-
01 декември 2018 08:02
- 5846
- 5
Резки спирачки и пренавиване на волана - това са основни грешки, които водачите допускат на снежни и заледени пътища, заяви за Дарик инструкторът по безопасно и майсторско шофиране Васил Жеков. Той добави, че шофьорите трябва да са особено внимателни, когато след дъжд температурите се понижат и се образува т.нар. „черен лед“.
Хората се раждат с грешни инстинкти за самосъхранение при управление на автомобил, каза Васил Жеков и добави, че в практиката си на инструктор по безопасно и майсторско шофиране всекидневно става свидетел на грешки, които са следствие на това.
„Имаше лед тези дни, колата поднася или не завива и ние винаги се опитваме с волана да я спасим. Това е грешно! Воланът не трябва да се пипа и да се завива повече, отколкото е нужно. Всеки шофьор се опитва да пренавие волана повече и тя продължава да не завива. Тя не завива от загуба на сцепление. А сцеплението се подсигурява с умение. Има си начини, по които можеш да си подсигуриш в ледена обстановка, в сняг, влизайки в завой по-бързо. Има си физика, която трябва да се изучи, за да могат хората да се справят с такива снежни или заледени случаи. Скачат на спирачките - това е един от най-често срещаните навици. Просто веднага хората се стряскат, ако има нещо, например преди завой или вътре в завоя, а това е строго забранено“, обясни той.
Често се допускат грешки и когато занесе задницата на автомобила, посочи Жеков: „Тръгва задницата и шофьорът моментално контра завърта волана. А воланът не се пипа! Знаете ли, че при една такава ситуация трябва да се подаде газ.
Едно от опасните явления на пътя е т.нар. „черен лед“, които се образува, когато след дъжд се понижат температурите.
Ето как може да се разбере: „Винаги когато хората потеглят с колата и направят 10-20 метра, засилват колата и веднага набиват спирачки, за да видят какъв е спирачният път и сцеплението. Също така, докато карат, по време на движението, може да се разбере от волана. Когато е хлъзгаво, има загуба на сцепление или има черен лед, воланът олеква“.
Васил Жеков добави обаче, че в първите снежни дни тази седмица е видял закъсали автомобили с летни гуми, а подходящите гуми са първото условие за безопасност на пътя.
„Тук вече и умение да имаш и всичко останало, ако ти не си сложил гумите за сезона, няма кой да ти помогне. Едно от първите неща, които ние трябва да си подсигурим е това. Гумата е първото нещо за безопасност“, каза той.
Васил Жеков допълни още, че взимането на шофьорска книжка не означава, че водачът е усвоил всички умения. Необходими са тренировки на полигони, които симулират лед, както и познаване на физичните закони, на които се подчинява автомобила ни в зависимост от това, дали е с предно, задно предаване или 4 Х 4, добави инструкторът.
