Кока-Коледа (Историята на Коледа IV)

~ Продължение на празничната ни история, чийто първа, втора и трета част можете да прочетете тук, тук и тук

 

Глава 4.

Кока-Коледа*

 

Преди да се хвърлим към най-най-съвременния образ на Дядо Коледа, да си припомним, че той все пак е базиран на илюстрациите на Томас Наст, като най-известната от тях е за списанието Harper's Weekly (1 януари 1881 г.), публикувана 18 години след най-първата му илюстрация на Добрия Старец. 

Тази от 1881 г. описва Дядо Коледа почти като този образ, когото познаваме и днес. Началото на всичко това можете да видите в Част I на нашата „История на Коледа“, която се намира тук

Наст е рисувал Santa Claus в продължение на 20 години, като през това време използва различни основни цветове за образа му: червен, зелен, син и кафяв. През годините, преди Наст да се намеси в създаването на този Дядо Коледа, Добрият Старец е бил изобразяван в много различни варианти и червеното е фигурирало, като основен цвят, в много от тях. То е било цветът на епископската му роба (Свети Николай, чийто образ е основен за този на Дядо Коледа, е бил епископ). Така че легендата, че Кока-Кола създава червената мантия просто не е вярна и самата компания не крие това. Просто историята, през десетилетията, се е превърнала в красива градска легенда и много семейства и приятели си я предават, без да търсят информация. 

Но ето именно къде идва голямата роля на Кока-Кола в създаването и затвърждаването на най-най-съвременния образ на Santa Claus. 

През десетилетията допреди, а и малко след Наст, Дядо Коледа е бил обрисуван по много различни начини: епископ; Северногермански ловец, облечен в кожи; висок и слаб човек; зловещо изглеждащ елф. След това идва ролята на Наст, а след това идва и ролята на рекламния художник Хадън Сънблом . 

През 1931 г. Кока-Кола започва да пуска свои реклами в известни списания. Дошло време и за Коледната кампания. Компанията тогава работела с рекламната агенция D'Arcy Advertising Agency, чийто изпълнителен директор Арчи Лий, е решил, че иска нещо по-специално за Коледата на 1931-ва. 

Така от Кока-Кола натоварват със задачата родения в Мичиган рекламен художник Хадън Сънблом. Трябва да отбележим един любопитен факт за него: преди да се захване с Дядо Коледа, Сънблом се е занимавал с рисуването на Pin-up момичета. Това са силно разголени млади жени – нещо като много ранна версия на първите еротични модели. По-късно започват да се появяват и Pin-up снимки. Името означава „закачен“ – картинките са били закачвани в гаражи и сервизи, в шофьорски кабини, студентски стаи и т.н. (както по-късно снимките на Playboy). 

Pixabay

 

През 1931 г. Сънблом получава задачата на живота си и взема за прототип приятеля си Лу Прентис – пенсиониран търговец. След като Лу почива, Сънблом започва да използва себе си за прототип – рисувайки, гледайки се в огледалото. Така че може да се каже, че съвременният Дядо Коледа доста прилича на „баща си“. 

Докато е рисувал, Сънблом е използвал за вдъхновение поемата Twas the Night Before Christmas, за която говорихме в ето тази част на историята ни. За самият графичен образ Сънблом се е вдъхновил от илюстрацията на Наст от 1881 г., заменяйки лулата с бутилка Кока-Кола. 

Wikipedia & Coca Cola Company

 

И така кампаниите на Кока-Кола са били в ръцете на художника чак до 1964 г., превръщайки неговия Дядо Коледа в поп-културна икона, заживяла след това свой собствен живот. През десетилетията Сънблом успял да създаде картини на Santa Claus, спечелили толкова верни фенове, че те усещали и най-малката промяна в детайлите. Така, например, една година художникът не поставил сватбената халка на пръста на Дядо Коледа и в Кока-Кола били заринати от писма на разтревожени клиенти, чудещи се дали не се е случило нещо с Госпожа Коледа. 

Някои от картините на Сънблом, илюстриращи Santa Claus, днес се намират в различни музеи по света, включително и в Лувъра. 

През 2001 г. носителят на Оскар аниматорът Александър Петров за пръв път превръща творението на Сънблом в движеща се анимация. 

Друга важна година е 1995-а, когато Кока-Кола представя на света рекламата си Coca-Cola Caravan. Тя е направена от агенцията W.B. Doner. В нея се вижда как безкраен конвой от огромни камиони на Кока-Кола минава през хълмове, долини и градчета. Самите камиони не са били истински, а са използвани специални ефекти при заснемането. Но все пак всеки макет е тежал по 2 тона, покрит с по 30 000 светещи крушки. 

