Купуваме 10% повече коли на старо

  • 11 август 2015 07:16

  • 2138
  • 0
Купуваме 10% повече коли на старо
© Булфото

Повече коли на старо се купуват у нас в сравнение с миналата година. По данни на автокъщите увеличението е с 10%, пише "Стандарт".

Средно по 10 000 лв. заделят семействата за автомобил. Тенденцията "Дачия" да е най-продаваната марка при новите коли вероятно ще се запази. Заделяме 10 бона за автомобил, дамите залагат на "Пежо". Българинът купува с 10% повече коли на старо спрямо същия период на миналата година. Нова тенденция е, че сме готови да заделим до 10 000 лева, за да можем да си вземем по-запазен автомобил. "Идеята е, че е по-добре да похарчиш повече пари за кола до 10 години. Така тя служи вярно най-малко 5-6", каза Любомир Доросиев, шеф на Асоциацията на вносителите на автомобили. Дилърите залагат на добри контакти най-вече в Италия, откъдето идва преобладаващата маса стари автомобили. "Така успяваме да поддържаме по-ниски цени, които ни правят конкурентоспособни", допълни Доросиев.

Според него в последната година и половина автотърговците залагат по-ниска печалба за себе си, за да върви алъш-веришът. Българинът често купува и втора кола в дома си, най-често за съпругата. Тя е обикновено френска или германска малолитражка за около 6-8000 лв. "Пежо 207" и "Опел Корса" продължават да са хит сред жените. Увеличение в продажбите на скъпи коли отчитат също търговците. Баровците обаче бързо се насищат на луксозните возила и са готови да ги подменят през 2-3 години. Мечтата им е да карат черна на цвят лимузина, на година-две. "Повечето от продадените скъпи автомобили са произведени 2014 и 2015 година. В момента се купува най-много S класата на "Мерцедес" - S350 и S500", разказа Калоян Райков от "Премиум кар".

Засилен интерес има към германските автомобили - "Мерцедес", "Ауди" и "БМВ". От джиповете любими на богатите са "Порше" и "Ланд Роувър". Интересът към този вид коли бил голям заради сравнително по-ниската цена отколкото чисто нов. "Преди седмица продадохме S класа 2014 година, на 22 000 км за 90 000 евро. Цената му като нов е 130 000 евро", каза Райков. Иначе по-масово все пак се купували автомобил в диапазона между 25 и 80 000 лв. "Търсят се предимно черни коли, много по-малко сребристи. Ако е тъмносиня, пък рискувате да се застои цяла година", смее се управителят на "Премиум кар". 60 на сто от новите покупки в луксозните автокъщи са по схемата връщаш старата кола и взимаш нова с доплащане. При масовите автомобили също се наблюдават по-бързи продажби, отчитат дилърите на употребявани коли.

Наши автотърговци се опитват да бъдат дилъри на коли втора ръка и за купувачите от Молдова, Украйна и Македония. "Успяваме да се задържим с добри контакти в Италия и Германия", разказаха те. Купували по 20-30 автомобила и получавали добри отстъпки. В последно време обаче все по-често попаднали на хитра схема. Понеже в Германия цената била по-висока от тази в Италия, германци пътували и купували автомобили от Ботуша. След това ги регистрирали в Германия и на практика се опитвали да сменят произхода на колата. Така германците се опитвали да пробутват колите на по-високи цени - често с 1000-2000 евро по-скъпо. Нашите автоджамбази обаче се светнали след проверка в компютъра на возилото, където било записано, че автомобилът е произведен за италианския пазар, а не за германския.

"Подобни игрички обаче не може да си позволи човек, с когото търгуваш от 10-15 години. Правят го само ако те видят за първи път и си аджамия", казват дилърите. "Всичко е важно при избора на кола. Дори има разлика дали е купувана от Южна или Северна Италия. Северняците поддържат автомобилите безупречно, докато южняците никога не сменят маслото", казват експертите. Често нашите търговци купували коли с козметични забележки. "Ако в Италия цената за боядисване на един детайл е 200 евро, в България е 100 лв. Но често идват и клиенти, за които една драскотина по вратата не е от значение", казват търговците.

