-
20 август 2015 15:38
- 1376
- 0
Те се изкачват по най-стръмните улици на испанската столица почти без да се изпотят, дори през лятото. Над 50 000 жители на Мадрид са абонирани целогодишно за електрически велосипеди - уникална услуга, единствена в голяма столица в света.
В сянката на църквата Сан Илдефонсо в центъра на Мадрид туристка от Люксембург се качва за първи път на електрически велосипед под наем.
"Дойдохме от Люксембург с нашите четири велосипеда в колата - моите деца, съпругът ми и аз - и разглеждаме града по този начин от 10 дни. Но искам да опитам и електрическото колело, защото Мадрид е хълмист", казва 44-годишната Ан Стодер.
Отдавна мина времето, когато кметът на Мадрид можеше да каже, че колоезденето е спорт, а не транспорт, отбелязва Хоаким Хименес, директорът на общинската услуга за даване под наем на велосипеди BiCiMAD /в превод от испански: велосипеди на мадридската община/.
Столицата с три милиона жители възприе много късно велосипедите, но се възползва, за да въведе иновации. През юни 2014 г. тя постави началото на обществената услуга за даване под наем на електрически велосипеди. "В това отношение тя е единствената система в света", казва Хименес.
Копенхаген, Париж или Лондон залагат от дълго време на велосипеди под наем. Но за градовете със стръмни улици, Мадрид хвали екологичните предимства на електрическите велосипеди.
На мадридчани бяха предложени традиционни велосипеди, но те обикновено ги оставят в най-ниските части на града и трябва непрекъснато камиони да сноват, за да ги връщат във високите части, подчертава Хименес.
Електрическите велосипеди на мадридската община изкачват с лекота склоновете, когато е задействано електрическото задвижване.
Бивша привърженичка на метрото, Марго Бониля започна да кара електрически велосипед през юли. Оттогава 28-годишната специалистка по информатика всеки ден взима електрическо колело, за да отиде на работа.
"Спортуваш, не замърсяваш въздуха и се придвижваш много бързо. Само че според мен е малко скъпо", казва тя. Годишният абонамент е 25 евро, първият половин час е 50 евроцента, вторият 60 евроцента. "Освен това велосипедите не стигат. Вчера трябваше да се върна пеша, след като ходих на две стоянки и не успях да намеря свободно колело", разказва Марго.
Това оплакване повтарят и други потребители и изтъкват недостатъците на една прохождаща система.
Белите велосипеди, появили се за първи път през 2013 г. по улиците на Сан Себастиян, в северозападна Испания, са предоставени под наем на мадридската община от нова испанска фирма - Бонопарк. "За момента имаме само хиляда велосипеда на разположение на 160 стоянки", казва представителят на мадридското кметство Хименес.
Общината е платила от юни 2014 г. едва 535 000 евро за тяхното почасово наемане. Но тя иска услугата да се разрасне.
"Ще преминем на 2000 електрически велосипеди, когато системата заработи изцяло и целта ни е да имаме 4000 велосипеда до 2026 г., в края на договора", обещава Хименес.
Причината стотици електрически велосипеди да не достигат, на първо място е проблем с механизма за заключване към стоянките, обяснява мадридското кметство. На стоянките велосипедите имат червен сигнал, тоест че не са на разположение, защото системата не ги разпознава, когато хората ги връщат обратно.
Освен това велосипедите на мадридската община понасят какви ли не атаки. Блъскат ги, изтръгват ги от стоянките за лично ползване, за да ги предават на вторични суровини, зарязват ги къде ли не, дори на дъното на река Мансанарес. От влизането им в употреба 470 велосипеди бяха откраднати или повредени до степен, че да не могат повече да се използват, сочат официални данни.
Вандалските прояви рязко зачестиха от началото на лятната ваканция. Градът отказва засега да обвинява чуждите туристи, съблазнени от новата услуга.
А откраднатите велосипеди най-често се появяват отново, защото не могат да бъдат заредени на друго място освен в обществена зарядна станция и защото тежат 22 килограма, разказва Хименес.
По примера на електрическите велосипеди, всякакъв род колелета се умножиха по улиците на града, въпреки че велоалеите са малко.
"Разбира се, че искаме град с по-малко автомобили", казва новата общинска съветничка, отговаряща за мобилността, Инес Сабанес. "Използването на велосипедите като средство за придвижване трябва да се развива. Това дори е задължително", допълва тя, защото Европейският съюз изисква радикални мерки в подкрепа на обществения транспорт в един от най-замърсените европейски градове.
Последвайте канала на
Свързани новини
Кметицата на Барселона ядоса Мадрид
24 юли 201521:33
Градският транспорт в Атина ще е безплатен, докато са затворени банките
29 юни 201509:59
София тегли 81 млн. лв. заем за транспорт
24 юни 201507:30
Нелегална автогара се шири в центъра на София
22 май 201517:47
Метрото ще работи с удължено работното време в празничните нощи
09 април 201510:18
Няма интерес към нощния градски транспорт, обяви Фандъкова
28 март 201509:59
Министри от Югоизточна Европа приеха обща визия за по-добра транспортна свързаност в региона
18 септември 201515:33
Колко струва картата за градския транспорт по света
08 септември 201510:28
Ливърпул разпердушини Тотнъм със суперфутбол и дръпна на върха в Премиър лийг преди Коледа
Реал Мадрид изпрати триумфалната година с много красиви попадения и задмина Барселона
Борнемут прекърши Ман Юнайтед на "Олд Трафорд", "червените дяволи" с пореден исторически провал
Ювентус най-после спря серията от равенства и се поздрави с юбилеен успех
ЦСКА - София увеличи драстично капитала, за да реши сериозен проблем - собствениците наливат нови 20 млн. лева в клуба
Победната серия на Челси приключи на негостоприемния "Гудисън Парк"
Коментари 0
ДобавиДобави коментар
Водещи новини
Делян Пеевски, председател на ДПС: Имаме историческия шанс да променим България! Най-хубавото предстои!
22 декември 202419:04
Кирил Петков: Довиждане, г-н Пеевски!
22 декември 202420:45
Евтим Милошев: Надявам се да има редовен кабинет, за да мога да карам ски
22 декември 202420:13
Проф. Кантарджиев с препоръка: Избягвайте кихащите и кашлящи "герои"
22 декември 202417:14
Андрей Райчев: Шансовете за правителство са 50 на 50, дори 60 на 40
22 декември 202418:23
Юлияна Дончева: Политиката е мястото, където трябва да прекрачиш принципите си. Краят бе разочарование
22 декември 202419:56
Дерайлира пътнически влак за Габрово
22 декември 202420:58
За пореден ден. Няма следа от изчезналото дете със Синдром на Даун от с. Конаре
22 декември 202420:28
Хиляди се събраха в Белград на протест срещу Александър Вучич
22 декември 202421:14