Мика Зайкова пред novini.bg: Нямаме капацитет да усвоим парите от всички заеми и грантове

Малките и отворени икономики като нашата тепърва ще страдат от създалата се външнотърговска криза, поради пандемията. Не можем да очакваме бързо излизане от тази ситуация. Колкото е по-малка и отворена икономиката, толкова излазът ще е по-дълъг и мъчителен. Големите пазари ще изплуват до 3-4 години, но това не се отнася до нас. Ние ще се мъчим години наред. Няма да бъде намалена безработицата. Това казва в коментар за novini.bg дългогодишната финансова експертка и синдикалистка от "Подкрепа" Мика Зайкова. Тя коментира още новият дизайн на мярката 60:40 и какъв може да е спасителният "план Б" за закъсалата ни икономика:

"Похвално е, че бяха олекотени предварителните изисквания за достъп до мярката 60 на 40 и беше разширен нейният обхват. Вече и транспортните фирми ще могат да кандидатстват за средства по тази мярка. Въпреки твърденията на социалната министърка г-жа Сачева, този критерий досега не беше много ефективен. Изискванията за неговото прилагане бяха много и се отнасяше за бизнеси, които бяха принудително затворени, но собствениците имаха финансови ограничения и не успяваха да изплатят 40-те процента и част от осигуровките. Много малко бяха фирмите, които успяха да се възползват от отделения 1 милиард, а са похарчении някъде в рамките на 100 милиона. 

Министър Сачева с подробности за новия дизайн на мярката 60/40

От информацията, публикувана в медиите стана ясно, че 

не най-закъсалите фирми са се домогнали до ползването на възможностите по 60:40. 

Това смятам, че е порочност, която държавата трябваше да контролира и прецизира. Затова, според мен, тази мярка на първия етап, бе неефективна. Много малко фирми успяха да се възползват от нея. Надявам се обаче занапред това да се преодолее, чрез удължаването на действието на този механизъм до края на годината. Тя ще има вече разширен обхват. А в определени сектори, които хептен я закършиха по време на коронакризата, тя може да се превърне в 80:20, 90:10, дори и до 100:0.
В други държави това мерило ефективно проработи, защото и бизнесите и домакинствата там получиха директна помощ от държавите си. У нас управляващите решиха да запазят фискалният резерв. 

Мрачна прогноза: До края на годината се очаква безработните да надминат 330 хиляди

Не бяха подпомогнати нито хората, нито фирмите в първия етап на кризата. 

Така се стигна до увеличаване на армията на неработещите до близо 300 000 души, а преди това бяхме една от страните с най-ниска безработица. Според мен броят на хората, които ще остават без работа, ще продължи да расте.
Имаме ръст на заразените, нови огнища, много страни затварят границите си и ограничават търговията си и всичко това е твърде опасно. Затова не бива да гледаме само повръхностно на безработицата. Тя има и структурен проблем. Онези, които се върнаха у нас от чужбина, трудно ще си намират работа занапред, защото там също имат проблеми със заетостта и предпочитат да наемат свои поданици, вместо емигриращи безработни от Изтока. 

Лидия Шулева пред novini.bg: Не намирам логика в създадената ситуация на пазара на труда у нас

В чужбина вече дават възможност да се върнат само хора с високо образование. 

Ние ще страдаме за такива специалисти, те ни трябват, но вероятно ще предпочетат да работят навън. Длъжна съм да предупредя, че ЕС няма да ни изсипе накуп милиарди левове. Ще трябва да разработим ефективни проекти, които не да съживяват умрели бизнеси, а да са насочени към нови технологични и цифрозирани заетости. Трябва да преобразуваме нашата икономика, за да получим пари от съюза. Ние какво изнасяме? Суровини и резервни части за автомобилните заводи навън, където тези пазари зациклиха.  Нито САЩ, нито Китай ще ни помогнат, защото те спасяват собствените си икономики и пазари. Малките и отворени икономики като нашата тепърва ще страдат от създалата се външнотърговска криза, поради пандемията. Не можем да очакваме бързо излизане от тази ситуация. Колкото е по-малка и отворена икономиката, толкова излазът от дъното ще е по-дълъг и мъчителен. Големите пазари ще изплуват до 3-4 години, но това не се отнася до нас. 

Ние ще се мъчим години наред. Няма да бъде намалена безработицата. 

Няма да можем да усвоим всичките пари, които ни се предлагат като заеми и грантове, защото ни липса капацитетност. Повечето от нашите образовани и умни деца са навън. Затова се стига до "план Б" - резервът в тази ситуация са образованите пенсионери. Почти няма здрав и образован пенсионер, който ежедневно да не попълва капацитета на своите знания, защото е възпитан да бъде на ниво. 56% от пенсионерите у нас работят, но не това, за което са учили, а всичко друго, каквото благоволят да им дадат. Това е неправилен подход - трябва да се използват знанията на тези хора, защото те са истински резерв - много са и могат да подкрепят младите и умните хора в разработването на интересни проекти, с които да можем максимално да използваме евросредствата.

