-
30 май 2014 15:43
- 4406
- 2
Излезе първото българско изследване, което е изцяло посветено на японските религиозни вярвания: „Японската религия“ на япониста Братислав Иванов.
Авторът излага тезата, че историята на японската религия може да се представи като „диалог между шинтоизма, естествено възникнал на японските острови, и привнесените по-късно континентални религии“. Иванов поставя акцент върху шинтоизма, който е „онази духовна константа в историята на японския народ, благодарение на която от различните религиозни традиции се синтезира единна етнокултурна цялост“.
В Страната на изгряващото слънце изборът между шинтоизъм и будизъм би бил равнозначен на влизане в матрицата на непривичния за японеца монотеистичен модел. Политеизмът и анимизмът – традиционно свързвани в Европа с т.нар. примитивни общества – са основни характеристики на шинто. Шинтоизмът добива широка популярност през 30-те–40-те години на XX век – в периода, известен под името курай танима (тъмната долина), – тъй като японските политици по време на Втората световна война му отреждат специално място в придобилата особена тежест тогава националистическа пропаганда. След края на войната окупационните власти сочат шинтоизма като един от основните виновници за милитаризирането на Япония, а първоначално това разбиране е възприето не само от страните-победителки, но и от някои японци. През 80-те години на миналия век интересът към шинтоизма се възражда, макар много от стереотипите все още да са живи. Често неговото значение се подценява с аргумента, че японците рядко употребяват термина шинто. В „Японската религия“ Братислав Иванов подчертава, че терминът не се среща и в първата японска конституция (приета през 1889 г.), но тя – без съмнение – е пропита именно с духа на шинтоизма. „Случайно или не, през първото десетилетие на ограничителната политика, провеждана спрямо шинтоизма, в средите на бийтпоколението се ражда митът за дзен, който през следващите години се разпространява из целия западен свят. Още през далечната 1959 г. Умберто Еко споделя мнението, че в Западна Европа дзен е издигнат в култ (una fase cultuale)“, добавя още Иванов. В края на миналия век дзенбудизмът става популярен и у нас, като се налага тенденцията с него да се обясняват едва ли не всички явления в японската култура, което води до тяхното изкривяване и неадекватно разбиране.
В „Японската религия“ са разгледани също чайната церемония, сухите градини – традиционно свързвани с естетиката на дзенбудизма, хайку поезията. Специално внимание се отделя на японския манталитет, както и на влиянието, което религиозният синкретизъм е оказал върху духовния живот на японците. Преводите от японски са на автора, като цитатите от китайската класика са преведени от руски или английски. Книгата е предназначена не само за тесен кръг специалисти, но и за всички, които се интересуват от историята и културата на Япония.
Братислав Иванов е преводач от японски език, автор на редица трудове по лингвистика и културология, сред които: „Увод в японската писменост“, „Основи на японския език“, „Японска граматика. Функционален аспект“, „Японски йероглифен речник“, „Българо-японски речник“, „Японско-български речник“, „Японската цивилизация“ и др. Завършва Московския държавен университет, специалност „Японски език и литература“, и специализира в Института за японски език към Японската фондация. Член е на първия преподавателски екип при откриването на специалността „Японистика“ в СУ „Св. Климент Охридски“ и в продължение на повече от десетилетие преподава „Теоретична граматика“ и „Класически японски език“. Понастоящем e диpeктоp нa Бългapо-японcкия обpaзовaтeлeн и култуpeн цeнтъp към 18 СOУ „Уилям Гладстон“ в София. Чете лекции по японски език и култура в магистърска програма към Софийския университет като хоноруван преподавател. През 2009 г. Иванов е удостоен от НВ император Акихито с „Ордена на изгряващото слънце“ за приноси в развитието на академичните изследвания на японския език и разпространението му в България.
Братислав Иванов е член на редакционната колегия на елитната библиотека „Изток“ на ИК „Изток-Запад“, част от която е и книгата „Дзен и японската култура“ на Дайсецу Т. Судзуки.
Последвайте канала на
Коментари 2
ДобавиДобави коментар
Водещи новини
Борисов "облекчен", че няма да е премиер: Новото мнозинство на ПП-ДБ ще е с "Възраждане", а премиерът ще е Силви Кирилов
26 ноември 202412:00
На Кирил Петков му било "тъжно" да гледа днес ГЕРБ: При избора България или Пеевски, вие избрахте Пеевски!
26 ноември 202412:48
Радостин Василев останал огорчен от БСП: Защо не подкрепихте Силви Кирилов за председател на НС? Зафиров: Не избираме управител на плод и зеленчук
26 ноември 202411:44
ЕП одобри Илиана Иванова за български представител в Европейската сметна палата
26 ноември 202413:35
Майката на гръмнатия от служител на реда Светльо: Не сме щастливи, че полицаят сложи край на живота си
26 ноември 202413:54
Ясна е психологическата експертиза на Орлин Владимиров, обвинен за убийството на съпругата си Евгения
26 ноември 202412:16
Водещите новини! Има данни, че Ружа Игнатова е жива. Прокуратурата поиска постоянен арест за учениците, пребили мъж в мола (и още…)
26 ноември 202413:28
Евродепутати с предупреждение: Има опасност от Трета световна война
26 ноември 202412:20
Владимир Кличко се ядоса и поиска среща с Джо Роугън след изказването му за „Трета световна война“
26 ноември 202412:46
2018.12.15 | 08:31
Виждала съм Братислав Иванов няколко пъти в 18 СУ. Във фейсбук даже го поздравих, когато пусна книгата. И много се зарадвах, че беше присъствал на тържеството в училище през 2013, когато с класа ми пеехме една детска песен на японски(тогава бяхме 1 клас)
ありがと!!!!!
2018.12.15 | 08:39
Виждал*
Не съм момиче