Държавата дава 224 млн. лева за оздравяване на БДЖ

  • 20 юни 2017 12:25

  • 2788
  • 3
Държавата дава 224 млн. лева за оздравяване на БДЖ
© Булфото

Европейската комисия е дала в петък разрешение на българското правителството да подпомогне Български държавни железници /БДЖ ЕАД/ с 224 млн. лева, безвъзмездна помощ за завършване на реформите в дружеството.

Това обяви на брифинг днес Велик Занчев, зам.-министър на транспорта, информационните технологии съобщенията. Занчев уточни, че това е единственото по рода си разрешение от 2007 г. и признание за успешните реформи, които дружеството е извършило от 2010 г.- насам. С него на практика железницата става приоритет на държавата, получило е признанието на ЕК и е доказало надеждността си. То е плод на дългогодишен труд от страна на министър Московски в тригодишния му мандат, администрацията и мениджмънта на БДЖ. "От тук нататък започва тежката част - преговорите с Министерството на финансите и начертаване на финансовите схеми, по които парите да достигнат до дружеството", коментира зам.-министър Занчев. Той уточни, че вторият облигационен заем от 234 млн. лева е взет през 2007 г. Остатъкът, който трябва да платим по него е 150 млн. лева. Около 14 млн. лева годишно са наказателните лихви по всички досегашни заеми, обясни Велик Занчев. Той уточни, че дълговете на БДЖ са натрупани през 2005 и 2007 година.

С въвеждането на ТОЛ таксите ще поставим на една плоскост железопътния и автомобилния транспорт, които ще станат равнопоставени и ще се конкурират адекватно, каза още Занчев. Зам.- министърът обяви, че в следващ план холдингът ще продължи работа за увеличаване на инвестициите. Подходът ще бъде сменен от преди, когато държавното дружество е взимало търговски кредити и чрез тях е инвестирало. Сега ще се инвестира чрез капиталовия трансфер, т. е. чрез държавата. През септември т. г. ще се инвестира в закупуването на нов подвижен състав от около 15 мотрисни влака. В момента професори от УНСС и ВТУ работят заедно със специалисти от НКЖИ, за да се оформи визията за това какви мотриси и влакове са нужни на дружеството, за да придобие то вид на европейска компания и да предлага адекватна услуга. С течение на времето инвестицията за нови влакове трябва да нарасне до над 400 млн. лева. В момента се изпълняват няколко обществени поръчки за ремонт и модернизация на остарелите локомотиви, казаха от БДЖ. Това ще продължи, докато не се модернизира напълно железницата.

С държавната помощ от 224 млн. лева ще се погасят задълженията към банките кредиторки и облигационерите, с 97 млн. лева ще бъде покрит дългът към НКЖИ, уточни Занков. За покриване на дълговете си БДЖ разчита и на парите от концесията на Летище София. Владимир Владимиров, изпълнителен директор на БДЖ, припомни, че през 2010 г. се говореше за фалита на БДЖ с над 850 млн. лева задължения на дружеството, днес те са чувствително намалени - до 412 млн. лева. Компанията е преструктурирана, предприети са над 300 мерки, за да достигнем до тази финална права по спасяването на БДЖ - погасяване на задълженията му. По този начин ще намалим значително загубите, а капиталовата структура ще се нормализира, посочи Владимиров.

Изпълнителният директор на БДЖ информира, че в момента вече са подготвени 21 проекта за двете дружества - пътнически превози и товари. Ще се създаде и ремонтно дружество, което ще събере сградния и целия останал ресурс на двете дружества на едно място. С изброените мерки се надяваме железницата да изглежда по съвсем различен начин и да се европеизира, каза Владимир Владимиров.
От БДЖ казаха още, че от 2019 г. изцяло ще заработи и системата за онлайн закупуване на билети.

Последвайте канала на

БТА
2788 3

Свързани новини

Коментари 3

Добави коментар

2017.06.20 | 16:02

2
КОЯ ДЪРЖАВА ? Я СИ КАЖЕТЕ БЕ ПЕДЕРАСТИ ,ЩЕ ВИ СМЪКНЕМ ОТ ГЪРБА ПО 10 КОЖИ.....ДА НЕ БОКО ДА ИЗТЕГЛИ МИЛИАРДИТЕ СИ ОТ ШВАЙЦАРСКИТЕ БАНКИ...
123

2017.06.20 | 16:02

1
Следващата стъпка е да се организира как, на кого, по колко, и кога до последният лев да се окрадат, а оздравяването на бдж - кой го интересува

2017.06.20 | 16:39

3
Точно! БДЖ се разграбва вече 27 години и още има какво да се краде.

Добави коментар

Водещи новини