Около 10 са автокъщите за продажба на коли втора употреба в Кърджали. "След отварянето на ГКПП "Маказа - Нимфея" някои от тях изнесоха дейността си на терени покрай пътя за границата, като по този начин искат да са по-близо до автопотока", казват запознати. Нови автомобили могат да се купят в Хасково, където има магазин на "Пежо". В Кърджали се купуват най-вече коли втора ръка, търсят се дизелови от 1500 до 5-6 хиляди лава или по-рядко до 7-8 хиляди. Предпочитани марки са "Опел" и "Фолксваген", в редки случаи "Мерцедес" и "БМВ". "Две-три години не можех да продам моята кола, исках й 10 000 лева, но беше бензинова и добра марка", обясни 37-годишен кърджалиец.

Перничани вече предпочитат по-нови коли. Най-често идват клиенти с коли втора ръка, но подменени при лизинг. Почти няма стари трошки, купени от автокъщи или пряко от продавач. Това доверяват работниците от сервиз за смяна на масла, откъдето минават собствениците на купени на старо коли, преди да поемат по пътищата си. Наблюденията им показват, че все по-често в семействата се купува и втора кола - една за съпруга, която е за цялото семейство, и втора - по-малка за съпругата или пораснало дете. Макар и по-скъпи, купувачите предпочитат по-нови коли, с по-скорошна година на производства. За 5 до 7 хиляди лева се купуват сравнително луксозни автомобили, които са изминали при предишния им собственик не повече от 50 хил. км. Купувачите избират по предпочитана марка и по цена, но легендата за Голфовете вече е остаряла и не е актуална. Много хора вече си купуват френски коли, произведени през последните 3-4 години и преди да ги употребяват правят сериозни инвестиции в поддръжката, като освен маслото и филтрите, сменят и ремъци за по-голяма сигурност, доверяват монтьорите.

"Дачия" е най-продаваната марка у нас за миналата година, сочат данните на МВР. Очаква се румънската марка да продължи да бъде номер 1 на БГ пазара на нови автомобили. Вносителите в България са продали 3085 броя от нея през 2014г. Това е 11,9% пазарен дял. Общо у нас са пласирани 20 359 нови коли, което е с 5,2% отгоре спрямо 2013 г. След "Дачия" по продажби се нарежда "Фолксваген" с 2357 бройки (-0,5% спрямо 2013-а) и "Тойота" с 2288 бройки (+7,6%). С най-голям ръст в продажбите са вносителите на "Форд" с 64,7% спрямо 2013 г. или 1971 бройки. Dacia Dokker e най-продаваният модел в България за миналата година с 1051 бройки (до края на ноември). На второ място е Skoda Octavia с 90, а на трето Nissan Qashqai с 867. Сред луксозните марки начело е BMW с 860 продадени нови коли през изминалата година. "Ауди" е с 560, а "Мерцедес" с 520. Скок в продажбите с 41,1% до 285 бройки се наблюдава при Land Rover. През юни 2015 г. у нас са продадени 2540 нови автомобили, показва официалната статистика на Европейската асоциация на автомобилните производители (ACEA). Това е ръст с 23,8% спрямо същия месец миналата година, когато са изтъргувани 2,052 бройки. От януари до юни 2015 г. в България са продадени 11,541 нови коли, което прави увеличение с 11,7% спрямо същия период на 2014. Средният скок за всички страни в ЕС за януари-юни 2015 спрямо януари-юни 2014 г. е 8,2%. По-голям скок на продажбите от България са отчетени само в Португалия (32,8%), Ирландия (25,4%), Испания (22%), Чехия (20,4%), Литва (16%), Италия (15,2%), Гърция (15,1%), Кипър и Словения (по 12,7%) и Унгария (12,2%).

С 3% ще бъдат увеличени екотаксите при закупуване на коли над 5 години, а при покупката на нови, собствениците ще плащат с 5% по-ниски екотакси, припомниха от Министерството на околната среда и водите. Според готвена от МОСВ наредба екотаксата за нови коли ще падне от 146 на 138 лева, а за тези до 5 години ще стане 194 лв. вместо сегашните 200 лв. За автомобили от 5 до 10 г. обаче таксата ще бъде увеличена с 3% - от 253 лв. на 260 лв., а за тези над 10 г. ще се вдигне от 267 на 275 лв. Новите такси се очаква да влязат в сила от есента, след като бъдат одобрени от Министерския съвет.

Последвайте канала на

Филип Епитропов
2138 0

Свързани новини

Коментари 0

Добави коментар

Добави коментар

Водещи новини