Телевизии глобяват с 50 000 лв. свои служители за издаване на тайни

  • 20 септември 2013 13:19

  • 2290
  • 0
Телевизии глобяват с 50 000 лв. свои служители за издаване на тайни
©

Месец май е малко по-особен за американските телевизии. По традиция тогава се отделя една седмица, по време на която по жребий пет големи канала отвъд Океана - NBC, Fox, ABC, CBS and The CW, публично обявяват своите праймтаймови проекти за година напред. Така например още отсега се знае, че на 24 февруари 2014 г. ще е дебютът на актьора Сет Майерс в късното шоу на NBC или че на 9 март по ABC стартира фантастичният сериал "Възкресението".

У нас такава практика няма. В България телевизиите се стремят до последно да крият своите тайни, пише Труд в обширен материал. Основната причина е, че врагът в ролята на конкурент никога не спи. Всяка медия иска да знае дали другата ще прави шоу с таланти и кога ще пусне най-добрия си сериал. След като научи тайната, най-често прави нещо подобно, и то в същия час.
"Никак не е приятно да се счупиш от работа и след това всичките ти усилия да пропаднат, защото първият епизод е описан минута по минута в някой вестник", споделят хора от бранша.

Именно поради спецификата на темата източниците ни пожелаха да са анонимни. Иначе може да бъдат санкционирани с някоя глоба.
В БТВ например още потръпват от спомена за една снимка на участниците в шоуто "Сървайвър" в Доминикана през 2007 г. Нямаше да има нищо страшно, ако на кадъра не бяха всичките участници в предаването още преди то да се завърти в ефир. По-късно изтече и името на победителя в това издание - Георги Костадинов, който спечели 250 000 лв. От Би Ти Ви тогава обявиха, че почват професионално разследване кой извършва "корпоративния шпионаж", но резултати от детективската работа така и не бяха обявени официално.

Клаузи за поверителност има в договорите на всеки от екипа на едно предаване - участници, изпълнителен продуцент, телевизия, технически служители. Даже когато медията общува с някой от хората по веригата с мейл, в него има задължително изречение, че информацията там не може да се разгласява. Подобна забрана има и за оповестяването на случки или имена, научени най-случайно. Да кажем от фризьорката, която ще се грижи за косите на звездите в дадена продукция, а в същото време няма никакво отношение към съдържанието.

Проучване на "Труд" показа, че глобите за всеки теч започват от 3000 лв. и стигат до 30 000 лв. За хората, които отговарят за техническото обезпечение на продукцията, санкциите за издаване на тайни са до 10 000 лв. Това са около 100 и 200 души - броят им зависи от мащаба на продукцията.

В предаванията, които се записват пред публика - най-вече игри и състезания, също има риск от изтичане на информация. Тези хора обикновено нямат договори, че трябва да пазят тайната, но им е забранено да снимат сами какво се случва пред камерата. Ако издадат нещо и ги хванат, след това ще си загубят ангажимента като публика. Все пак и в такива случаи е имало издънки. Преди време участник в "Игра за милиони", която вървеше по ТВ7, но се записваше предварително, спечели огромна сума пари и информация за късметлията се появи почти веднага в интернет. В последно време контролът при подобни случаи е още по-труден, защото много хора се хвалят с това, което са научили някъде в профила си във фейсбук.

Има и още по-големи неустойки в ценоразписа на медийните глоби - около 50 000 лв. Те обикновено се записват в договора, при положение, че се възпрепятстват снимките или се саботира продукцията, обясняват нашите източници.

Освен да не се издават тайни, глоби в договорите на звезди и тв служители се записват и като наказания за "уронване на престижа" на съответната медия и продуцентска къща. Именно заради това няма как да се види публични личности като продуценти, тв лица и сценаристи да критикуват не само дадено предаване, но и медията, която го излъчва.

Може и да има глобен за изтичане на информация за дадено предаване или сериали, но даже и това е тайна. Хората, с които "Труд" разговаря от различни стълби в йерархията на мащабни тв продукции, твърдят, че не са чули някой да е "изгърмял", защото е проговорил. Санкциите имали по-скоро превантивен характер. Смята се, че ако нещата се провалят и публиката разбере всичко, но не от екрана, екипът просто прецаква собствения си труд.

Всъщност, когато изтече информация, а това се случва непрекъснато, никога не е ясно кой е "пропял" . И каквото и да си мислят след това шефовете на медиите, почти никога не става дума за корпоративен шпионаж. Причината за течовете е прозаична - хората, които работят в този бранш, не са много и на всичкото отгоре се познават. И когато нещо се раздвижи по веригата и някой каже на жена си, тя - на своята приятелка... тайната става явна. Риск от такъв теч има и сега при "Африка: звездите сигурно са полудели", защото всички епизоди са записани.

Често това какви ще са предаванията и кой ще участва в тях се знае от по-ниските "етажи" в една медия много преди да го научат на върха. В бранша даже има и шега, че в една телевизия хората, които винаги знаят кой е победителят преди всички, са монтажистите. А за това, че ще има "ВИП брадър" през есента на 2012 г. след дълга пауза, например се знаеше още година по-рано - през ноември 2011 година... От звукарите (хората, които се грижат за озвучаването на дадена тв продукция).

Друг е въпросът, че когато започне дадена тв надпредвара, винаги плъзват слухове кой накрая ще вземе чека. И когато победителят бъде познат седмица или две преди края, никога не става ясно дали някой е имал гадателски способности, или просто това му е било подшушнато от екипа. Понякога с чисто пиарска цел.

Последвайте канала на

Novini.bg
2290 0

Свързани новини

Коментари 0

Добави коментар

Добави коментар

Водещи новини