Спорт

още

Водещи новини

още

Още новини

още

Най-четени

Най-коментирани

Общество

още

Анкета

Ще усетят ли българите разлика след влизането ни в Чакалнята на Еврозоната?

Ще усетят ли българите разлика след влизането ни в Чакалнята на Еврозоната?

Избрано от Интернет

Вашите лични данни

Ние събираме и обработваме Вашите лични данни.

За осигуряване на правата ви по GDPR, молим за Вашето съгласие.

Ще използваме данните за осигуряване на по-доброто Ви преживяване на нашите сайтове.

Ако натиснете бутона Приемам всички, ще дадете съгласието си на нас и на всички трети страни, описани детайлно в Политиката за поверителност и Политиката за бисквитките.

Защо е необходимо моето съгласие?

НАСТРОЙКИ ЗА ПОВЕРИТЕЛНОСТ

  • Нормално функциониране на сайтовете
    Не е зададено

    Тези данни са стриктно необходими за нормалната работа на сайтовете и мобилните ни апликации. Чрез тях можем да удостоверим самоличността Ви като логнат потребители, да Ви покажем по-добре съдържанието, да заредим сайта по-бързо, да защитаваме сайтовете и Вас от посегателства.

    Такива данни например са данните от сесията Ви – информация дали сте логнат, кеширано съдържание и други.

    Тук попадат и данните, свързани с идентифицирането Ви във връзка с регистрация за използване на наша услуга.

  • За изпълнение на нашите услуги
    Не е зададено

    Някои от услугите ни, като електронната търговия, изискват да споделите с нас лични данни. Използваме ги за да можем да изпълним договора си с Вас, за продажба и доставка на предлаганите от нас стоки.

    Други предлагани от нас услуги са възможностите да добавяте новина, коментари, снимки или видеа. Използваме личните Ви данни, която ни дава възможност да Ви идентифицираме и при необходимост – да модерираме добавеното от Вас съдържание.

  • За измерване
    Не е зададено

    Събираме информация за Вашето използване на съдържанието и я комбинираме с предишно събрана, за да измерим, разберем и отчетем Вашето използване на услугите ни.

    Тази цел не включва персонализиране и профилиране.

  • За подбор, доставка и отчитане на реклами
    Не е зададено

    Събираме информация и я комбинираме с предишно налична, за да подберем и Ви доставим релевантна реклама и за да можем да измерим доставката и ефективността й. Това може да включва предварително събрана информация за Вашите предишни интереси към подбрани реклами, обработка на данни за поведението Ви, когато рекламата Ви е била показана, колко често Ви се показват дадени реклами, къде и кога са Ви били показани, дали сте предприели действие свързано с рекламата, включително клик на рекламата и направена покупка.

    Тази цел не включва персонализиране и профилиране.

  • За подбор, доставка и отчитане на съдържание
    Не е зададено

    Събираме информация и я комбинираме с предишно събрана, за да подберем и Ви доставим релевантно съдържание и да измерим доставката и ефективността му. Това може да включва предварително събрана информация за Вашите интереси към съдържанието, обработка на данни за показаното Ви съдържание, колко често или за колко време е било показано, дали сте предприели действие, свързано със съдържанието, включително клик на съдържанието.

    Тази цел не включва персонализиране и профилиране.

  • За персонализация и профилиране
    Не е зададено

    Събираме и обработваме информация за използването на услугите ни за последващо сервиране на персонализирана реклама и/или съдържание в друг контекст, напр. други сайтове и мобилни апликации, след време.

    Типично, съдържанието и поведението Ви на сайта/мобилната апликации се използва за създаване на заключения за Вашите интереси, чрез които се управлява бъдещият избор на сервирани реклами и/или съдържание.

  • По възложение и за проекти на трети страни
    Не е зададено

    При конкретни проекти по възложение на трети страни събираме Ваши лични данни, които им споделяме за осъществяване целите на проектите им. Детайлна информация за целите може да намерите в Общите условия на всеки конкретен проект, който ще Ви бъдат предоставени за получаване на Вашето съгласие.

    Понякога използваме личните ви данни, за да Ви информираме за игри и промоционални оферти на Спортал и/или на трети страни – Партньори на Спортал.

    За изпълнение на тази цел, събираме Ваши лични данни, за да Ви информираме за наши или на трети страни, наши партньори, инициативи, промоции, игри, оферти и други.

    За всички описани по-горе цели можем да използваме инструменти на трети страни.

  • За Директен маркетинг
    Не е зададено

    За да Ви изпращаме винаги актуална и полезна информация за нашите инициативи, събираме данни като адрес на електронна поща или друг начин за контакт с Вас – Viber, Skype, Messenger профил или такъв в друга комуникационна платформа.