Заснемането е било поверено в ръцете на компанията Industrial Light and Magic, която е работила по специалните ефекти във филмите от сагата „Междузвездни войни“, както и „Индиана Джоунс и похитителите на изчезналия кивот“ и „Форест Гъмп“. 

Coca Cola Company

 

Говорейки за влиянието на различни компании върху начина на празнуване на Коледа, трябва да погледнем към Япония и тяхната традиция. И нека не забравяме, че Япония е предимно будистка страна, християните са изключително малко и Коледа реално не е никакъв празник. Но японците са били така впечатлени от изяществото и блясъка на празника, че са го прегърнали – в онази му „нерелигиозна“, а чисто светска част. 

През седемдесетте години на 20 век една рекламна кампания на KFC в страната постига такъв невероятен успех, че се превръща в част от празничната традиция. Буквално се „закотвя“ в съзнанието на хората и става част от празненството дотолкова, че честването на Коледа вече се свързва именно с веригата за бързо хранене. Японците са така запалени, че днес по празника трябва да направиш предварителна резервация в KFC, че да успееш да се добереш до някой от ресторантите. 

Трябва да отбележим все пак и че първата Коледната Меса (Christmas) е била проведена в Япония през 1552 г. През 1612 г. е била забранена, но все пак следващите 250 години се е практикувала нелегално от малцината християни и мисионери. 

Споменавайки забраната на Коледа, нагазихме в тъмната част от историята. 

Дори и в момента Коледа е забранена на много места по света. Не просто „непопулярна“, не – забранена. 

В Северна Корея, например. Докато в Южна Корея се отбелязва като светски празник, но заради съседите си от север, корейците от Юга са решили да забранят и на своите жители от демилитаризираната зона да поставят коледна украса на открито – за да не дразнят Северна Корея. 

От 22 декември 2015 г. Коледа е напълно забранена в Бруней. Преди 2014 г., когато законите на шериата са въведени в страната, християнското малцинство е било свободно да отбелязва празника. 

 

Назад в миналото: в САЩ, след Американската революция, популярността на Коледа намалява, защото е считана за английско влияние. Но в цели региони е била забранена (но по други причини). Там, където мнозинството е било от Пуритани, празникът е бил забраняван, защото считали, че е твърде езически по характер и не-библейски. В следващата част на историята ни ще видим защо. 

Свидетелите на Йехова и до днес не празнуват Коледа. 

Но през годините и в други християнски общества Коледа е била забранявана. Например, след Френската революция, в страната се забраняват религиозните чествания на празника, заради де-християнизацията на Франция. 

В СССР Коледа е била забранена, а през 1935 г. Коледните традиции са били прехвърлени или по-скоро пришити към честванията на Нова година. 

В Нацистка Германия Коледа е била силно изопачена. Например религиозната част на празника е била сведена до минимум, в песните основните елементи и герои са били заменени с расистките идеологии на режима, а вместо Дядо Коледа са били наложени най-вече образите на мрачните му спътници Knecht Ruprecht и (още по-зловещият) Крампус, за които писахме в ето тази част на историята ни

В Англия популярността на Коледа е намалявала постепенно, по различни причини, докато през 19 век вече е била просто още един обикновен рутинен празник. И тогава се намесва Чарлз Дикенс със своята „Коледна песен“. В нея Скрудж се среща с трите призрака на Коледа и от зъл скъперник, мразещ всички (а и самата Коледа) се превръща в добър човек, който обича Коледа. 

„Коледна песен“ излиза през 1843 г. и става невероятен хит в Англия. Именно тя връща духа на Коледа и любовта на хората към празника. В творбата се набляга на семейния характер на честванията, доброжелателството и състраданието. 

Пожеланието Merry Christmas идва именно от „Коледна песен“ на Дикенс. Е, всъщност не идва оттам. И преди е съществувало, просто Дикенс го популяризира до невиждана степен. 
Още същата (1843) година е произведена и първата коледна картичка в света – от изобретателя Сър Хенри Коул. 

Трябва да отбележим, че в САЩ първата коледна картичка е направена от издателя Луис Пранг през 1875 г. 

 

~ В следващата част на историята ни ще видим откъде идва Коледната елха и как се разпространява по света; някои интересни традиции от света, като защо се раздават подаръци; откъде се появяват декорациите за Коледа; и кои езически празници съвпадат с нея. 


----------------------------
*В текста има продуктово позициониране 

 

Коментари

Напиши коментар

Спорт

още

Водещи новини

още

Още новини

още

Най-четени

Най-коментирани

Любопитно

още

Анкета

Коя е най-омразната ви коледна песен?

