Цветанов: Тогава разбрах, че Борисов работи с ДПС

  • 01 февруари 2021 14:48

  • 23517
  • 61
Цветанов: Тогава разбрах, че Борисов работи с ДПС
© Пресцентър Републиканци за България

"Имало е уговорка между Борисов и ръководството на ДПС, за която никой в партията не знаеше."

Пред Дойче Веле Цветан ЦветановЦветан ЦветановЦветан Генчев Цветанов е роден на 8 април 1965 г. в София. През 1987 година Цветанов постъпва на работа говори за обвързаностите на премиера с ръководството на ДПС, за зависимостите в МВР и прокуратурата.

Господин Цветанов, преди броени дни председателката на парламентарната група на ГЕРБ госпожа Даниела ДаритковаДаниела ДаритковаД-р Даниела Атанасова Дариткова - Проданова е родена на 28 септември 1966 година. На 29 март 2019 г. е нарече поведението Ви "повод за разочарование" и Ви обвини, че работите "за ДПС". А Вие изпитвате ли разочарование от госпожа Дариткова и от други членове на ГЕРБ, за които се смяташе, че са близки до Вас?

Не бих искал да влизам в подобен тон, за да не бъде изтълкуван като заяждане. Аз обичам винаги да се борави с факти и затова преди няколко дни споменах конкретен случай за Ягодинската пещера. В разговор с мен тогава Красен КралевКрасен Кралев Красен Кралев е министър на младежта и спорта. Роден е на 2 януари 1967 година във спомена всичко, което разказах при госпожа Цънцарова в bTV (в предаването "120 минути" на bTV Цветанов заяви, че местната власт в село Борино, която е от ДПС, е искала да поеме контрола над Ягодинската пещера с помощта на министър Красен КралевКрасен Кралев Красен Кралев е министър на младежта и спорта. Роден е на 2 януари 1967 година във и премиера Бойко БорисовБойко Борисов Бойко Методиев Борисов е министър-председател на Република България. Роден е на 13 юни 1959 г - б.р.). Така че не бих искал да коментирам поведението на Дариткова. В Смолянска община всички са разочаровани от поведението на депутатите, избрани от района. Госпожа Дариткова знае колко усилия съм полагал, за да защитя интересите на област Смолян. Самата тя е споделяла тревоги от поведението на Борисов. Лично ги е изразявала пред мен.

Кога последно сте разговаряли с премиера Бойко БорисовБойко Борисов Бойко Методиев Борисов е министър-председател на Република България. Роден е на 13 юни 1959 г?

Предпоследно през април месец, когато имах рожден ден. А след това разговарях с него и с президента за организиране на кръгла маса на Евроатлантическия център за сигурност (неправителствена организация, учредена от Цветанов през 2019 година - б.р.). Искам да благодаря на президента и премиера, че осигуриха свои участници

Политическата Ви формация и поведение не са били обект на разговор с премиера?

Не. Много ясно съм се разграничил от начина, по който се води политиката на ръководството на ГЕРБ. Искам да направя ясно разграничаване между честните, стойностни и добронамерени симпатизанти и членове на ГЕРБ, които попадат под общия знаменател на скандалите около Бойко БорисовБойко Борисов Бойко Методиев Борисов е министър-председател на Република България. Роден е на 13 юни 1959 г, Цвета КараянчеваЦвета Караянчева Цвета Вълчева Караянчева е български политик. Народен представител от парламентарната група на и тези записи, които излизаха през последната година.

Тези "честни, стойностни и добронамерени симпатизанти" и редови членове на партията не бяха ли представлявани в парламента и в изпълнителната власт от същите хора, когато и Вие бяхте част от ГЕРБ?

Разбира се, че бяха. Мога да кажа, че сме работили много активно за утвърждаването на единствения възможен евроатлантически път. Във времето, когато бях депутат, ние направихме всичко възможно да не допуснем инициативата за АЕЦ "Белене" да бъде обвързана с държавни гаранции. Ние заложихме много ясни параметри в решението, което беше взето в българския парламент. През първия мандат (2009-2013 година) ГЕРБ блокира възможността за АЕЦ "Белене". Но виждате, че в последната година и половина в енергийния сектор това е най-важният приоритет на Теменужка Петкова, Томислав Дончев и Борисов, както и прокарването на "Турски поток", който определено повиши зависимостта на страната ни от Русия. Преди година и половина той обясняваше, че проектът "Турски поток" ще бъде икономически изгоден за страната, ще ни даде повече сигурност и ще имаме газов хъб, който ще може да осигури необходимата диверсификация. Нищо от това не се случи. Тръбата няма никакво разклонение за газифициране на Северозападна България и за отклоняване на количества към Мариците, за да изпълним изисквания на Европейската комисия. Борисов даде на българските данъкоплатци един риск в размер на три милиарда лева - инвестиция, направена от българското дружество "Булгартрансгаз". Русия не поема никакъв риск по този проект.

