WikiLeaks: Пътуването на ГЕРБ ще е дълго и "ще друса"

  • 13 септември 2011 14:23

  • 4465
  • 8
WikiLeaks: Пътуването на ГЕРБ ще е дълго и "ще друса"
© Интернет

"Като се фокусира върху пътищата, правителството на ГЕРБ избра съвсем видимо и измеримо средство за оценка както на успеха, така и на провала. Политическите залози са високи. (...) ГЕРБ очевидно предпочита магистралите, но пътуването вероятно ще е дълго и "ще друса".

С тези думи зам.-посланикът на САЩ Сюзън Сатън разказва за първоначалните намерения на новото правителство в София в поверителна дипломатическа грама до Вашингтон. Документът от 8 декември 2009г. със заглавие "България: Правителството се заема с пътищата" е сред публикуваните от WikiLeaks в началото на септември почти 3500 съобщения от кореспонденцията на Държавния департамент.

"Министърът на регионалното развитие Росен ПлевнелиевРосен Плевнелиев Росен Асенов Плевнелиев е президент на Република България и бивш министър на регионалното очевидно е заложил репутацията си на това ГЕРБ да спази обещанията си за пътищата", казва американският дипломат. Тя е поела поста на втори човек в посолството от средата на 2009г.

"През последните десетилетия не е завършена нито една магистрала, въпреки обещанията на няколко правителства и наличието на фондове от ЕС", се припомня в грамата.

"България е единствената страна от ЕС без завършена магистрала, а в периода 1990-2006г. са построени само 150 км, т.е. под 10 километра годишно и то въпреки наличието на финансиране от ЕС."

В текста се казва още, че "кабинетът на Бойко БорисовБойко Борисов Бойко Методиев Борисов е министър-председател на Република България. Роден е на 13 юни 1959 г превърна магистралите в приоритет и смело обещава да довърши три до края на мандата си през 2013г. Това означава строеж на над 200 км нови магистрали за 4 години само от едно правителство, което би било безпрецедентен успех в България". Сатън обаче допълва, че за успех се изисква политическа решимост и ръководство, както и борба с традиционната злоупотреба с договори за строеж и поддържане на пътища.

Особено се изтъква липсата на административен капацитет за усвояване на големите средства по фондовете от ЕС в Национална агенция "Пътна инфраструктура" и се изброяват скандалите с шефа й Веселин Георгиев по времето на правителството на Тройната коалиция.

Като пример се дава сагата около Магистрала "Тракия" - строителството й започва през 1975г. и до края на 2009г. са завършени едва 240 от общо 360-те й километра. Сатън посочва, че провалът с "Тракия" основно се дължи на непрекъснатата злоупотреба със средства в особено големи размери.

Според американския дипломат "състоянието на пътищата е един от най-видимите резултати на годините слабо управление и корупция в България". Шосетата се поддържат зле, задръстени са и са сред най-опасните в Европейския съюз, а от тях се плакват и местните, и чужденците, допълва тя. "Там, където има магистрали, те започват и свършват опасно, в резултат на което се получава хаотична смес от магистрали и двулентови шосета."

"Дупки с размера на трабант са нещо обичайно, ремонтите рядко са извършват бързо, а светофарите са тук-там. Ситуацията се влошава от недовършената и неадекватна система на магистралите, както и от агресивните шофьори. В резултат България има едни от най-високите в ЕС показатели за смъртност по шосетата - около 150 души на 1 милион жители,т.е. два пъти над средното в Евросъюза. И докато броят на загиналите в ЕС намалява значително през последното десетилетие, в България той остава един и същ, пише в. "Дневник".

Една от причините е бързото увеличаване на личните автомобили и на трафика от Турция и Гърция към ЕС, изпреварващ подобряването на пътната инфраструктура и особено на магистралите. Резултатът са задръствания и колони от ТИР-ове по криволичещите двулентови пътища, което изнервя и вбесява много шофьори."

Заместник-посланикът на САЩ описва доста колоритно хаоса по българските пътища.

"Опасността се допълва от смесицата от стари и нови коли по пътищата. Вносни джипове от най-висок клас прелитат край лади, които едва могат да качат посочената на знаците скорост. Като добавите и каруците и кравите, мотаещи се по Околовръстното шосе на София, получавате рецепта за бедствие.

В същото време водачите на луксозни коли само подхранват културата на безнаказаност като нарушават правилата и карат безразсъдно, без да се боят от глоби или да плащат рушвети, когато полицията ги спре."

Последвайте канала на

4465 8

Свързани новини

Коментари 8

Добави коментар
Гого

2011.09.22 | 13:11

8
Пътуването на Герб е към своя край ще чакам сам Б.Б да си пререже траурната лентичка. Единственото което направи докара хората до просешка тояга и да се самоубиват от нищета.
Сергейчо Руснака, който окраде България

2011.09.22 | 10:34

4
И кой ще дойде на негово място бе умник? Първанов ли? Един от най-големите мошенници..., или пък отново Сергейчо? Не виждаш ли, че България се развива, вярно има и някой неща, които и на мен не ми харесват, но всичко по реда си. Кое от досегашните правителства е правило повече за народа? 20 години досега се краде здраво в България, няма, как всички да станем милионери за 2 години, който и да дойде няма да стане...

2011.09.22 | 10:37

7
Тъжно, но вярно !
xaxa

2011.09.22 | 10:37

6
abte tapak, ako tuk drusa pri BSP se klateshe i vsichki padaha zad borda!!!!!!

2011.09.22 | 10:36

5
Решението е бомбен килим и после заселване с японци или немци. Друг начин няма. Чакам да видя дали ще оправят съдебната система, а това ще е възможно ако плевнелиев стане президент

2011.09.22 | 01:08

1
И как ще стане възможно? С вицето си? Която е по-некадърна дори и от самото пожарникарче?
kinesiotapebg.eu

2011.09.22 | 01:08

3
Кинезио лентата – революция в света на спортната медицина!Научете как сами да поставите и изрежете кинезио лентата на www.kinesiotapebg.eu
1

2011.09.22 | 01:08

2
ЗАКУПЕТЕ ФУТБОЛНА ФЛАННЕЛКА сезон 11/12г. НА W WW.ORIGINALNI.BE !!!

Добави коментар

Свързани галерии

Водещи новини