Последвайте канала на
Свързани новини
Проверяват автосервизи в София за горене на гуми
24 ноември 201820:45
От днес започват проверки на грайфери на гуми и на чистачки
15 ноември 201814:57
От днес всички автомобили трябва да се движат със зимни гуми
15 ноември 201807:30
Пращат старите гуми в гробища
14 ноември 201818:59
Община Шумен събира стари гуми
14 ноември 201812:26
Над 2350 стари гуми са събрани в София за последния месец
13 ноември 201808:04
Силни снеговалежи и заледени пътища в Гърция
06 февруари 202310:32
България е 7-ма в ЕС по безопасно шофиране
31 януари 201909:10
Пътищата в Добричка област са заснежени, със заледени участъци
08 януари 201908:41
България се натресе на тим с куп играчи от Висшата лига за влизане в дивизия "В" на Лигата на нациите
Жребият в Лигата на нациите определи: ще има повторение на последните два изцяло европейски финала на световни първенства
Илиан Илиев: Ирландците не бяха моят най-предпочитан противник
Пирин 0:0 Добруджа
България с тежко изпитание в Подгорица
„Моят отбор“: САЛАХаресайте си капитан от Ливърпул
Коментари 5
Добави2018.12.01 | 10:32
Сцеплението на пътя върху сняг или лед:1)Cе определя от темперетурата-когато е -8градуса.или повече,може да карате с пълна газ(без да прекалявате на завоите),проблем може да се получи само ако спрете на наклон(тогава гумите,които са топли,създават хлъзгаво покритие и автомобила поема по посока наклона,може да го спрете само ако си хвърлите якето под една от гумите).Ако нямате термометър за външната темперетура,то гледайте през страничното огледало дали гумите са мокри и изхвърлят пръски вода-тогава трябва да знаете,че пътя е хлъзгав и няма добро сцепление.Ако гумите са сухи,може да карате нормално,както върху сух асвалт..2.Гумите :Само зимни гуми(имат повече каучук и по добро сцепление),но ако са по стари от 5 години,то те губят от качеството си,независимо от грайфера,който имат.3.Предавка:Автомобили със задно предаване са изключително неустойчиви и единствения начин,да ги направите по устойчиви са 2 торби цимент в багажника,но с малко газ на завоите.Сменете си автомиобила с предно предаване(когато имате възможност).Технологиите на задното предаване са отживелици(независимо от АБС и АСР) и автомобилът е нестабилен както зимата така и през лятото .4.Относно излитането на завои,което се получава от повече газ,то при автомобилите със задно предаване е пускане на газта,никакви спирачки,без въртене на волана и чакате докато автомобила спре(божа работа).При автомобили с предно предаване пускане на газта и подаване на минимална такава За да ви измъкне от ситуацията,без спирачки и с завъртане на волана ,обратно на посоката на хлъзгане.При предавка куатро,рязко пускане на газта,без спирачки и плавно подаване на газ и волан посока излизане от ситуацията за да ви измъкне.При хлъзгане на прав път АБС-са ще ви помогне да изправите колата само с волана,но ако нямате АБС,то трябва да ползвате спирачките съвсем нежно За да не блокират колелата и отново изправяне с волана.
2018.12.02 | 17:34
Г-н Жеков, ако хората се раждат с грешни инстинкти, нямаше да съществуване вече.
Това което е грешно е обучението.
Аз съм карал няколко години в анорексия и някой там няма грешни инстинкти. Но, обучението е на ниво!!!
2018.12.02 | 17:39
Ако човек можеше да кара по инстинкти, нямаше да има курсове за шофьори!!!
2018.12.02 | 17:38
В Норвегия, имам в предвид.
Добави коментар
Водещи новини
Депутатите отново не се разбраха за председател на НС, мъките продължават в сряда
22 ноември 202414:01
Борисов: Всички искате да ни натресете цялата отговорност, но без да участваме – тая игра не ми харесва!
22 ноември 202411:57
Радостин Василев: Явно задкулисието ще се опита да направи пробив през БСП
22 ноември 202414:05
Костадинов за изстреляната от Русия ракета: Предупреждаваме за това от много време насам, би трябвало всички да сме тежко притеснени
22 ноември 202414:07
Унгарски министър обяви: България влиза и в сухопътния Шенген през януари догодина
22 ноември 202413:53
Министър Илков: Имаме възможността да се поздравим с голямата крачка, която направихме за Шенген
22 ноември 202413:38
Водещите новини! Решаващ разговор за България в Шенген! Ден пореден от сагата „Избор на председател на НС“ (и още…)
22 ноември 202413:17
Млад български баскетболист загина в катастрофа
22 ноември 202412:36
Cape Town Etc: Ружа Игнатова е жива и живее в Кейптаун
22 ноември 202413:22
2018.12.01 | 08:26
Всички сте големите специалисти а бе що не си евете путк.ата майчина. Вие ще ми кажете как да си карам колата