Коя е най-омразната ви коледна песен?

Избрано от Интернет

Вашите лични данни

Ние събираме и обработваме Вашите лични данни.

За осигуряване на правата ви по GDPR, молим за Вашето съгласие.

Ще използваме данните за осигуряване на по-доброто Ви преживяване на нашите сайтове.

Ако натиснете бутона Приемам всички, ще дадете съгласието си на нас и на всички трети страни, описани детайлно в Политиката за поверителност и Политиката за бисквитките.

Защо е необходимо моето съгласие?

НАСТРОЙКИ ЗА ПОВЕРИТЕЛНОСТ

  • Нормално функциониране на сайтовете
    Не е зададено

    Тези данни са стриктно необходими за нормалната работа на сайтовете и мобилните ни апликации. Чрез тях можем да удостоверим самоличността Ви като логнат потребители, да Ви покажем по-добре съдържанието, да заредим сайта по-бързо, да защитаваме сайтовете и Вас от посегателства.

    Такива данни например са данните от сесията Ви – информация дали сте логнат, кеширано съдържание и други.

    Тук попадат и данните, свързани с идентифицирането Ви във връзка с регистрация за използване на наша услуга.

  • За изпълнение на нашите услуги
    Не е зададено

    Някои от услугите ни, като електронната търговия, изискват да споделите с нас лични данни. Използваме ги за да можем да изпълним договора си с Вас, за продажба и доставка на предлаганите от нас стоки.

    Други предлагани от нас услуги са възможностите да добавяте новина, коментари, снимки или видеа. Използваме личните Ви данни, която ни дава възможност да Ви идентифицираме и при необходимост – да модерираме добавеното от Вас съдържание.

  • За измерване
    Не е зададено

    Събираме информация за Вашето използване на съдържанието и я комбинираме с предишно събрана, за да измерим, разберем и отчетем Вашето използване на услугите ни.

    Тази цел не включва персонализиране и профилиране.

  • За подбор, доставка и отчитане на реклами
    Не е зададено

    Събираме информация и я комбинираме с предишно налична, за да подберем и Ви доставим релевантна реклама и за да можем да измерим доставката и ефективността й. Това може да включва предварително събрана информация за Вашите предишни интереси към подбрани реклами, обработка на данни за поведението Ви, когато рекламата Ви е била показана, колко често Ви се показват дадени реклами, къде и кога са Ви били показани, дали сте предприели действие свързано с рекламата, включително клик на рекламата и направена покупка.

    Тази цел не включва персонализиране и профилиране.

  • За подбор, доставка и отчитане на съдържание
    Не е зададено

    Събираме информация и я комбинираме с предишно събрана, за да подберем и Ви доставим релевантно съдържание и да измерим доставката и ефективността му. Това може да включва предварително събрана информация за Вашите интереси към съдържанието, обработка на данни за показаното Ви съдържание, колко често или за колко време е било показано, дали сте предприели действие, свързано със съдържанието, включително клик на съдържанието.

    Тази цел не включва персонализиране и профилиране.

  • За персонализация и профилиране
    Не е зададено

    Събираме и обработваме информация за използването на услугите ни за последващо сервиране на персонализирана реклама и/или съдържание в друг контекст, напр. други сайтове и мобилни апликации, след време.

    Типично, съдържанието и поведението Ви на сайта/мобилната апликации се използва за създаване на заключения за Вашите интереси, чрез които се управлява бъдещият избор на сервирани реклами и/или съдържание.

  • По възложение и за проекти на трети страни
    Не е зададено

    При конкретни проекти по възложение на трети страни събираме Ваши лични данни, които им споделяме за осъществяване целите на проектите им. Детайлна информация за целите може да намерите в Общите условия на всеки конкретен проект, който ще Ви бъдат предоставени за получаване на Вашето съгласие.

    Понякога използваме личните ви данни, за да Ви информираме за игри и промоционални оферти на Спортал и/или на трети страни – Партньори на Спортал.

    За изпълнение на тази цел, събираме Ваши лични данни, за да Ви информираме за наши или на трети страни, наши партньори, инициативи, промоции, игри, оферти и други.

    За всички описани по-горе цели можем да използваме инструменти на трети страни.

  • За Директен маркетинг
    Не е зададено

    За да Ви изпращаме винаги актуална и полезна информация за нашите инициативи, събираме данни като адрес на електронна поща или друг начин за контакт с Вас – Viber, Skype, Messenger профил или такъв в друга комуникационна платформа.