Учени: Чакат ни още по-големи жеги

• 19 август 2013 21:00

Учени: Чакат ни още по-големи жеги
© Getty Images/Guliver

Чакат ни още по-големи летни жеги през следващите десетилетия, прогнозират германски учени. Климатичните промени са необратими и хората трябва да привикнат към тях, твърдят от Потсдамския институт за изследване на климата.

Сега само на 5% от територията на земята през лятото се наблюдават аномално високи температури, но около 2100-ата година те ще обхванат 85 процента от зоните на планетата ни, ако не бъдат ограничени вредните газове от човешката дейност, предупреждават изследователите в прогнозите си, публикувани в списанията "Нейчър" и "Енвайърънментъл рисърч летърс".

Според учените от Потсдам, докато до края на миналия век е било възможно да бъдат предотвратени измененията на климата с ограничаване на вредните газове, то до средата на сегашното столетие повишението на летните температури вече ще е неизбежно.

Задаващите се по-горещи лета не могат да бъдат избегнати независимо от количеството парникови газове в атмосферата. Дори и да бъдат намалени, това няма да има ефект в следващите десетилетия, обясняват учените. Причината е, че в атмосферата вече има натрупано прекомерно голямо количество вредни газове. Потсдамският екип от климатолози препоръчва населението просто да свиква с летните жеги.

Климатолозите са убедени повече от всякога, че човешката дейност е в основата на глобалното затопляне от 50-те години на миналия век досега. Това твърди мащабен проектодоклад на ООН, който ще бъде публикуван другия месец и с част от който разполага Ройтерс.

Документът ще подчертае големия риск от увеличаване на температурата с повече от 2 градуса през това столетие в сравнение с прединдустриалната епоха. Учените вече заявяват категорично, че повишаването на нивото на световния океан е необратимо.

Това, което не може да се каже със сигурност обаче, е какъв ще е ефектът от промените върху отделни региони в следващите десетилетия, предупреждава Дрю Шиндъл от НАСА. "Хората искат да знаят какви ще са температурите в следващите 20 - 30 години, за да планират бизнеса си. Срамота е, но, за съжаление, не можем да им кажем това със сигурност", коментира специалистът по климата пред Ройтерс.

Константин Тодоров

2013.08.31 | 04:58

Коментирайте теми от които разбирате!

2013.08.31 | 04:58

Ами спрете да ядете токсичните трупове! Животновъдството е един от най-големите замърсители! Невероятно, но факт!

2013.08.31 | 04:58

Едва ли ще убедиш заблудените.Хищниците убиват с зъби и нокти,ядат сурово месо.Колко ли хора го правят ?