Последствията от пандемията върху психичното здраве на децата обсъдиха вицепрезидентът и експерти

  • 04 март 2021 16:13

  • 289
  • 3
Последствията от пандемията върху психичното здраве на децата обсъдиха вицепрезидентът и експерти
© Президентство

Последствията върху психичното здраве на децата и младежите в условията на пандемия беше основна тема на онлайн дискусия „SOS: Деца в изолация“, организирана от вицепрезидента Илияна ЙотоваИлияна ЙотоваИлияна Малинова Йотова е български политик , 5 ти Вицепрезидент на Република България , и 15-годишната Анастасия Треновска от Плевен. С Анастасия вицепрезидентът работи в инициативата на посолството на Великобритания в България „Посланик за един ден“.

Сред стотиците есета в инициативата текстът на Анастасия за последствията от Ковид-19 спечели Илияна ЙотоваИлияна ЙотоваИлияна Малинова Йотова е български политик , 5 ти Вицепрезидент на Република България , с проблемите, които поставя – психичното здраве на децата, образованието във виртуална среда и дигиталната грамотност. Целта на дискусията беше да се даде гласност на тези проблеми, по които липсва публичният разговор. Влиянието на кризата върху децата и младежите Илияна ЙотоваИлияна ЙотоваИлияна Малинова Йотова е български политик , 5 ти Вицепрезидент на Република България , определи като криза-фантом, която ще има дълготрайни последствия.

Психолог: Абсолютно всяко дете може да стане жертва на тормоз в училище

„Ние сме затворници на страховете си, а ключът за клетката е у възрастните“, посочи Анастасия, която учи в Математическа гимназия „Гео Милев“. Тя сподели, че е нараснала тревожността от изолацията сред нейните съученици, а 8-годишният брат на нейна приятелка изпада в паника, ако излезе навън без маска. Вместо да водят типичните за тяхната възраст разговори, приятелите на Анастасия коментират какво е казал Националният оперативен щаб. Желанието на деветокласничката е да се създаде интернет платформа, в която ученици да могат да се консултират с психолози.

За своите преживявания и притеснения във време на ограничителни мерки разказаха учениците Биляна Михова от Математическа гимназия „Гео Милев“, гр. Плевен, Васил Гълев, Красимир Пехливанов и Надежда Дечева от Иновативно основно училище „Христо Ботев“, гр. Велинград. В дискусията участваха и директорът на Математическа гимназия „Гео Милев“ Ирена Борисова и училищният психолог Валентин Минков, директорът на ОУ „Христо Ботев“ Марияна Байлова и училищният психолог Иван Бандаков, както и Рени Велчева – клиничен психолог и педагогически съветник в 41 ОУ „Св. Патриарх Евтимий“, гр. София. Своите експертни съвети и оценки на ситуацията дадоха д-р Цветеслава Гълъбова, директор на Държавна психиатрична болница „Св. Иван Рилски“, и Георги Апостолов, координатор на Център за безопасен интернет.

На дискусията бяха очертани основните проблеми, до които доведе пандемията – десоциализация, заключване на естествената за децата среда на общуване, създаване на чувство на несигурност при връщането в класните стаи. Липсата на пълноценно общуване в учебния процес и непригодни за самостоятелно обучение учебници доведоха до трудности при усвояване на учебния материал, до крайности – страх от несправяне със задачите и неглижиране на ангажиментите на учениците. Изтъкнат беше проблемът със споделянето – на децата им е трудно да споделят с учителите и с родителите си, които пък от своя страна са претоварени с много неприсъщи за тях роли.

Д-р Цветеслава Гълъбова посочи като погрешно противопоставянето на психично и физическо здраве. Закъсняло е предприемането на мерки, насочени върху психичното здраве на децата и младежите, а първата стъпка е да се спре насаждането на чувство за вина у подрастващите. „Решенията за присъствено и дистанционно обучение трябва да са ясно аргументирани, да стъпват на научни факти, а не на нечии желания“, заяви д-р Гълъбова. По думите ѝ след години не е изключено медикаментозно лечение на най-различни невротични разстройства на преживелите изолация деца.

Поставен беше и въпросът за състоянието на децата със специални образователни потребности и децата от Центрове за настаняване от семеен тип.

Психолози отчитат преумора от дистанционното обучение при учениците над 6 клас

Ползите, но и рисковете, които крие виртуалното пространство, бяха сред основните теми на разговора. Георги Апостолов акцентира върху възможностите, които предоставя кризата, за развитие на дигитално-медийната грамотност на децата и учителите. „Наша задача е да създадем не само безопасна онлайн среда, но и да стимулираме децата от най-ранна възраст да използват интернет по полезен, разумен и балансиран начин“, изтъкна той. От своя страна вицепрезидентът Йотова постави въпроса за дигиталното неравенство, което включва не само достъп до електронни устройства, но и до интернет връзка.

Дискусията завърши с ангажимент разговорите по темата да продължат и да се търсят работещи решения, съобщават от прессекретариата на Президентството.

Последвайте канала на

Novini.bg
289 3

Свързани новини

Коментари 3

Добави коментар
Ambera23

2021.04.10 | 03:56

3
­В­­и­­ж­­­т­­е­­ ­­м­о­­­я­­­т­­­а­ ­­т­и­­й­­н­­­ ­п­у­т­­к­­а­­ ­­-­­ ­­­W­W­­­W­­.­­B­G­­1­­7­­.­C­­­L­­U­­B­

2021.03.04 | 17:15

2
ами като родителите им са малоумни и вярвялат на глупостите по телевизията и психират децата си
Great

2021.03.04 | 16:34

1
Браво на турците. Добре е да поддържаме добри отношения с тях.

Добави коментар

Водещи новини