-
20 юни 2017 12:25
- 2788
- 3
Европейската комисия е дала в петък разрешение на българското правителството да подпомогне Български държавни железници /БДЖ ЕАД/ с 224 млн. лева, безвъзмездна помощ за завършване на реформите в дружеството.
Това обяви на брифинг днес Велик Занчев, зам.-министър на транспорта, информационните технологии съобщенията. Занчев уточни, че това е единственото по рода си разрешение от 2007 г. и признание за успешните реформи, които дружеството е извършило от 2010 г.- насам. С него на практика железницата става приоритет на държавата, получило е признанието на ЕК и е доказало надеждността си. То е плод на дългогодишен труд от страна на министър Московски в тригодишния му мандат, администрацията и мениджмънта на БДЖ. "От тук нататък започва тежката част - преговорите с Министерството на финансите и начертаване на финансовите схеми, по които парите да достигнат до дружеството", коментира зам.-министър Занчев. Той уточни, че вторият облигационен заем от 234 млн. лева е взет през 2007 г. Остатъкът, който трябва да платим по него е 150 млн. лева. Около 14 млн. лева годишно са наказателните лихви по всички досегашни заеми, обясни Велик Занчев. Той уточни, че дълговете на БДЖ са натрупани през 2005 и 2007 година.
С въвеждането на ТОЛ таксите ще поставим на една плоскост железопътния и автомобилния транспорт, които ще станат равнопоставени и ще се конкурират адекватно, каза още Занчев. Зам.- министърът обяви, че в следващ план холдингът ще продължи работа за увеличаване на инвестициите. Подходът ще бъде сменен от преди, когато държавното дружество е взимало търговски кредити и чрез тях е инвестирало. Сега ще се инвестира чрез капиталовия трансфер, т. е. чрез държавата. През септември т. г. ще се инвестира в закупуването на нов подвижен състав от около 15 мотрисни влака. В момента професори от УНСС и ВТУ работят заедно със специалисти от НКЖИ, за да се оформи визията за това какви мотриси и влакове са нужни на дружеството, за да придобие то вид на европейска компания и да предлага адекватна услуга. С течение на времето инвестицията за нови влакове трябва да нарасне до над 400 млн. лева. В момента се изпълняват няколко обществени поръчки за ремонт и модернизация на остарелите локомотиви, казаха от БДЖ. Това ще продължи, докато не се модернизира напълно железницата.
С държавната помощ от 224 млн. лева ще се погасят задълженията към банките кредиторки и облигационерите, с 97 млн. лева ще бъде покрит дългът към НКЖИ, уточни Занков. За покриване на дълговете си БДЖ разчита и на парите от концесията на Летище София. Владимир Владимиров, изпълнителен директор на БДЖ, припомни, че през 2010 г. се говореше за фалита на БДЖ с над 850 млн. лева задължения на дружеството, днес те са чувствително намалени - до 412 млн. лева. Компанията е преструктурирана, предприети са над 300 мерки, за да достигнем до тази финална права по спасяването на БДЖ - погасяване на задълженията му. По този начин ще намалим значително загубите, а капиталовата структура ще се нормализира, посочи Владимиров.
Изпълнителният директор на БДЖ информира, че в момента вече са подготвени 21 проекта за двете дружества - пътнически превози и товари. Ще се създаде и ремонтно дружество, което ще събере сградния и целия останал ресурс на двете дружества на едно място. С изброените мерки се надяваме железницата да изглежда по съвсем различен начин и да се европеизира, каза Владимир Владимиров.
От БДЖ казаха още, че от 2019 г. изцяло ще заработи и системата за онлайн закупуване на билети.
Последвайте канала на
Свързани новини
Ивайло Московски: Длъжни сме да спрем войната по пътищата
19 юни 201708:12
ЕП настоява за по-строги мерки срещу фалшивите новини
15 юни 201714:47
Край на таксите за роуминг в ЕС
14 юни 201713:42
ЕК откри наказателни процедури срещу Чехия, Унгария и Полша за неизпълнение на квотите за мигрантите
13 юни 201720:57
Европарламентът опрости системата на етикетиране на електроуредите
13 юни 201716:31
Емил Радев: Европейската прокуратура ще спомогне за много по-бързото разследване
09 юни 201712:26
Увеличаваме жп трафика с Турция
14 февруари 201814:00
НКЖИ изгради оптична кабелна мрежа в два жп участъка
24 януари 201810:42
НКЖИ укрепи над 3 100 км железен път през 2017 г.
22 януари 201810:38
Левски се прицели в халф на ЦСКА 1948
България допусна обрат от Черна гора и се отдалечи от ЕвроБаскет 2025
Два отменени гола в добавеното време донесоха радост на Крумовград срещу Славия
Кириякос Георгиу разказа за премеждията си в Спартак (Варна)
ПФК Ботев: Ситуацията около Антон Зингаревич става все по-странна и лишена от прозрачност
Областна администрация София-град и Столична община подписаха договора за прехвърляне на собствеността на "Герена"
Коментари 3
Добави2017.06.20 | 16:02
2017.06.20 | 16:39
Добави коментар
Водещи новини
Петър Чобанов: Минималната заплата крие повече рискове, отколкото решения на проблеми
25 ноември 202420:50
От прокуратурата искат постоянен арест за трима от биячите в мола
25 ноември 202418:09
Шофьор на тролей е със счупени нос и ръка след побой от пътник в София
25 ноември 202418:11
Юлиян Попов: Цената на водата в България е ниска, трябва да се инвестира в напояване
25 ноември 202418:46
Общини напират да вдигнат цената за паркиране
25 ноември 202422:30
Водещите новини! Бабикян: Борисов води разговора с Пеевски, а не с ПП-ДБ. Войната в Украйна доведе до нова ескалация между Запада и Москва (и още…)
25 ноември 202419:18
Нетаняху може да бъде арестуван, ако пътува до Германия
25 ноември 202419:28
Белият дом: Преговорите за спиране на огъня между Ливан и Израел вървят към споразумение
25 ноември 202422:53
Осло не откри доказателства за връзка между норвежеца, собственик на българска фирма, и взривените пейджъри на "Хизбула"
25 ноември 202420:41
2017.06.20 | 16:02