Боец срещу тероризма, който не знаем, а трябва

Критикувате не само енергийната политика на правителството, но и неговите обвързаности. "Когато гласуваш за ГЕРБ - получаваш ДПС", заявихте пред bTV. Кога точно разбрахте, че Бойко БорисовБойко Борисов Бойко Методиев Борисов е министър-председател на Република България. Роден е на 13 юни 1959 г работи заедно с ДПС?

Разбрах през времето ми като депутат, особено в последния мандат. Тази зависимост беше силно изразена. Имало е уговорка между Борисов и ръководството на ДПС, за която никой в партията не знаеше. Аз разбрах за нея година и половина по-късно. При разговорите ми с председателя на ДПС и при разговорите ми с Порожанов (министър на земеделието в кабинета на ГЕРБ от 2017 до 2019 година). Тогава разбрах, че има списък, за който премиерът Борисов е поел ангажимент да бъде осъществен веднага след изборите през 2017 година.

До този момент през 2018 година не сте имали информация за други договорки между Борисов и ДПС?

Когато колеги от парламентарната група са ми споделяли определени тревоги, винаги съм ги предотвратявал, както беше случаят с Ягодинската пещера. Убеден съм, че ще получим сериозна подкрепа от симпатизантите и членовете на ГЕРБ. Най-важното е да има хоризонт. В момента нямаме хоризонт. Имаме едно безотговорно харчене на пари. Нашата позиция беше много ясна, когато се гледаше бюджетът. А в момента в правителството не се готвят за управление. Те искат да оставят на новия кабинет големи дългове и огромен дефицит като наследство.

Няма никакви политики как да оцелее бизнесът. В момента политиката на правителството е да заобикаля обществени поръчки със създаване на държавни дружества като "Автомагистрали" и "Информационно обслужване". Доста притеснително е, че след последните промени в Закона за електронното управление всичко вече ще минава през "Информационно обслужване". Бизнесът е против. Идеята е да има публично-частно партньорство, особено в IT сектора, където можем да се възползваме от потенциала на българските IT компании.

Каква оценка давате на гражданските протести, които започнаха през лятото на 2020 година, и в частност - исканията за оставка на главния прокурор Иван Гешев?

Тези протести бяха много спонтанни и профилът на протестиращите беше на много интелигентни хора, които искаха да има промяна на този модел в България. Исканията за оставка бяха справедливи. Този процес беше умело неглижиран от управляващите. С цената на всичко те искаха да изкарат мандата си, за да може да проведат изборите. ГЕРБ за първи път изпита страх, че ако има служебен кабинет, той ще трябва да проведе изборите и те биха могли да бъдат проведени много по-честно. Ако се върнем към 2009 година, ГЕРБ участваше в изборите без да има отношение към изборния процес. След това имаше служебни кабинети през 2014 и 2017 година. Но сега се притесняват.

Що се касае до оставката на главния прокурор - аз смятам, че съдебната реформа е задължително да бъде направена с един сериозен консенсус между политическите партии. Първо, подкрепям исканията за оставка както на премиера, така и на главния прокурор. Изборът на главния прокурор се прави от Висшия съдебен съвет. За нас е много важно намаляването на политическата квота във ВСС.

Притеснението за българските граждани е, че Специализираният съд и Специализираната прокуратура оставят впечатлението, че наказателното правосъдие е политически зависимо. Имаше дела, които имаха подобен привкус. Моето дело, делото, което беше срещу министър Митов, това, което се случва с министрите Трайков и Дянков. Това са хората, които имаха много ясна проевроатлантическа ориентация. 

Цветанов проговори за ГЕРБ, изборите и бъдещите парламентарни коалиции

Кои хора и какви зависимости визирате?

Виждаме как с политически решения се увеличава зависимостта от Русия. Правителството например нямаше никаква позиция по темата "Скрипал". Когато изразих позицията си като председател на парламентарна група, в същия ден премиерът каза, че се разграничава от моите думи. Никой не реагира и на случая Гебрев.

Питам Ви за зависимостите в съдебната власт и прокуратура. До момента обсъждахме дела.

