Теснолинейката отбелязва 75 години от завършването на линията Септември-Добринище

  • 09 декември 2020 16:12

  • 924
  • 2
Теснолинейката отбелязва 75 години от завършването на линията  Септември-Добринище
© Али Мареков

Преди 75 години на днешния ден за първи път теснолинейката достига Добринище – открива се последният участък от живописното трасе, свързващ Банско и Добринище. До днес курортния град в подножието на Пирин е крайна гара по маршрута и датата 9 декември 1945 г. се приема за рожден ден на малката железница.

Тези последни 6 километра от 125-километровото трасе са изградени за две години, като активно доброволно участие взима цялото население на Добринище, водено от жаждата да се свърже с останалата част на страната посредством железницата.  

През последните години туристическият интерес към уникалното железопътно съоръжение нараства непрекъснато. рез настоящата година БДЖ постави началото на своите намерения за развитие на услугата по живописното трасе, след като инвестира над 4 млн. лв. в сключването на договор за модернизация на част от локомотивите и реновира два вагона в бюфети.

За организирането на специални атракционни пътувания се поддържат в движение парен локомотив и два ретровагона, като това е само малка част от плановете за развитие на теснолинейката.

Снимка: Кристиан Ваклинов

По случай юбилея, по идея на Гражданско сдружение „За теснолинейката” и с помощта на служители на БДЖ от гара Септември, беше украсен влак „Родопи”, който днес преминава по маршрута в празнична премяна.

БДЖ и Гражданско сдружение „За теснолинейката” пожелават здраве и безаварийна служба на всички ангажирани в работата за поддържане на най-високата жп линия на Балканите!

Празнично пътуване с родопската теснолинейка на Трети март

Изградаждането на Трансродопската теснолинейка започва преди 100 години, а първият влак потегля на 1 август 1926 г. – от Септември до Велинград. Поетапно в следващите две десетилетия са изградени останалите участъци, за да достигне линията до пиринския край.

През изминалите 75 години, от 9 декември 1945 г. до днешния ден, теснолинейката е изиграла ключова роля за развитието на чепинския, разложкия и гоцеделчевския край. През миналия ХХ век оттук преминават всички товари и стоки за бита и изградените индустриални мощности в градовете Велинград, Якоруда, Разлог и Банско, а Добринище се явява основна гара за прехвърляне на всички товари за и от гр. Гоце Делчев и селата в околността. На практика, макар да не достига Гоце Делчев, както било по план, теснолинейката допринася за развитието и на този български край.

Днес линията Септември-Добринище се определя като чудо на инженерната мисъл и архитектурен шедьовър, а в началото на 2020 г. читателска класация на престижното британско издание „Гардиън” я постави на първо място сред 10-те най-атрактивни железопътни маршрути в Европа.

Снимка: Павлин Карабельов

Преодоляната денивелация от над 1000 м само за половината от цялото разстояние, изградените 35 тунела, изкуствените развития на трасето в няколко етажа край най-високата гара на Балканите – Аврамово и много други особености са причина днес Родопската теснолинейката да се изучава в редица реномирани университети по света като пример за гениални инженерни решения. Тук е мястото да се спомене за професионализма на инж. Стоян Митов, който проектира линията през 1920 г. По идея на Гражданско сдружение „За теснолинейката”, за 100-годишнината от приемането на закона за построяване на жп линията, на 13.12.2020 г. в негова памет ще бъде открита нова спирка „Стоян Митов” на живописно място между сп. Света Петка и гара Аврамово.

 

Последвайте канала на

Novini.bg
924 2

Свързани новини

Коментари 2

Добави коментар
Праведен

2020.12.09 | 16:26

1
В BG имаше още една линия с теснолинейка - Оряхово-Червен бряг, но един изкуфял дядо за 800 дни я оправи !
за

2020.12.09 | 18:14

2
ромската теснолинейка ли говориш?

Добави коментар

Водещи новини