-
20 юни 2017 12:25
- 2788
- 3
Европейската комисия е дала в петък разрешение на българското правителството да подпомогне Български държавни железници /БДЖ ЕАД/ с 224 млн. лева, безвъзмездна помощ за завършване на реформите в дружеството.
Това обяви на брифинг днес Велик Занчев, зам.-министър на транспорта, информационните технологии съобщенията. Занчев уточни, че това е единственото по рода си разрешение от 2007 г. и признание за успешните реформи, които дружеството е извършило от 2010 г.- насам. С него на практика железницата става приоритет на държавата, получило е признанието на ЕК и е доказало надеждността си. То е плод на дългогодишен труд от страна на министър Московски в тригодишния му мандат, администрацията и мениджмънта на БДЖ. "От тук нататък започва тежката част - преговорите с Министерството на финансите и начертаване на финансовите схеми, по които парите да достигнат до дружеството", коментира зам.-министър Занчев. Той уточни, че вторият облигационен заем от 234 млн. лева е взет през 2007 г. Остатъкът, който трябва да платим по него е 150 млн. лева. Около 14 млн. лева годишно са наказателните лихви по всички досегашни заеми, обясни Велик Занчев. Той уточни, че дълговете на БДЖ са натрупани през 2005 и 2007 година.
С въвеждането на ТОЛ таксите ще поставим на една плоскост железопътния и автомобилния транспорт, които ще станат равнопоставени и ще се конкурират адекватно, каза още Занчев. Зам.- министърът обяви, че в следващ план холдингът ще продължи работа за увеличаване на инвестициите. Подходът ще бъде сменен от преди, когато държавното дружество е взимало търговски кредити и чрез тях е инвестирало. Сега ще се инвестира чрез капиталовия трансфер, т. е. чрез държавата. През септември т. г. ще се инвестира в закупуването на нов подвижен състав от около 15 мотрисни влака. В момента професори от УНСС и ВТУ работят заедно със специалисти от НКЖИ, за да се оформи визията за това какви мотриси и влакове са нужни на дружеството, за да придобие то вид на европейска компания и да предлага адекватна услуга. С течение на времето инвестицията за нови влакове трябва да нарасне до над 400 млн. лева. В момента се изпълняват няколко обществени поръчки за ремонт и модернизация на остарелите локомотиви, казаха от БДЖ. Това ще продължи, докато не се модернизира напълно железницата.
С държавната помощ от 224 млн. лева ще се погасят задълженията към банките кредиторки и облигационерите, с 97 млн. лева ще бъде покрит дългът към НКЖИ, уточни Занков. За покриване на дълговете си БДЖ разчита и на парите от концесията на Летище София. Владимир Владимиров, изпълнителен директор на БДЖ, припомни, че през 2010 г. се говореше за фалита на БДЖ с над 850 млн. лева задължения на дружеството, днес те са чувствително намалени - до 412 млн. лева. Компанията е преструктурирана, предприети са над 300 мерки, за да достигнем до тази финална права по спасяването на БДЖ - погасяване на задълженията му. По този начин ще намалим значително загубите, а капиталовата структура ще се нормализира, посочи Владимиров.
Изпълнителният директор на БДЖ информира, че в момента вече са подготвени 21 проекта за двете дружества - пътнически превози и товари. Ще се създаде и ремонтно дружество, което ще събере сградния и целия останал ресурс на двете дружества на едно място. С изброените мерки се надяваме железницата да изглежда по съвсем различен начин и да се европеизира, каза Владимир Владимиров.
От БДЖ казаха още, че от 2019 г. изцяло ще заработи и системата за онлайн закупуване на билети.
Последвайте канала на
Свързани новини
Ивайло Московски: Длъжни сме да спрем войната по пътищата
19 юни 201708:12
ЕП настоява за по-строги мерки срещу фалшивите новини
15 юни 201714:47
Край на таксите за роуминг в ЕС
14 юни 201713:42
ЕК откри наказателни процедури срещу Чехия, Унгария и Полша за неизпълнение на квотите за мигрантите
13 юни 201720:57
Европарламентът опрости системата на етикетиране на електроуредите
13 юни 201716:31
Емил Радев: Европейската прокуратура ще спомогне за много по-бързото разследване
09 юни 201712:26
Увеличаваме жп трафика с Турция
14 февруари 201814:00
НКЖИ изгради оптична кабелна мрежа в два жп участъка
24 януари 201810:42
НКЖИ укрепи над 3 100 км железен път през 2017 г.
22 януари 201810:38
Ливърпул разпердушини Тотнъм със суперфутбол и дръпна на върха в Премиър лийг преди Коледа
Реал Мадрид изпрати триумфалната година с много красиви попадения и задмина Барселона
ЦСКА - София увеличи драстично капитала, за да реши сериозен проблем - собствениците наливат нови 20 млн. лева в клуба
Борнемут прекърши Ман Юнайтед на "Олд Трафорд", "червените дяволи" с пореден исторически провал
Победната серия на Челси приключи на негостоприемния "Гудисън Парк"
Кметът на София подписа договора за "Герена"
Коментари 3
Добави2017.06.20 | 16:02
Добави коментар
Водещи новини
Делян Пеевски, председател на ДПС: Имаме историческия шанс да променим България! Най-хубавото предстои!
22 декември 202419:04
Евтим Милошев: Надявам да има редовен кабинет, за да мога да карам ски
22 декември 202420:13
Проф. Кантарджиев с препоръка: Избягвайте кихащите и кашлящи "герои"
22 декември 202417:14
Андрей Райчев: Шансовете за правителство са 50 на 50, дори 60 на 40
22 декември 202418:23
За пореден ден. Няма следа от изчезналото дете със Синдром на Даун от с. Конаре
22 декември 202420:28
Започна ремонт на "Кулата" заради влизането ни в Шенген
22 декември 202415:28
Почина ключова личност на Прехода
22 декември 202415:31
Предпразнично скочиха цените на тези храни
22 декември 202415:42
Германските имиграционни власти са предупреждавали за заподозрения от Магдебург
22 декември 202415:56
2017.06.20 | 16:02
2017.06.20 | 16:39