3 март - вечният спор за или против. Това ли е важното?

  • 03 март 2022 15:27

  • 1773
  • 18
3 март - вечният спор за или против. Това ли е важното?
© Булфото (архив)
Слушай новината Слушай новината

В последните дни във връзка с войната в Украйна и трагедията на украинския народ в публичното пространство отново се възобновиха дебатите „за“ или „против“ националния ни празник – 3 март, Деня на Освобождението на България от османско иго. С по-голяма или по-малко интензивност и само с краткотрайни затишия те се водят вече 32 години. Това пише в анализ професор д.ист.н. Светлозар Елдъров.

Въздържал съм се да участвам в тях, защото предпочитам да се придържам към ролята на учен, за да помогна с моите изследвания за създаването на условия за обективно, задълбочено и доколкото е възможно безпристрастно обсъждане на миналото, настоящето и бъдещето на Българския национален календар, разбиран като официална държавна празнично-обредна система. Забелязвам, че този подход избират и малцината други колеги, които изследователски се занимават с тази проблематика.

В Хасково отбелязаха 3 март

Досега във връзка с празниците в Българския национален календар съм публикувал повече от дузина студии и статии в тематични сборници или научни списания, явявал съм се с доклади по тази тема в национални и международни научни конференции. Най-пълно и пространно съм обобщил резултатите от моите изследвания в студията „Душата на един народ: Българският национален календар от 1878 година до наши дни“, публикувана през 2016 г. в Т. ІХ на „Дриновски сборник“, съвместното периодично издание на Българската академия на науките и Харковския национален университет.

Тук е моментът да припомня, че в Харков, който тия дни се превърна в един от символите на братоубийствената война в Украйна, съществува българска следа с дълбоки исторически корени. Те достигат да създаването на Харковския университет през 1805 г., тъй като генеалогичната линия на неговия основател и патрон Василий Назарович Каразин отвежда до нашите земи. В престижната университетска институция, която се гордее с трима нобелови лауреати, в продължение на повече от четвърт век преподава професор Марин Дринов, един от основателите и пръв председател на Българското книжовно дружество, първообраз на БАН. Неговото име носи Центърът за българистика и балкански изследвания при Харковския университет, създаден през 2005 г. с подкрепата на БАН, който е един от стожерите на българистиката в Украйна. Сред неговите многобройни и значими научни прояви трябва да се споменат традиционните международни „Дриновски четения“ и „Кирило-Методиевски четения“. През миналата година първият форум отбеляза своето 10-то издание, а вторият 20-то. Към тях трябва да причислим и споменатият „Дриновски сборник“, достигнал до поредица от 12 тома. Неговият главен редактор проф. Михаил Станчев, уважаван преподавател в ХНУ и чуждестранен член на БАН, тия дни стана познат на българската общественост с обективните и точни коментари по медиите за развитието на военновременните събития в Харков.

Като участник в научното сътрудничество между БАН и ХНУ от 2007 г. и като зам.-главен редактор на „Дриновски сборник“ заедно с доц. Сегрей Страшнюк, директор на Центъра за българистика и балкански изследвания „Марин Дринов“, не мога да остана и не съм оставал безучастен пред лицето на драмата, която се разиграва в Украйна. Заедно с други участници в българо-украинското научно сътрудничество намерихме начин да изразим солидарност, съпричастност и морална подкрепа към колегите ни в Харков и да направим възможното за нашите сили да подтикнем към същото и академичните институции в България. В това отношение изцяло се солидаризирам с Декларацията на ръководството на Института за исторически изследвания във връзка с войната в Украйна – единственият научен институт на БАН, който досега излезе с официална позиция.

Напрежение на Шипка - русофили освиркаха и Никола Минчев

Същевременно като български историк и български гражданин този път не мога да не взема отношение към подновените дебати във връзка с националния ни празник. Без съмнение такива трябва да има, но по-неподходящ момент от днешния за това едва ли може да се намери. Тече война. Войната има и хибридни измерения. Едно от тях е откриването, задълбочаването и изострянето на всички латентни и хронични противоречия, които имат потенциала да се превърнат в политически и обществени разломи. Призовавам колегите с научни звания и академични длъжности да не посягаме към „чашата с вино от ярост“ и да не съблазняваме с нея точно сега българската общественост към публични дебати за националния празник. Склонен съм да вярвам в добрите намерения на хората, които ги желаят, но апелирам към тях да ги оставим за по-спокойно и мъдро време, а не пред лицето на сегашната война. И не „на парче“, за един или друг празник според актуалната политическа конюнктура, а за Българския национален календар като цяло.

