Разрешават електронните устройства на борда

  • 22 октомври 2013 09:50

  • 1135
  • 0
Разрешават електронните устройства на борда
©

Скоро полетите ще са по-приятелски настроени към техниката, а времената, когато стюардесите възпитано или не чак толкова мило напомнят на пътниците да изключат електронните си устройства при кацането и излитането, може би скоро ще отминат.

Тези надежди станаха по-реални, след като в края на миналия месец комитет от експерти към Федералното управление на гражданската авиация на САЩ (FAA) предаде доклад, в който препоръчва пътниците да могат да използват електронните си устройства, когато самолетите са на земята или летят на височина под 3000 м, съобщават американски медии.

Очакваше се управлението да излезе със списък с 20 препоръки, включващи смекчаване на правилата, като плановете бяха те да влязат в сила през следващата година. Спирането на работата на държавните агенции в САЩ заради неразбориите около бюджета обаче отложи и този проблем за неопределено време въпреки нетърпението на авиокомпаниите и индустиалните лобита.

Управлението по-рано вече разреши при вътрешните полети да се ползват персоналните електронни устройства на повече от 3000 м височина, оставяйки ограничението за излитането и кацането. Какви точно промени ще настъпят, ако предложенията на експертите бъдат приети?

Според сега съществуващите правила пътниците трябва да изключват таблетите, смартфоните, електронните си книги и други лични електронни устройства, след като вратите на самолета се затворят, до момента, когато машината се издигне на 3000 м височина.

Според новите препоръки ще бъдат разрешени всички операции, които не предвиждат трансфер на данни.

Това означава, че дори при излитане и кацане пътниците ще могат да играят на електронни игри, да слушат музика, да гледат филми и да четат електронни книги. Но няма да е позволено да изпращат електронни писма или да свалят приложения. Човек например не може да играе онлайн игри, а само такива, които са свалени предварително. Остава в сила и забраната за устройствата, използващи клетъчна връзка. Т.е. както и преди няма да е разрешено да се говори по мобилен телефон и да се изпращат есемеси.

Ройтерс посочва, че по време на излитане и кацане няма да се разрешава използването на по-големи устройства като лаптопи, тъй като те носят риск от физическо нараняване.

Според в. "Уолстрийт джърнал" експертите не са препоръчали никакви ограничения на използванто на Wi-Fi на борда под 3000 м. Пътниците ще могат да ползват интернет през целия полет, дори при излитане и кацане, но само чрез безжичната връзка на самия самолет, а не като ползват собствените си клетъчни услуги. Все повече съвременни самолети имат Wi-Fi.

Обикновено авиокомпаниите дават достъп до безжичната връзка на борда, когато самолетът е над 3000 м, но често пъти скоростта е мъчително бавна. Така че дори да се разшири либерализирането и под 3000 м, човек пак няма да може да сваля видеа или игри. Но ако все пак иска да пусне нещо във фейсбук, това е добра новина за него.


Ето и кратка история на забраните и защо са въведени.

От 1991 г. използването на мобилни телефони не е разрешено заради потенциалната заплаха за мрежите на земята, свързани с контрола на полетите. Експертите на FAA не смятат да преразглеждат тази забрана.

Но се очаква разрешение да се използват мобилни телефони веднага щом самолетът кацне и докато се движи към стоянката на летището. Някои авиолинии като "Емирейтс" разрешават обаждания по мобилен на ограничен брой полети. Но дори и те изключват услугата на около 400 км от САЩ, за да спазят американската регулация.

През 1966 г. FAA за първи път въвежда правила относно преносимите електронни устройства, след като установява, че FM радиоапаратите предизвикват смущения с навигационните и комуникационни системи на самолетите. Впоследствие са проведени много изследвания, като през 90-те години е постановено, че устройствата, които не предават данни, като музикални и CD плейъри, представляват много нисък риск. Тогава се разрешава те да бъдат използвани на фази от полета, когато смущенията са незначителни - т.е. над 3000 м, но остават забранени при критичните фази - излитане и кацане.

След като бъдат приети, новите облекчения вероятно ще се нуждаят от една година, за да влязат в сила.
Експертите казват, че държат авиокомпаниите да демонстрират, че самолетите им са "имунизирани" срещу електромагнитни влияния, преди да вдигнат рестрикциите. Това обаче няма да е нещо чак толкова сложно, след като много авиокомпании вече го направиха, инсталирайки Wi-Fi, посочва и в. "Таймс".

При готвените правила всички електронни устройства ще може да бъдат пуснати, но ще продължи да е забранено чрез тях да се предават данни, т.е. трябва да бъдат поставени на опция "полет", щом се затворят вратите.

В 28-членния експертен съвет, който препоръчва промените, са включени представители на мобилни оператори, авиостроители, пилоти, както и пътнически асоциации. Целта е да бъдат облекчени пасажерите, без да се застрашава сигурността на полета. Агенциите припомнят, че през 2011 г. актьорът Алек Болдуин бе свален от полет на "Американ еърлайнс", след като отказа да изключи електронна игра, на която играел.

Анкети са показали, че въпреки предупрежденията на стюардите и пилотите за опасно влияние върху системите на самолета, 60% от пътниците не се съобразяват с тях.
За разлика от САЩ, в Европа обаче едва ли правилата ще бъдат смекчени скоро. Максималното, което "Бритиш еъруейз" например отпусна на пътниците си през юли т.г., е да ползват мобилните си телефони веднага след приземяването, докато самолетът не е спрял, а индикаторът за коланите още е активен.

За момента Европейската агенция за авиобезопасност изглежда далече по-непоколебима в забраните.

Последвайте канала на

1135 0

Свързани новини

Коментари 0

Добави коментар

Добави коментар

Водещи новини