МС одобри актуализацията на бюджета

  • 01 октомври 2014 18:07

  • 2847
  • 5
МС одобри актуализацията на бюджета
©

Днес се проведоха разговори със социалните партньори. Министерски съвет одобри проекта за актуализация на бюджета за 2014 г. Това каза служебният министър-председател проф. Георги Близнашки след заседание на Министерски съвет.

Служебният министър на финансите Румен Порожанов заяви: „След като на оперативно заседание беше разгледан доста подробно проектът на Закона за бюджета, се проведоха различни срещи – в понеделник с представители на водещи икономисти и финансисти. Вчера проведохме среща с ПП ГЕРБ, Реформаторския блок и „България без цензура”. „БСП лява България” отказаха да присъстват, като заявиха своите обструкции относно правото на служебно правителство да внася такъв закон, а ДПС прати писмо срещата да бъде отложена след изборите”.

Министър Порожанов коментира, че една от причините за необходимостта от актуализация на бюджета за тази година са надценени приходи – около 2 милиарда лева в рамките на консолидираната фискална програма.

Въпреки негодуванието на социалните пратньори, кабинетът одобри актуализацията на бюджета. По-рано на заседание на тристранния съвет синдикатите и работодателите поискаха оттеглянето на проекта, съобщиха от Министерския съвет.

Правителството одобри проект на закон за изменение и допълнение на Закона за държавния бюджет на Република България за 2014 година. Необходимостта от изготвяне на проекта произтича от невъзможността да бъдат постигнати заложените фискални цели по държавния бюджет за 2014 г.

Причините за това са, от една страна, значително отклонение от допусканията по основни показатели в макроикономическата рамка и надценените прогнози за приходите по държавния бюджет, и от друга – необходимост от осигуряване на допълнителни разходи в някои бюджетни системи. макроикономическите прогнози, която отразява текущото развитие на националната икономика, както и променените допускания за международната среда до края на 2014 г. и през следващата 2015 г.

Започналото още през 2013 г. намаление в международните цени на неенергийните суровини продължи и през текущата година. Допълнителен фактор, който ограничи номиналния растеж не само в България, беше по- силното от очакваното поскъпване на еврото спрямо щатския долар. Инфлацията в ЕС е на исторически ниски равнища, с тенденция това да продължи за по-дълъг период от очакването преди година. За България актуализираните прогнози предвиждат отрицателна инфлация на потребителските цени в размер на 1,1% при планирана в предишната прогноза положителна стойност от 1,8%.

Дефлаторът на БВП също се прогнозира да бъде отрицателен в размер на 0,1% (предишната прогноза бе за положителна стойност от 1,5%), което отразява променената прогноза за размера на инфлацията. Ревизираните прогнози за 2014 г. предвиждат реален ръст на БВП от около 1,5 на сто на годишна база, което е малко по- песимистичен сценарий от заложения в макрорамката към Бюджет 2014 ръст от 1,8 на сто.

Въпреки малката промяна при прогнозата за растежа на икономиката за 2014 г., актуализираните макроикономически прогнози ревизират в негативна посока оценката за номиналния размер на БВП за 2014 г. с над 2,4 млрд. лв. (от 81 582 млн. лв. на 79 178 млн. лв.). По-ниският номинален размер на БВП при други равни условия означава понижаване на прогнозата за възможностите на икономиката да генерира по-високи данъчни приходи. Това се свързва с рискове за изпълнението на приходите по бюджета не само през 2014 г., но и в средносрочен план, и налага придържане към консервативен подход при планирането на приходите по националния бюджет. Причините за прогнозираното неизпълнение на разчетите за приходите по държавния бюджет са комплексни – макроикономически, административни, нормативни и др.

Надценена е прогнозата за икономическата ситуация и е подценено влиянието на неблагоприятното развитие на външната среда. Сред основните фактори могат да 1 октомври 2014 През м. септември т. г. бе направена актуализация на Неизпълнение на приходите по държавния бюджет се посочат нереалистичните допускания на етапа на планиране за основни макроикономически показатели, все още слабото влияние на възстановяването на вътрешното потребление върху постъпленията от косвени данъци, задълбочаването на дефлационните процеси в икономиката, надценените ефекти от мерките за повишаване на събираемостта на приходите и др.

Изготвените оценки за параметрите по приходите по държавния бюджет отразяват нетните ефекти в данъчните и неданъчните приходи от прогнозираното неизпълнение на плана, респективно превишение на плана, при някои показатели и оценка за ефектите от мерките за повишаване на събираемостта на приходите. Основните данъци, по които приходите се прогнозират да бъдат по-ниски от планираните със ЗДБРБ за 2014 г., са ДДС от внос, акцизи, корпоративни данъци и др. Актуализираните прогнози за приходите по държавния бюджет предвиждат неизпълнението на планираните със ЗДБРБ за 2014 г. параметри да възлезе на 1 061,8 млн. лв. (1,3% от прогнозния БВП), което е разчетено в изготвения проект на ЗИД на ЗДБРБ за 2014 г. Натиск от страна на разходите в редица бюджетни системи.