По начина, по който се повдигаха тези обвинения, остава едно усещане. Виждам, че това са хора, които винаги са изразявали своите позиции за силен Европейски съюз и трансатлантическо партньорство. Министър Митов понесе доста сериозни негативи. Ние искаме по-бързо приключване на съдебните процеси, защото възможността да бъдеш вечно обвиняем означава за 10 години например да смачкаш един достоен или адекватен политик и да дадеш ясен урок на всички следващи, че трябва да слушат и да бъдат зависими.

Споменахте, че поставяте съдебната реформа като приоритет. Защо не я извършихте през 2015 година, когато имахте тази възможност?

Когато беше внесена стратегията за съдебната реформа, тя беше подкрепена с мнозинство. Конституционните промени, които бяха направени в края на 2015 година, доведоха до съответното разделение във ВСС. Това даде една стъпка в правилната посока. Единствено липсваше политически консенсус за политическата квота за прокуратурата и съда. Там беше дебатът и разминаването. Но при сегашния анализ на експертите на "Републиканци за България" ние категорично заявяваме намерението си за намаляване на политическата квота на ВСС и процедура по закриването на специализираното наказателно правосъдие.

Ще ви върна пак към протестите и зависимостите отново: в отговор на гражданското недоволство през лятото бяха освободени трима министри заради подозрения за връзки с ДПС. Сред тях и вътрешният министър Младен Маринов. Вие познавате МВР добре: има ли някакво влияние ДПС в МВР?

Премиерът, който поиска оставките на министрите, много плахо, но много ясно подчерта, че тези тримата имат някаква зависимост от ДПС. Продължаването на тяхната роля в партията означава, че това са добре планирани мероприятия за внедряване на подобни хора, които да обслужват задкулисието и симбиозата ДПС-ГЕРБ. Ако това, което имам като информация, е вярно: че Владислав Горанов основно определя водачите на листи на следващите избори, а Георги Харизанов - т.нар. гражданска квота, и ако Младен Маринов или някои представители на тези сфери, за които беше споменато, че имат общо с ДПС, намерят място в листите, то думите на Борисов ще бъдат потвърдени.

Що се касае до МВР - до 2014 година бях убеден, че нямаше зависимост на МВР, както и аз не допуснах такава като министър. В периода на ГЕРБ в опозиция (2013-2014) винаги сме заявявали, че ще бъде освободен главният секретар Светослав Лазаров, който беше назначен от коалицията ДПС-БСП. Тогава беше назначен и Младен Маринов като директор на СДВР и Владимир Писанчев беше председател на ДАНС.

Министърът на вътрешните работи във втория кабинет на ГЕРБ - Веселин Вучков, направи предложение за освобождаването на Светослав Лазаров и подкрепи освобождаването на Писанчев. След като Вучков разбра, че нещо е договаряно без никой от ГЕРБ да знае, в това число и аз, той направи своята достойна постъпка и напусна позицията на министър. Назначаването на Румяна Бъчварова беше трансформацията и поетапна кадрова политика, която се извършваше от ДПС, чрез ангажиментите, които вероятно е поемал Борисов. След моето излизане от парламента беше създадено дублиращото звено на НСО, обединяването на жандармерията и СОБТ (Специализираният отряд за борба с тероризма - б.р.), което не е разписано в нито един предизборен документ на ГЕРБ. Това са възможни хипотези за договореност, която е започнала да се реализира напълно.

Коя е най-голямата Ви политическа грешка дотук? Как ще гарантирате пред избирателите, че няма да я повторите?  

Всеки допуска грешки. В началото в политиката съм бил много по-емоционален и може би съм правил изказвания, които са неуместни за министър. Другото е, че бях много отдаден на всичко, което правих в чисто организационен план. Комуникирах ежедневно с всички структури в страната, но отсъствах от важните решения, които се взимаха от изпълнителната власт. По този начин парламентът беше дистанциран от важните политически решения, които се взимат от изпълнителната власт, но след това трябваше да бъдат облечени в съответното законодателство. Мога да отчета, че съм допуснал това нещо да се случи.

Бих искал с всички партии, които ще бъдат парламентарно представени, да може да се осъществява реален парламентарен контрол върху изпълнителната власт. За мен е важно да си признаваме грешките и се извинявам на всички, които под една или друга форма са били обидени от всичко това, което съм правил. Но продължаваме напред и важното е да извличаме поуки.