България и българският народ се нуждаят от Закон за Националния празник и официалните празнични дни на Р България. Такъв закон ще бъде възстановяване на една национална традиция, която несправедливо е била прекъсната и забравена. С първите княжески укази от края на ХІХ в. и с двата Закона за празниците от 1900 и 1911 г., както и с техните допълнения след това у нас е изградена една сравнително добре балансирана и национално ориентирана държавно-правната и обществено-публичната регламентация на тази важна материя.

След Втората световна война националната традиция е брутално прекъсната и освен тоталната промяна и идеологизация на официалната празнично-обредна система, е наложена и съветската матрица, според която въпросите за празничните дни се уреждат не с отделен закон, а по трудовия кодекс.

С демократичните промени календарът на официалните държавни празници възвърна до голяма степен националния си облик, но най-важното по една или друга причина не беше направено. Трудовият кодекс и до днес продължава да бъде легитимната основа на Българския национален календар, въпреки че националният ни празник и другите официални празници са нещо много повече от неприсъствени дни и много повече от трудови правоотношения. В светлината на нашата дълбока национална традиция, благодарение на която в края на ХІХ – началото на ХХ век българската държава изпъква като пионер в Югоизточна Европа по отношение на регулирането на официалната празнично-обредна система, днес като странен парадокс се натрапва фактът, че повечето балкански страни, а и немалко други по света, имат свои закони за националите и държавните си празници, а България още стои на модела на трудовите правоотношения, възприет по съветски модел. В такава рамка наистина ще има смисъл да се дебатира и въпросът за националния ни празник. Но само не сега.

Последвайте канала на

Радина Лазарова
1773 18

Свързани новини

Коментари 18

Добави коментар
Баце

2022.03.03 | 17:34

13
При бай Тошо ходехте на работа на тоя ден а сега ми се правите на отворени
комунистите

2022.03.03 | 17:53

18
забраняват празнуването на 3 март като шовинистичен празник

2022.03.03 | 17:42

15
ДА БЕ ЗНАЕШ ПА ТИ , ЯЯЯ ПИТАЙ МАЙКАСИ И БАЩАСИ САПОЛАНКО ,
Kовид-22

2022.03.03 | 17:52

17
Медиите са истинският вирус. Те предизвикват пандемии и омраза!

2022.03.03 | 17:44

16
ДА БЕ ЗНАЕШ ПА ТИ , ЯЯЯ ПИТАЙ МАЙКАСИ И БАЩАСИ САПОЛАНКО ,
Човек от народа

2022.03.03 | 17:32

12
Слава на Украйна!

2022.03.03 | 17:39

14
АЙ СЕКТИР С ТАЗИ УКРАЙНА БЕ ЕЕЕЕЕЕЕ
Анонимен

2022.03.03 | 17:22

11
Путин не е Русия. Не се поддавайте на Путинската пропаганда на наемника Копейкин ! Тия избрани от нас самоотвержени интелигентни момчета и момичета с визия за излизане от батака, са щастлив шанс за България. Трябва да сме единни с тях !
ГЪ ЗО ЛИЗЦИ!

2022.03.03 | 17:12

10
6 СЕПТЕМВРИ, НО И 3 МАРТ 1953Г. ГНУСНИ Г Ъ З О ЛИЗЦИ И МИ НЕТЧИИ!

2022.03.03 | 16:57

9
СОЦИАЛИСТИТЕ НЕ СА БЪЛГАРИ

2022.03.03 | 16:46

8
За 3 март са българите, а циганиьорите са против!
Александър ||

2022.03.03 | 15:57

3
След 14 руско – турски войни водени за Проливите, изведнъж руснаците се сетиха да ни " освобождават". Защо не ни освободиха 1829г., това е най успешната за руснаците война. Тогава гърците и сърбите получават независимост, а ние не. Българите още вярват, че Александър просто така е решил да ни освобождава. За какво са били тогава всичките тези 14 войни? За нас ли? Айде моля ви се. Защо на Сан Стефанският мирен договор не присъства нито един българин? Защо в Берлин договора, руснаците не ни защищават? Има още 100 въпроса на които няма адекватен отговор!

2022.03.03 | 16:39

7
Не са много българите, които могат да ти отговарят. Важното са ракийката, салатката, и да се бие в гърдите, че е патриот.

2022.03.03 | 16:33

6
АМИ КОЕ ДА Е ВАЖНОТО? ВАЖНО ЛИ Е СПОРЕД ВАС ДАЛИ БЪЛГАРИЯ ДА Е СВОБОДНА ИЛИ НЕ? ГЛУПАЦИ.

Добави коментар

Водещи новини