Израелска гореща линия помага на жертви на кибератаки

  • 18 февруари 2019 13:14

  • 213
  • 0
Израелска гореща линия  помага на жертви на кибератаки
© Pixabay

Израел създаде гореща линия срещу кибератаки, в която работят най-вече военни ветерани от компютърните звена на армията. Целта е бизнесът и частни лица да съобщават за предполагаеми кибератаки и да получават помощ в реално време.

Израел и киберексперти казват, че 119 - номерът на горещата линия към Центъра за действие при инциденти в информационната сигурност (CERT) e първият по рода си в света. 

"Работата ни е да ограничаваме щетите, колкото се може по-бързо, да научаваме за заплахите и да даваме съвети", каза пред Ройтерс директорът на центъра Лави Щокхамер в обект, намиращ се във високотехнологичния хъб - южния град Беершеба.

"Кибератаката може да не се ограничи само до имуществото или финансови щети. Може да застраши и човешки живот", каза той.

В някои случаи, казва Щокхамер, центърът ще изпраща до няколко часа екипи от експерти при засегнатите потребители.

В центъра 20 терминала на приемащите обажданията са разположени пред редица от големи екрани, един от които показва карта на света с кибератаки. Атаките са изобразени като параболични линии, свързващи Израел и сървърите, използвани от хакерите.

Когато Ройтерс видя този екран, сървърите се оказаха в североизточната част на САЩ, Западна Европа и Индонезия, данни, които Щокхамер омаловажи, защото хакерите използват прокси сървъри, за да прикриват истинското си местоположение.

Той отказа да съобщи подробности. С наближаването на изборите в Израел на 9 април, официалните представители са сдържани относно възможността за кампании за кибернамеса, от рода на тези, за които Русия е обвинявана, че използва на Запад или за китайския кибер шпионаж.

Широко разпространено е мнението, че израелските киберспособности са били използвани за саботаж срещу иранската ядрена програма и създаването на спорен софтуер за следене, предлаган на чуждестранни клиенти.
Откакто е открита преди три седмици, горещата линия получава близо 100 обаждания на ден, каза Щокхамер.

Повечето от обаждащите се са жертви на кибер престъпници, а не на държави, а фалшивите сигнали са по-малко от един процент, каза той.

Близо 15 процента от обаждащите се са т.нар. "бели хакери", компютърни спецове, които намират уязвими места в корпоративните и правителствени компютърни системи и искат да ги обезопасят, преди да бъдат атакувани.
Центърът има и чатрум, в който служителите на големи израелски фирми, отговарящи за сигурността, могат откровено, но дискретно да споделят информация за нарушаване на сигурността на данните.

Майкъл Леви, професор по криминология от Университета в Кардиф, който е съветвал агенции на Европейския съюз и ООН в областта на киберсигурността, описа израелската гореща линия като уникална и каза, че тя би могла да намери приложение и другаде.

"Главните достойнства са качествените съвети и поверителността, използването на модели за изграждане на прецизна оценка на заплахите и бърз отговор", каза той и добави: "Колкото по-рано получите сигнал, толкова повече поражения можете да предотвратите".

Последвайте канала на

БТА
213 0

Свързани новини

Коментари 0

Добави коментар

Добави коментар

Водещи новини