 

Последвайте канала на

Novini.bg
23517 61

Свързани новини

Коментари 61

Добави коментар

2021.02.01 | 20:02

41
Републиканци единствена алтернатива за управление на България
bobi

2021.02.01 | 22:04

51
ТРОЛ!!!Мри!!!
Звън

2021.02.01 | 18:18

35
Симбиозата ДПС-ГЕРБ е явна за всички!!! Само Цветанов има смелостта да се изправи пред тях и да го каже! Адмирации!!!
bobi

2021.02.01 | 22:03

50
Като крадеше,НЕ ГО БЪРКАШЕ!!!!Хахаха!Тролчовци прости!!!
Един

2021.02.01 | 20:08

44
А защо нямаше смелостта да каже нещата, които знае още като беше втория в ГЕРБ??? На това ли казваш смелост, Звън?????
Факти са си факти

2021.02.01 | 19:03

38
Една фраза много ми хареса която Цветанов каза и тя е : "Аз работя с факти". Това е много умно изказване, с фактите никой не може да спори и никоя дума не тежи повече от очевидния факт. Всеки може сам да си прави изводите кой е прав и кой е крив, като се разгледат фактите и на двете страни в спора. Цветанов представи факти с обвиненията си, а ГЕРБ просто обвинения. Логиката до къде води ? Мисля, че и сами може да се досетите.
bobi

2021.02.01 | 22:01

49
Поплювчо,кой беше май-"важният" в ГЕРБ???Сам си го каза:Мен няма кой да ме съди!!!Отивам му прави свирки!!!То това ще ти остане!!!Като не влезете в парламента ще умрете от глад!!!!Само цеку ще остане,защото доста окраде!!!
Gost

2021.02.01 | 21:13

47
Ей това се казва ни лук ял, ни лук мирисал!!! Страшна работа сме българите, брей, да не кажа акъла ни къде е заврян. Простотията е опасна и не прощава, няма как да ти се размине като си прост.
Хазарта

2021.02.01 | 21:08

46
Тогава разбрах, че това са подбрани проститутки.
пенсионер

2021.02.01 | 20:59

45
Шест апартамента със собствен асансьор не са ли очевидни факти ,а с какво ги е платил с магарешки фъшки ли ? То и аз мога да си снимам нощното шкафче пълно с пари ,а на жена ми такъв фото шопинхг ,че целия пенсионерски клуб да ми завижда за мацката край мен .Лижеше кратуните на Боко ,а сега знаел ,защо тогава си мълчеше а сега лае .
bobi

2021.02.01 | 21:59

48
Не те ли е срам бе,КРАДЕЦО!!!Паплач непотребна!!!Влечуг крадливо!!!Цеко левата ръка!!!
Българче

2021.02.01 | 18:31

37
Нормално е, че Цветан Цветанов не е в ГЕРБ от толкова време.... Там не му беше мястото, а най-важното е, че знае много от мръсните игри на Бойко и ще го разоблечи рано или късно.
Един

2021.02.01 | 20:06

43
Като е знаел за "мръсните игри" на ББ защо Цветанов не е реагирал на момента, а едва сега се възмущава от действията на ББ? Ясно е защо, защото е имал интерес , но като го изритаха от ГЕРБ започна да разкрива нещ от кухнята. На такива като него им викат мизерници и гьонсурати!
ЩОН

2021.02.01 | 19:25

39
Няма по нечистоплътен от този отврътителен селтак
Шехеризада с голямата къща

2021.02.01 | 20:02

42
Една фраза много ми хареса която Цветанов каза и тя е : "Аз работя с факти".
Бухтичка

2021.02.01 | 18:26

36
Много истини казва Цветанов постоянно, подкрепям го във всяко едно отношение и се радвам, че отново ще имаме възможност да гласуваме за него!!!
Дедо Пене

2021.02.01 | 18:02

33
ПЪПЕША ЦВЪКИ СЕ ПРАВИ КАКТО ВСЕКИ ПРЕБОЯДИСАН КОМУНИСТ НА ДЕМОКРАТ!!! ВСИЧКИ СТАРИ МУЦУНИ, ИМАЩИ ВРЪЗКА С ДС И БКП/БСП ТРЯБВА ДА БЪДАТ ИЗРИНАТИ ОТ ВЛАСТ!!!
Иван

2021.02.01 | 17:56

32
Гледай и слушай ! Голям сеир са . Как мръснишки се плюят. Прави си изводите !
Бедняк

2021.02.01 | 17:45

31
Моля те дай ми едно апартамнтче

Добави коментар

Водещи новини