КЗП: Стартираме проект за установяване на двоен стандарт при храните в ЕС на експертно ниво

Въпросът за двойните стандарти при храните в Европейския съюз излиза от своя политически етап и навлиза в следващ - експертен.

Това коментира по време на представяне на ново проучване на пазара на храни и спиртни напитки и големите им дистрибутори в ЕС Димитър Маргаритов, председател на Комисията за защита на потребителите. На пресконференция днес КЗП, КЗК и БАБХ презентираха нов проект "Комплекс от мерки за установяване на нелоялни търговски практики, финансиран от Програмата на ЕС за потребителите /2014-2029 г./. Целта на този проект е именно чрез спазването на единната европейска методология изследването да послужи като модел за по-нататъшното правоприлагане на измененията в Директивата занелоялни търговски практики, която ще бъде факт от 1 януари 2020 г.. "Тогава, когато стане ясно, че законът е в сила и това е нелоялна търговска практика, правоприлагащите органи трябва да имат този алгоритъм", коментира Димитър Маргаритов.

Този етап на проучване е основно експертен, защото е свързан с експертното набелязване на конкретните продукти и на пазарите, от които трябва да бъдат закупени, посочи още той. Проучването ще обхване общо седем продуктови групи стоки - спиртни напитки; макаронени изделия; млечни продукти сладкиши; зехтин; подправки; консерви. В групата на консервите влизат и детските храни. Конкретното пюре, което ще бъде подложено на съпоставка и анализ е на ХИП - с броколи, уточни представителят на КЗК Константин Райков. Критериите, по които са избрани новите продукти за анализ, са голямото им разпространение в търговската мрежа и предлагани със "същата опаковка и търговска марка", независимо от разликите в езика, използван за предоставяне на информацията. За целта е предвиден снимков материал на избраните продукти.

Пробите ще бъдат закупени от Португалия, Испания, Германия, Гърция и Унгария. Критерият за избор тук е различната степен на икономическо развитие, съседна страна /териториална близост на пазарите/ и държави със сходно управление и структура. Избрани са и две търговски вериги с пълно покритие в проучваните държави. Контролните органи ще вземат пробите при спазване на стриктни правила, а оценката за съответствие ще протече в няколко етапа. Работна група от специалисти на КЗП, БАБХ, Министерството на икономиката, потребителските организации и научни институти ще бъдат ангажирани в проекта. Тестването ще се извършва в акредитирани лаборатории по методология, разработена от Генерална дипекция "Съвместен изследователски център" на ЕК в тясно сътрудничество с компетентните органи на страните-членки на ЕС, организации на потребителите и други заинтересовани по веригата.

Резултатите трябва да излязат до 31 януари 2010 год. и тестовете ще докажат дали съществуват различия в състава и сетивните свойства на харни от дадена марка и колко значителни са те, обясни Маргаритов. Крайната цел е всяка страна от ЕС да прилага еднакви мерки за взимане на тестове и проби на храните, така че производители и търговци да са наясно с тях и да не могат да ги оспорват, а доказателствата за двоен стандарт при харните да са категорични и съпоставими.

По думите на Димитър Маргаритов процесът ще бъде повече въпрос на законодателна техника, а не на сложен процес. Причината - има консенсус по темата, че двойният стандарт трябва да бъде преодолян и това трябва да стане по този начин - чрез Директивата, чрез законодателството, което от догодина ще влезе в сила, посочи той. От КЗП припомниха, че анализът през 2017 г. на двойния стандарт при храните, след взети проби от 30 продукта, показа при 19 от тях /63 на сто/ различия в качество, състав и сетивни свойства.

Статистиката показва, че потребителите в Западна Европа са около 400 млн. души, докато в Източна Европа те са около 100 милиона. "Заради големия икономически интерес битката с двойния стандарт е трудна, а съпротивата огромна. Разделението не е между гражданите, а между големите корпоративни интереси", коментира Маргаритов.

Според директора на Дирекция "Контрол на храните" към Българската агенция по безопасност на храните д-р Любомир Кулински, и трите проучвания на агенцията за стигнали до заключението, че проблемът с двойния стандарт при храните наистина съществува. Той припомни етапите на проучването, започнало през 2017 г. до последното,доказало категоричното наличие на двоен стандарт.

Коментари

Напиши коментар

Спорт

още

Водещи новини

още

Още новини

още

Най-четени

Най-коментирани

Общество

още

Анкета

Нужни ли са по-строги мерки за всички инсталации за изгаряне на отпадъци?

