Румънците плащат по 1 лв. за синя зона

  • 20 август 2012 08:16

  • 851
  • 0
Румънците плащат по 1 лв. за синя зона
©

Не смятам за редно да си плащам за това, че живея в център. Това каза пред БТВ китаристът Иван Лечев. В Люксембург хората не плащат там, където живеят за паркирания си автомобил, а само за втора или трета кола.

Цената, която се иска от 150 лв. От хората в центъра не е съизмерима със стандарта на живот в София, твърдят протестиращите.

Спирането по улиците във Виена струва 4 лева на час. Може да се спира максимум за два часа, а в идеалния център - до час и половина. Платено е паркирането по улиците в почти целия град - плаща се за зони от първа до девета, плюс 15-та и 20-та зона.

Живеещите в рамките на виенската синя зона плащат 340 лева на година за автомобил. Заедно с таксата за обработка на молбата паркирането за живеещите в австрийската столица струва около 370 лева. Това е около два пъти и половина повече от готвената в София такса, но три пъти по-висок е и стандарта на живот в Австрия, ако сравним брутния продукт на двете страни. Затова можем да приемем таксите за почти равни.

Право на паркинг във Виена имат само собствениците на автомобилите, живеещи в дадената зона. Правото за паркинг - винетка на хора, които ползват служебни коли се доказва с трудови договори и документ за платени осигуровки от работодателя.

Моделът на Виена е колкото сходен, толкова и различен със софийския. Първата разлика е в по по-големия обхват на платените зони във Виена, а втората - по-големите рестрикции за идеалния център на австрийската столица.

Дори притежателите на паркинг-винетки за централните зони нямат право да спират за повече от час и половина в рамките на един ден по улиците в идеалния център на Виена, дори да живеят там.  Въпреки новите правила за паркиране в София, рестрикциите за автомобили остават значително по-сериозни във всички останали големи западноевропейски градове.

В центъра на Рим например има пълна забрана за влизане на автомобили. За влизане в центъра на Лондон се плаща 25 лева + от 8 до 10 лева на час за паркиране. Така влизане за два - три часа в центъра на британската столица струва около 50 лева само за такси и паркиране.

Почти невъзможно и неприлично скъпо е да се паркира в центъра на Барселона, Амстердам, Копенхаген.

На изток, в столицата на Хърватия – Загреб, се плаща 2, 60 лева на час за паркиране в централната част на града, а максималното време за спиране е 2 часа. Живеещите в центъра на Загреб плащат 320 лева на година за да паркират пред домовете си, спрямо 150 за софиянци. Дори отнесено към 30% по-високите доходи в Хърватия, жителите на Заграб отново плащат повече в сравнение с готвената такса за българите.

Дори в по-малки градове, например унгарския Сегед, централните зони са достъпни само до два часа на ден срещу 3 и 50 лева на час.

В Букурещ живеещите в центъра плащат едва 35 лева на година за да паркират пред дома си. Но в Букурещ се плаща и за автомобилите на живеещите извън централните зони.

Изтъкнатият мотив на общините в Лондон, Копенхаген, Амстердам и други да въведат високи такси за паркиране е не събирането на повече пари. Кметовете и общинарите в тези градове призовават хората да не плащат тези високи такси, като изберат градския транспорт или велосипеда за придвижване в града.
 

Протест срещу новите правила за паркиране в София е насрочен днес в 18.00 часа на площад „Славейков”. Миналата седмица недоволни граждани протестираха три поредни дни в района на паметника на „Патриарх Евтимий”.

От 11.00 часа се очаква в Столична община да се състои среща по темата. Гражданско движение "ДНЕС" и Фейсбук групата „Не на данък паркинг за живущите в зоните с платено паркиране“ започват преговори по изпълнение на исканията с Елен Герджиков - председател на Столичния общински съвет. Протестиращите ще се представляват от Анжелика Цокова, Иван Лечев, Гергана Владкова, Апрахам Бенлиян, Румен Недялков.

Последвайте канала на

Novini.bg
851 0

Коментари 0

Добави коментар

Добави коментар

Водещи новини