На база на извършените одитни проверки (назначени от служебното правителство) и изготвения обобщен доклад бяха идентифицирани сериозни проблеми и недостиг за финансиране на вече поети ангажименти за разходи в редица разпоредители с бюджет по държавния бюджет. Някои бюджетни системи са поставени в ситуация да не могат да изпълняват своите функции и отговорности след като разходните им тавани бяха намалени за последните четири месеца на годината. В МВР, например, където над 80 на сто от разходите се формират от разходите за персонал, се създава обективна невъзможност бюджетът за годината да обезпечи изпълнението на вменените му функции и отговорности.

В мотивите на ЗИД на ЗДБРБ за 2014 г. изчерпателно са посочени направленията на предложените допълнителни разходи. Промяна на фискалната цел за салдото по държавния бюджет В контекста на изложеното в проекта на ЗИД на ЗДБРБ за 2014 г. е предвидено влошаване на салдото по държавния бюджет с 1 510,3 млн. лв. (1,9% от прогнозния БВП) спрямо разчетите по ЗДБРБ за 2014 г., с което дефицитът по държавния бюджет за 2014 г. става в размер на 2 846,5 млн. лв. (3,6% от прогнозния БВП). Освен по държавния бюджет сериозно напрежение съществува и в други бюджетни системи, което допълнително влошава прогнозата за размера на дефицита по консолидираната фискална програма (КФП) за 2014 г.

В контекста на предлаганото увеличаване на дефицита и осигуряването на надежден буфер за ликвидна подкрепа се поражда необходимост от поемане на нов държавен дълг, респективно промяна на предвидените дългови ограничения за 2014 г., които да позволят да бъде обезпечено допълнително дългово финансиране в размер до 4,5 млрд. лв. в рамките на годината. В предвидения нов дълг е включена възможност за дългово финансиране с оглед предоставяне на ликвидна подкрепа в рамките на одобрената държавна помощ от ЕК в размер до 2,9 млрд. лв. или в рамките на същия лимит поемане на нов държавен дълг за предоставяне на заем на Фонда за гарантиране на влоговете в банките в размер до 700 млн. лева. Посочените обстоятелства налагат увеличение на допустимия максимален размер на държавния дълг към края на годината до 22,5 млрд. лв. (28,4% от прогнозния БВП).

1 октомври 2014 Предвижда се максималният размер на новите държавни гаранции, които могат да бъдат издадени през годината, да бъде увеличен с 2 млрд. лв. във връзка с предвидената възможност за издаване на държавни гаранции в полза на Фонда за гарантирането на влоговете в банки. От изложеното е видно, че бюджетната позиция за 2014 г. не може да бъде стабилизирана в краткосрочен план с мерките в приходите и разходите, защото възможните корективни действия могат да посрещнат само частично негативните ефекти върху бюджетния баланс от неизпълнението на приходите и необезпечените ангажименти за разходи за 2014 г.

Това е и основната причина за изготвения проект на актуализация на ЗДБРБ за 2014 година. Правителството одобри и проект на закон за изменение и допълнение на Закона за бюджета на Националната здравноосигурителна каса за 2014 г.
Те се обявиха за актуализация на бюджета, но с дефицит до 3 процента и без ново увеличение на дълга. Според тях, единствената задача на служебното правителство е да изготви подробен анализ на състоянието на хазната до края на септември, върху който новият кабинет ще може да стъпи, за да предложи собствен вариант на актуализацията.

Решението за КТБ трябва да дойде след смяна на ръководството на Централната банка, смятат още синдикатите и работодателите. Те са категорични, че все още има шанс за оздравяването без публичен ресурс.

След като изслушаха подробното представянето на актуализация на бюджета, в който е заложено вдигане на дефицита до 4 на сто и увеличение на дълга с още 4,5 млрд. лева, синдикатите и работодателите поискаха оттеглянето на проекта.

Социалните партньори настояха да се даде справка за реалното разпределение на 8,2 млрд. лева, които в момента са във фискалния резерв. Според тях, ако се стигне до увеличение на дълга, то трябва да е само с толкова, колкото да се покрие новия дефицит и то при доказана възможност, че това не може да стане от резерва.

И синдикати, и работодатели подкрепят актуализацията на бюджета на Здравната каса със сто млн. лева, защото според тях „те са за оцеляване на касата, а не за реформи", а и сумата няма да доведе до увеличението на дефицита. В същото време социалните партньори припомниха, че от години се „изливат" пари в здравеопазването, но реално подобрение на системата така и не се наблюдава.

Последвайте канала на

Мая Йорданова
2847 5

Свързани новини

Коментари 5

Добави коментар

2014.10.03 | 19:23

5
абе нали служебното правителство е ограничено и не може да приема закони и да взема такива важни решения . не надценява ли възможвостите си или тези герберасти си управляват от сега както си искат . не ми го побира ума как нормален човек ще гласува за тази пасмина герб която затри държавата и веднъж беше изгонена . НЕМА ТАКАВА ДЪРЖАВА ......
FM

2014.10.03 | 18:27

4
Няма ли заводи и селско стопанство да дават пари на трудещите се, а те на държавата. Тези пари винаги ще ги прехвърляме от пусто в празно.
Intel® Core™ i5-4670K

2014.10.02 | 06:52

3
иде ми да се смея с глас :))))

2014.10.02 | 00:52

2
a na men mi se reve

2014.10.02 | 00:52

1
e , я па че се напием, па че се бием

Добави коментар

Водещи новини