-
21 октомври 2014 13:45
- 3685
- 2
Докато в Швеция продължава безпрецедентна операция по събиране на информация за "необичайна подводна активност" в териториалните води срещу Стокхолм, медиите обръщат внимание на странното поведение на голям руски танкер в Балтийско море.
Става дума за NS Concord на държавната компания "Совкомфлот", който две седмици маневрира в международни води, а предисторията на появата му там захранва версията, че на борда му може да има ретранслатор на комуникациите на руския боен флот, пише dnevnik.bg.
Според Михаил Войтенко, главен редактор на списание "Морский бюллетен", към него се е присъединил и изследователския кораб "Проф. Логачов". Той е собственост на Полярната морска експедиция за геоложки проучвания и би трябвало да плава към Лас Палмас, а не да се движи на зиг-заг в същия район.
И двата кораба са били на ремонт през последните 5 месеца - единият в Санкт-Петербург, а вторият - в Кронщад. Но от публични ресурси с данни се вижда, че системата за автоматично проследяване на морски съдове AIS на борда на танкера е била изключена през април при излизането му от порт Ротердам. Не е регистрирано и влизането му в Санкт Петербург, както и последващото му напускане.
Последните съобщения за NS Concord сочат, че той би трябвало да плава към Датските проливи, но и това плаване е необичайно. Разстоянието от Санкт Петербург до зоната, в която танкерът седи на дрейф в центъра на Балтийско море, е 350 мили и със средна скорост от 14 възела се изминава за две денонощия. Но след това на 5 октомври корабът буквално започва да се влачи едва-едва, което е необичайно за толкова големи морски съдове, чието пребиваване в открито море струва десетки хиляди долари всеки ден.
Официално от собственика казват, че той просто изчаква да бъде извикан за зареждане. Данни от последните часове показват, че NS Concord е напуснал района и се движи на югозапад, което пък подхранва спекулациите, че "руската подводница" вече не е в шведски води и извънредната ситуация е приключила.
"Нормалните търговски кораби не се държат по този начин, без да има сериозни основания. Въпросът е какви са те", казва Войтенко.
Той припомня, че по време на студената война военните са използвали граждански кораби за своите цели, но е все пак е необичайно това да се прави с толкова голям 100-хиляден танкер, преоборудван за специални задачи.
Дори цялата история за мистериозна руска подводница в шведски води да се окаже измислица или преиграване на шведите, остава рискът танкер на руския национален превозвач да бъде обвинен в участие в секретна дейност и това да повлече санкции за "Совкомфлот" по подобие на тези срещу иранската NITC.
Последвайте канала на
Коментари 2
ДобавиДобави коментар
Водещи новини
Задържаха за срок до 72 часа мъжа, пребил и отвлякъл момиче в Козлодуй
02 май 202418:31
НАП вдигна мерника на 540 баровци с лимузини
02 май 202419:33
Изготвен е проект на актуализирана Методика за удостоверяване на съответствието на машините за гласуване за изборите на 09 юни 2024 г.
02 май 202419:27
Болен мъж трябваше да измине 200 км, за да получи инвалидната си количка
02 май 202419:21
Скоростта, която показва километража на колата е по-висока от реалната
02 май 202421:10
Предлагат автомобилите на метан да минат на бензин
02 май 202422:22
Кандидатката за президент на РСМ: Ще кажа на Румен Радев, че нито един договор не е вечен
02 май 202418:49
Началникът на финландската армия: Европа да бъде готова Русия да подложи на изпитание единството ѝ
02 май 202419:47
Реконструираха лицето на неандерталска жена, живяла преди 75 000 години
02 май 202419:10
2014.10.25 | 23:17
2014.10.25 | 23:17