- Естествено, че съм, да не съм робот?!
- Ти си прекалено чувствителна!
1. Отговорете с въпрос.
10. Помолете да повторят и да разяснят какво имат предвид.
2. Кажете „благодаря!“.
3. Покажете, че цените загрижеността.
4. Кажете им, че коментарите им не ви помагат изобщо.
5. Кажете: „Оценявам мнението ти!“
6. Кажете: „Добре!“
7. Разобличете ги.
8. Съгласете се.
9. Бъдете саркастични.
Почти всички сме ставали жертва на грубо отношение от другите.
Дали става дума за дебелашки шеги, нетактичен коментар, хаплива забележка или откровена обида, знаем колко неприятно може да бъде. Въпросът е какво да направим, за да може хем да се защитим, хем да оставим добро впечатление, пише "Обекти".
Дори лек сарказъм показва на човека срещу вас, че избирате да не се засягате от токсичния му негативизъм. Саркастичният отговор дава на грубияните да разберат, че не сте лесна мишена.
Когато някой ви обиди, можете да се престорите, че не сте го чули добре или че не сте го разбрали. Учтиво го помолете да повтори. Вероятността да промени казаното е голяма, защото ще се почувства неудобно.
Ето 10 начина да се измъкнете с чест и достойнство от такава ситуация:
„Справил си се чудесно с доклада. Кой ти помогна?“ – казва колегата ти с усмивка. Комплимент или умишлена обида? Вместо да си замълчите, можете директно да попитате (със същата усмивка): „Защо е този осъдителен тон?“ или „Защо е това недоверие?“, без да влизате в конфликт. Каквото повикало – такова се обадило.
Въпреки че звучи странно да отговорите на груб коментар с „благодаря“, всъщност може да се окаже чудесна идея. Това е един от най-ефикасните начини да обезоръжите опонента си. Например някой ви казва: „Със сигурност няма да се справиш!“, а вие отговаряте с усмивка: „Благодаря ти за загрижеността!“ Опитайте.
Конструктивната критика е един от най-ефикасните методи да подобрим уменията си. Понякога обаче хората прикриват хапливите си забележки под формата на градивна критика. Как да постъпите в този случай? Непременно покажете, че разбирате какво има предвид човекът отсреща, но също така заявете ясно, че подобни забележки не ви помагат да подобрите работата си.
Не се засягайте от обидите, прикрити зад лицемерно-фалшиви комплименти. Много е вероятно човекът, който ги изрича, да не може да се справи със собствените си чувства и това е начин да се себеизрази. Или пък съвсем умишлено се опитва да ви нарани. Затова просто отговорете: „Добре, ОК!“ и продължавайте нататък с усмивка.
Отговорът с въпрос е една от най-старите стратегии на света, която има за цел да смени темата. Освен това, ако попитате човека, когото ви е обидил, как е и дали няма случайно лош ден, показвате загриженост и същевременно го поставяте в по-неизгодната позиция.
Този отговор е ефикасен, когато някой се опитва да ви засрами заради чувствата ви – прекалено драматизирате, прекалено чувствителни сте, прекалено много се палите и т.н. Подобен отговор им напомня, че сте наясно с чувствата и със себе си, което ви представя като уверен и емоционално интелигентен човек, който знае какво иска и какво прави.
Честността несъмнено е едно от най-ценните качества. Въпреки това много хора си служат с фразата: „Предпочитам да ти го кажа в очите!“, за да прикрият лошо възпитание и малко злоба. Не се оставяйте да минат с този номер. Отговорете: „Благодаря ти за мнението, оценявам го!“ и сменете темата.
Често се случва хора, които обичаме, да коментират външния ни вид. Мислят си, че го правят от добра воля и загриженост, а не си дават сметка, че думите им могат да ни наранят и обидят. Ето защо е добре да има някакви здравословни граници, които да не бъдат преминавани. Например ви казват: „Тази рокля ти стои ужасно и изобщо не подхожда на фигурата ти!“, а вие отговаряте: „Благодаря ти за оценката, но наистина няма нужда. На мен ми харесва!“ Ето по този начин показвате, че подобни коментари ви нараняват и занапред е добре да си мерят приказките.
)