-
01 февруари 2021 12:21
- 622
- 1
През 1995 година, София получава като дарение от Бон общо 36 трамвая и 9 трамвайни ремаркета за междурелсие 1435 мм, които трябва да поемат обслужването на току-що откритата линия 22 от Младежки театър до Автостанция "Изток". 13 от мотрисите са същинско бижу на релси - обзаведени в изпълнение "крайградски влак", с възможност за двупосочно движение без обръщателно колело(пендел - б.а.), с редица модерни за онова време неща като блокировки на вратите срещу притискане на пътник и бутони за заявка за слизане на спирка по желание.
От тези 13 мотриси, 7 тръгват по линия 22 и стават истинска атракция за столичани. Комфортният и просторен салон предлага меки, тапицирани с кожа седалки и багажни полици. Седалките са ориентирани като във влак - двойки срещуположни седящи места от едната страна, и единични - от другата. Трамваите разполагат дори и с аудио уредба, чрез която ватманът има възможност да съобщава както вътре в салона, така и отвън чрез монтиран над кабината високоговорител.
Освен, че са комфортни, тези мотриси са и бързи - градска легенда гласи, че с една от все още експлоатираните мотриси, в края на 90-те години на ХХ век, по обособеното трасе на бул. Ботевградско шосе, е постигната максималната им конструктивна скорост, която по техническа документация е 90 км/час. Експлоатационната им максимална скорост обаче е ограничена до 80 км/час. След този "рекорд", от депото взели мерки и изключили последните две позиции, които по същество са били предназначени за движение във влаков режим и у нас, не само, че не са приложими с оглед разстоянието между спирките, но било преценено, че е и рисковано.
След като през 2008 година, трасето до ул. Обиколна в ж.к. Дружба 2, е завършено, 7-те мотриси от линия 22, заради наличието на две кабини и възможността да сменят посоката на движение без познатите обръщателни кръгове, са оборудвани с втори пантограф(устройството, което черпи ток от контактната мрежа - б.а.), и започват работа по тази линия. Там се движат и до днес, макар, че от общо 7, в момента, в експлоатация са едва 4 мотриси, още една е в ремонт, а друга - запазена като музеен експонат.
Въпреки своята възраст, тези трамваи запазват своя чар и голяма част от комфорта, който са предлагали за пътниците. Запазени са меките тапицирани седалки, при някои мотриси, все още са налични и багажните полици, работят и бутоните за сигнал към ватмана. За съжаление, още в края на 90-те години, е премахната аудио уредбата, която би била много полезна днес, особено за гражданите, които не са от столицата, или имат зрителни проблеми.
През годините на експлоатация у нас, са се наложили и някои модернизации, които не са засегнали общия вид на превозните средства, една от които е, че оригиналното осветление, работещо на 600 волта, е заменено с такова, което използва системата за ниско напрежение 24 волта. Освен, че е по-безопасно, това дава възможност, осветителните тела да се заменят с такива, използващи LED технология, което има по-дълъг живот и голяма икономичност.
Мотрисите предизвикват интереса на много чужденци, които идват до София, специално за да пъттуват с тях, да направят снимки и видеа. Това може да се види и от редицата публикации в международни сайтове, посветени на транспорта. Този интерес, дава основание, превозните средства да бъдат поддържани, а защо не, един ден реставрирани и извършващи редовни панорамни разходки, по подобие на градовете Виена и Прага, където срещу символична сума, всеки може да се качи и да попътува с ретро - трамвай по централните улици.
Последвайте канала на
Свързани новини
Софийски потайности: Любопитни факти за единственото трамвайно депо за нормално междурелсие
30 януари 202116:42
Закриват спирки по маршрута на трамвай 22
30 декември 202018:39
Ремонтират релсовия път по маршрута на трамвайни линии 11 и 22
13 ноември 202017:06
Тежка катастрофа в София! Удариха се трамвай и камион
02 октомври 202007:09
Такси пламна след удар с трамвай
23 септември 202011:39
Съобщение в трамвай №5 приканва на разходка до Витоша
21 септември 202016:13
Златни съкровища на 3000 години бяха открити в Австрия
02 октомври 202121:39
Панагюрското златно съкровище ще заблести в "Двореца" в Балчик
29 юли 202111:17
Жена в критично състояние е открита на жп релсите край ТЕЦ Бобов дол
14 юли 202115:12
Изненадващо: Спартак (Варна) се разделя с Росен Кирилов
България излиза за първа победа в Лигата на нациите срещу Италия
Пирин ще търси задължителен успех над Етър
Локомотив (София) и Ботев (Враца) ще се опитат да разплетат възела в последната шестица
Хебър се стяга за финален бой, а Берое вече мисли за ваканция
Дебютният гол на Илия Груев поведе Лийдс към големия финал на "Уембли"
Коментари 1
ДобавиДобави коментар
Водещи новини
Милен Иванов: Скоростта на колата на НСО не е била превишена много
17 май 202407:47
Катастрофата с НСО: Не е ясно нито кой е виновен, нито скоростта на автомобилите
17 май 202407:41
Министър Калин Стоянов: Благодаря на извелите барикадиралия се без инциденти
17 май 202408:50
Министър Мундров: С наближаването на изборите се увеличават хакерските атаки
17 май 202408:13
Николай Рашков: Само обеднени имаме шанс
17 май 202409:38
Майката на Митко от Цалапица: В убийството участват трима – двама от самото начало и един впоследствие
17 май 202407:59
ГЕРБ искат извънредно заседание на СОС заради движението по "Патриарха" и "Витоша"
17 май 202409:31
Университетите ще получат поредица от траншове извън обещаните от правителството 12 млн. лв.
17 май 202408:44
"Ергенът": Вижте първите реакции на изоставените от Маги и Надежда
17 май 202409:17
2021.02.02 | 09:39