Софиянци против трета лента по канала, за да се отпуши София

  • 19 март 2015 21:36

  • 1820
  • 2
Софиянци против трета лента по канала, за да се отпуши София
© Булфото

Да няма трета лента по бул. “Евлоги и Христо Георгиеви” и кръгово движение пред националния стадион.

Това поискаха граждани и архитекти на общественото обсъждане на проектите за обновяване на центъра на София. То се проведе в сряда следобед във Френския културен институт. Арх. Стефан Добрев, автор на проекта за зоната по бул. “Евлоги и Христо Георгиеви”, отрече твърденията им, че с добавянето на още 1 лента ще се увеличат колите. “Не разширяваме пътните платна. Правим само ново разчертаване, тъй като сега лентите са много широки и отнемаме 90 см от тротоара. Булевардът е с 3 ленти до стадиона и после неестествено колите влизат във фуния. Предлагаме пространството да се използва по-функционално”, обясни арх. Добрев. Пред националния стадион пък ще има 3-лентово кръгово движение с площад в средата. По него колите ще се движат с до 20 км., пише 24 часа.

За повдигането на нивото на Перловската река в зоната ще се използват 4 автоматични бента. В зелената ивица се оформя алея на спортната слава с тематични площади, посветени на най-популярните спортове у нас - футбол, шах, волейбол и др. Проектът ще засегне само 22 дървета в лошо състояние, но ще бъдат засадени 251.

Според гражданите обаче новата лента и кръговото ще увеличат трафика. “Само лаици могат да твърдят, че кръговото не е удачно. Това, че българите не могат да карат в кръгово, не е проблем на общината. Щастливи ли сте от задръстванията и вредните емисии по булеварда сега?”, попита Дияна Русинова, която се представи за транспортен специалист, участвала в разработката на генералния план на Доха.

Проектантите от А. Д. А., автори на визиите за зоните около “Граф Игнатиев” и храма “Св. Ал. Невски”, предлагат колите да се движат с до 30 км в част от центъра. Ограничението се налага, тъй като новата визия на улиците, като “Шишман” например, е да се превърнат в споделено пространство между автомобили, велосипедисти и пешеходци, като тротоарите се изравнят с пътните платна. Ограничение до 10 км в час се предлага и за трамваите по “Графа”. Мотрисите ще минават по един коловоз, с което пешеходната част на улицата ще се разшири с 4 м.

Нови настилки, улично обзавеждане, осветление, подвижни маси и столове за отдих, тоалетни и Wi-Fi зони са предвидени за зоните около “Графа” и “Св. Александър Невски”. Зелените площи в зоната около “Графа” се увеличават с 600 кв. м. Проектът предвижда изместване на зеленчуковия пазар пред градинката при “Св. Седмочисленици” на другия тротоар и оформянето му като временен. Проектантите предлагат той да работи само в петък, а този за книги на пл. “Славейков” – петък, събота и неделя.

Зоната около “Св. Ал. Невски” се предвижда увеличение на зелените площи с 1,2 дка. Арх. Иво Пантелеев от А. Д. А. обясни, че 25% от жълтите павета се нуждаят от подмяна, тъй като са изпочупени. Според новата визия движението пред храма се забранява и площадът става пешеходен. На мястото на паркинга на НС до БАН се оформя триъгълен площад, на който ще има бронзов макет на центъра и от него ще тръгва златната линия, която ще води към забележителностите. Предлага се изграждането на 3 подземни паркинга – 2 зад Паметника на Цар Освободител за парламента и един на ул. “Оборище”. Те ще са за 510 коли.

По-голямо участие на гражданите, велоалеи и повече детски площадки бяха сред исканията в залата. Други изразиха недоволство от идеите за местене на фигурите на баща и син Славейкови, които се планира да бъдат поставени в средата на площада. “Не може да местите паметник на Чапкънов и да махате фонтана. Проявявате агресия”, каза арх. Станислав Константинов, автор на проекта за сегашната визия на площада. Чапкънов пък се пошегува, че водата ще докара много комари и може да плъзне малария.

“Не може един конкурс да решава комуникационни проблеми и визията на пейките. Това са арии от различни опери. Не може да останем на ниво плочки, павенца и калдъръми. А горе висят кабели, пълно е с билбордове и половината балкони са остъклени”, каза арх. Юри Славчев. В понеделник ще има ново обсъждане на проектите в Съюза на архитектите. В края на март те ще бъдат разгледани от експертен съвет.

Последвайте канала на

Филип Епитропов
1820 2

Свързани новини

Коментари 2

Добави коментар
FM

2015.03.21 | 07:38

2
София ще се отпуши много бързо. Като направят канала Русе- Варна и мине през София.
123

2015.03.20 | 10:44

1
Ходил съм в над 50 държави по света и със сигурност мога да кажа че, кръговото кръстовище е най-добрият вид кръстовище. През него се минава поне два пъти по-бързо отколкото през такива със светофари или с пътни знаци. Но някои пишман шофьори не знаят и не могат да преминават през него, но иначе се имат за голяма работа. Как може индийци, бангладешци, араби да могат да минават през кръгово, а нашите да бъдат по-големи мухльовци от тях? В Мумбай например, град с 20 милиона души население, всяко второ кръстовище е кръгово. И задръстване около тях няма, има при светофарите.

Добави коментар

Водещи новини