат потребители, да Ви покажем по-добре съдържанието, да заредим сайта по-бързо, да защитаваме сайтовете и Вас от посегателства.

    Такива данни например са данните от сесията Ви – информация дали сте логнат, кеширано съдържание и други.

    Тук попадат и данните, свързани с идентифицирането Ви във връзка с регистрация за използване на наша услуга.

  • За изпълнение на нашите услуги
    Не е зададено

    Някои от услугите ни, като електронната търговия, изискват да споделите с нас лични данни. Използваме ги за да можем да изпълним договора си с Вас, за продажба и доставка на предлаганите от нас стоки.

    Други предлагани от нас услуги са възможностите да добавяте новина, коментари, снимки или видеа. Използваме личните Ви данни, която ни дава възможност да Ви идентифицираме и при необходимост – да модерираме добавеното от Вас съдържание.

  • За измерване
    Не е зададено

    Събираме информация за Вашето използване на съдържанието и я комбинираме с предишно събрана, за да измерим, разберем и отчетем Вашето използване на услугите ни.

    Тази цел не включва персонализиране и профилиране.

  • За подбор, доставка и отчитане на реклами
    Не е зададено

    Събираме информация и я комбинираме с предишно налична, за да подберем и Ви доставим релевантна реклама и за да можем да измерим доставката и ефективността й. Това може да включва предварително събрана информация за Вашите предишни интереси към подбрани реклами, обработка на данни за поведението Ви, когато рекламата Ви е била показана, колко често Ви се показват дадени реклами, къде и кога са Ви били показани, дали сте предприели действие свързано с рекламата, включително клик на рекламата и направена покупка.

    Тази цел не включва персонализиране и профилиране.

  • За подбор, доставка и отчитане на съдържание
    Не е зададено

    Събираме информация и я комбинираме с предишно събрана, за да подберем и Ви доставим релевантно съдържание и да измерим доставката и ефективността му. Това може да включва предварително събрана информация за Вашите интереси към съдържанието, обработка на данни за показаното Ви съдържание, колко често или за колко време е било показано, дали сте предприели действие, свързано със съдържанието, включително клик на съдържанието.

    Тази цел не включва персонализиране и профилиране.

  • За персонализация и профилиране
    Не е зададено

    Събираме и обработваме информация за използването на услугите ни за последващо сервиране на персонализирана реклама и/или съдържание в друг контекст, напр. други сайтове и мобилни апликации, след време.

    Типично, съдържанието и поведението Ви на сайта/мобилната апликации се използва за създаване на заключения за Вашите интереси, чрез които се управлява бъдещият избор на сервирани реклами и/или съдържание.

  • По възложение и за проекти на трети страни
    Не е зададено

    При конкретни проекти по възложение на трети страни събираме Ваши лични данни, които им споделяме за осъществяване целите на проектите им. Детайлна информация за целите може да намерите в Общите условия на всеки конкретен проект, който ще Ви бъдат предоставени за получаване на Вашето съгласие.

    Понякога използваме личните ви данни, за да Ви информираме за игри и промоционални оферти на Спортал и/или на трети страни – Партньори на Спортал.

    За изпълнение на тази цел, събираме Ваши лични данни, за да Ви информираме за наши или на трети страни, наши партньори, инициативи, промоции, игри, оферти и други.

    За всички описани по-горе цели можем да използваме инструменти на трети страни.

  • За Директен маркетинг
    Не е зададено

    За да Ви изпращаме винаги актуална и полезна информация за нашите инициативи, събираме данни като адрес на електронна поща или друг начин за контакт с Вас – Viber, Skype, Messenger профил или такъв в друга комуникационна платформа.