-
04 февруари 2019 11:16
- 496
- 0
При покупка на дефектна стока потребителите вече ще могат да избират между безплатен ремонт или замяна, докато към настоящия момент това решение се взима от търговеца в зависимост от вида на дефекта и необходимите средства и усилия за поправката.
Това съобщи Константин Райков, член на Комисията за защита на потребителите (КЗП), по Bloomberg TV Bulgaria във връзка с предстоящите промени с оглед договорените от Европейския парламент нови правила при покупка на дефектен продукт. „Целта е унифициране на правилата по този въпрос във всички държави-членки, за да се постигне по-висока защита правата на потребителите и едни и същи условия за икономическите оператори”, коментира Райков. Той обясни, че новите правила са продиктувани от т.нар. REFIT на европейското законодателство. На всеки пет години се прави проверка на приети вече директиви и регламенти и при установяване на проблеми с оглед прилагането им от различните национални органи, се извършват промени в нормативната уредба.
Константин Райков посочи, че практика в България е търговците да удовлетворяват рекламациите преди всичко чрез ремонт, тъй като това ги затруднява в най-малка степен. Но сега директивата предвижда изборът да е на потребителя. Той уточни, че все пак ще има някои обективни ограничения при избора, които са свързани с правилото за пропорционалност.
Към момента българското законодателство предвижда рекламациите да бъдат решавани чрез отбив от цената на стоката или разваляне на договора като крайна мярка и според Райков така е логично да бъде. „Трябва потреблението от самата държава да бъде подкрепено, т.е. бизнесът трябва са върви, естествено като бъдат защитени правата на потребителите. Представете си ситуацията, ако всеки можеше като първа възможност, вместо да поиска ремонт на стоката, да получи разваляне на договора. Тогава ще се получи една правна несигурност и самият пазар няма да понесе тази нередност”, разясни той. Затова до развалянето на договор се стига, когато стоката продължава да е неизправна след три извършени ремонта. Райков уточни, че според настоящото законодателство в областта на потребителската защита в България правата при закупуването на дефектна стока са унифицирани в офлайн и онлайн търговията, докато за някои държави това тепърва предстои.
Друга промяна е свързана с момента на доказване на причината на несъответствието. Съгласно сега действащото законодателство, в първите шест месеца от закупуването на стоката се предполага, че отговорността за наличието на дефект е на търговеца, т.е. той е съществувал към момента на продажбата. С готвените промени през целия двугодишен гаранционен период за съответствието на стоката ще отговаря самият търговец.
В студиото на „Бизнес старт” Константин Райков каза, че жалбите за рекламации на дефектни стоки са повече от половината от оплакванията, които постъпват в Комисията, като уточни, че пазарът като цяло е спокоен и става дума по-скоро за изключения. Рекламациите най-често са за телекомуникационна техника, домакински и битови електрически уреди, облекла и обувки. Обикновено хората търсят помощ от контролния орган, когато са установили някакво несъответствие, а търговецът е отказал да удовлетвори рекламацията им, или се е забавил твърде дълго спрямо 30-дневния законов срок. „Ние винаги ще извършим проверка и ще отговорим на подадените жалби, но нека преди да се обърнат към нас, първо опитат да уредят рекламацията с търговеца, както е предвидено по закон”, препоръча Райков.
Последвайте канала на
Свързани новини
КЗП забрани на верига за техника да крие, че прахосмукачка робот не работи върху черни повърхности, ВАС потвърди
03 февруари 201909:33
КЗП: С модернизирането на потребителското законодателство ще можем да взимаме информирани решения
24 януари 201910:39
КЗП: Ранното планиране на почивките дава възможност за по-сигурни и по-изгодни резервации
23 януари 201911:54
КЗП: Рискове дебнат потребителите, които се изкушават от покупки от физически лица в социалните мрежи
16 януари 201914:15
КЗП: При препродаването на подаръци през социалните мрежи да търсим надеждна комуникация с предлагащия офертата
08 януари 201909:31
КЗП: Все още можем да върнем или заменим някои подаръци от празниците
07 януари 201911:15
Отбелязваме Световния ден на потребителите
15 март 201906:19
КЗП: Възникващите хибридни форми на търговия са отговор на изразената потребност на потребителите от модерни способи за пазаруване
10 март 201912:27
КЗП: Агенции за недвижими имоти премахват нелоялни практики и несправедливи договорни отношения след намесата на КЗП и съда
07 март 201910:20
Футболът в половин България под въпрос този уикенд
Шампионската лига се завръща със сблъсък между Байерн и ПСЖ, Барса и Ман Сити ще тръгват нагоре
Стойчо Стоев си спомни успеха над Лацио: Такива мачове си заслужава да се изживеят, отборът беше гладен за успехи
Божинов прие примамлива оферта от Италия
Гледайте на живо всички мачове и голове в Шампионската лига тук!
Победа на Германия над Швеция изпрати България на последно място в групата
Коментари 0
ДобавиДобави коментар
Водещи новини
Съдът допусна европейска заповед за арест на Стоян Мавродиев
26 ноември 202414:56
Дончев: Имаме абсурди. И при изолация на ГЕРБ и ДПС на Пеевски избирателите решават кой ще е в парламента
26 ноември 202414:42
На Кирил Петков му било "тъжно" да гледа днес ГЕРБ: При избора България или Пеевски, вие избрахте Пеевски!
26 ноември 202412:48
Нинова: Със съмишленици обмисляме създаване на политически проект
26 ноември 202413:46
Майката на гръмнатия от служител на реда Светльо: Не сме щастливи, че полицаят сложи край на живота си
26 ноември 202413:54
Почина окръжният прокурор на Кюстендил Ангел Байрактарски
26 ноември 202414:22
Високопоставен US военен: Война на САЩ с Русия или Китай е вероятен сценарий
26 ноември 202414:23
Владимир Кличко се ядоса и поиска среща с Джо Роугън след изказването му за „Трета световна война“
26 ноември 202412:46
Тръмп предложил пост в бъдещата си администрация на кечиста Хълк Хоган
26 ноември 202413:58