Нужни ли са по-строги мерки за всички инсталации за изгаряне на отпадъци?

Избрано от Интернет

Вашите лични данни

Ние събираме и обработваме Вашите лични данни.

За осигуряване на правата ви по GDPR, молим за Вашето съгласие.

Ще използваме данните за осигуряване на по-доброто Ви преживяване на нашите сайтове.

Ако натиснете бутона Приемам всички, ще дадете съгласието си на нас и на всички трети страни, описани детайлно в Политиката за поверителност и Политиката за бисквитките.

Защо е необходимо моето съгласие?

НАСТРОЙКИ ЗА ПОВЕРИТЕЛНОСТ

  • Нормално функциониране на сайтовете
    Не е зададено

    Тези данни са стриктно необходими за нормалната работа на сайтовете и мобилните ни апликации. Чрез тях можем да удостоверим самоличността Ви като логнат потребители, да Ви покажем по-добре съдържанието, да заредим сайта по-бързо, да защитаваме сайтовете и Вас от посегателства.

    Такива данни например са данните от сесията Ви – информация дали сте логнат, кеширано съдържание и други.

    Тук попадат и данните, свързани с идентифицирането Ви във връзка с регистрация за използване на наша услуга.

  • За изпълнение на нашите услуги
    Не е зададено

    Някои от услугите ни, като електронната търговия, изискват да споделите с нас лични данни. Използваме ги за да можем да изпълним договора си с Вас, за продажба и доставка на предлаганите от нас стоки.

    Други предлагани от нас услуги са възможностите да добавяте новина, коментари, снимки или видеа. Използваме личните Ви данни, която ни дава възможност да Ви идентифицираме и при необходимост – да модерираме добавеното от Вас съдържание.

  • За измерване
    Не е зададено

    Събираме информация за Вашето използване на съдържанието и я комбинираме с предишно събрана, за да измерим, разберем и отчетем Вашето използване на услугите ни.

    Тази цел не включва персонализиране и профилиране.

  • За подбор, доставка и отчитане на реклами
    Не е зададено

    Събираме информация и я комбинираме с предишно налична, за да подберем и Ви доставим релевантна реклама и за да можем да измерим доставката и ефективността й. Това може да включва предварително събрана информация за Вашите предишни интереси към подбрани реклами, обработка на данни за поведението Ви, когато рекламата Ви е била показана, колко често Ви се показват дадени реклами, къде и кога са Ви били показани, дали сте предприели действие свързано с рекламата, включително клик на рекламата и направена покупка.

    Тази цел не включва персонализиране и профилиране.

  • За подбор, доставка и отчитане на съдържание
    Не е зададено

    Събираме информация и я комбинираме с предишно събрана, за да подберем и Ви доставим релевантно съдържание и да измерим доставката и ефективността му. Това може да включва предварително събрана информация за Вашите интереси към съдържанието, обработка на данни за показаното Ви съдържание, колко често или за колко време е било показано, дали сте предприели действие, свързано със съдържанието, включително клик на съдържанието.

    Тази цел не включва персонализиране и профилиране.

  • За персонализация и профилиране
    Не е зададено

    Събираме и обработваме информация за използването на услугите ни за последващо сервиране на персонализирана реклама и/или съдържание в друг контекст, напр. други сайтове и мобилни апликации, след време.

    Типично, съдържанието и поведението Ви на сайта/мобилната апликации се използва за създаване на заключения за Вашите интереси, чрез които се управлява бъдещият избор на сервирани реклами и/или съдържание.

  • По възложение и за проекти на трети страни
    Не е зададено

    При конкретни проекти по възложение на трети страни събираме Ваши лични данни, които им споделяме за осъществяване целите на проектите им. Детайлна информация за целите може да намерите в Общите условия на всеки конкретен проект, който ще Ви бъдат предоставени за получаване на Вашето съгласие.

    Понякога използваме личните ви данни, за да Ви информираме за игри и промоционални оферти на Спортал и/или на трети страни – Партньори на Спортал.

    За изпълнение на тази цел, събираме Ваши лични данни, за да Ви информираме за наши или на трети страни, наши партньори, инициативи, промоции, игри, оферти и други.

    За всички описани по-горе цели можем да използваме инструменти на трети страни.

  • За Директен маркетинг
    Не е зададено

    За да Ви изпращаме винаги актуална и полезна информация за нашите инициативи, събираме данни като адрес на електронна поща или друг начин за контакт с Вас – Viber, Skype, Messenger профил или такъв в друга комуникационна платформа.