Ефектът на гладната пеперуда

Чували ли сте за „ефектът на пеперудата“? Съвсем накратко казано – става въпрос за това как едно махване на крилата на пеперуда може да предизвика появата на торнадо на другия край на света. Примерът е доста краен, разбира се, но цели да опише как едно наглед незначително събитие може да предизвика нещо огромно и разрушително. 

По един подобен начин, нашето поведение спрямо наглед незначителни подробности от бита ни може да се завърти и върне при нас. И от нас зависи дали то ще е с положителен или отрицателен знак. 

Хипотетична ситуация: човек останал на улицата, защото има тежко заболяване и не може да си намери работа, роднините му са загинали и няма кой да се грижи за него. Има нужда от храна, но в даден момент е крайно затруднен да си я набави. Същевременно вие сте имали възможността да оставите пликче с храна (било то и само един стар хляб) до кофата за боклук, но вместо това, без да се замислите, сте го изхвърлили в контейнера. Човекът е болен и гладен и изпада в паника, защото не може да се нахрани. Изведнъж пред очите му се появява изход – вижда на улицата добре облечен човек, чийто портфейл неволно се е подал от джоба му. Посяга, но човекът се усеща. Двамата се сбиват и минувачът получава удар в главата, заради който трябва да постъпи в болница и пропуска важна делова среща, която коства на шефа му сделка за 120 000 евро. Шефът му, в гнева си, решава да си компенсира загубата и извършва застрахователна измама, като подпалва нает от него склад. Складът изгаря заедно с 10 паркирани пред него автомобила. Един от тях е вашият. 

А всичко това можеше да бъде избегнато, просто оставяйки храна на бездомника. 

А сега си представете, че това „оставяне на храна“ всъщност е добре организирано и насърчавано от държавата. И в него се включат ресторанти, хранителни магазини, домакинства. 

Оказва се, че в България се изхвърлят по около 100 кг храна на година. От един човек. Това означава, че в страната ни всяка година около 670 000 тона храна отиват на боклука. 

Замислете се – колкото и да сте богати, някой, някъде не споделя вашата красива съдба и има нужда от подадена ръка. Защо? Какво ви бърка вас това ли? Прави сте – нищо. Ако си задавате този въпрос, то обяснението, че светът има нужда да сме по-добри хора, няма да ви направи впечатление, нали? 

В такъв случай да подходим така: може би трябва да се замислите за нещата по по-егоистичен начин – мислете за „ефекта на пеперудата“ или го наречете Карма, ако искате, или теория на хаоса, или теория на случайността. 

При всички положения не можете да го подминете, защото ефектът му е осезателен, все в някакъв момент сте го изпитали на гърба си. Не се хващайте конкретно за примера по-горе – той е илюстрация и е умишлено подсилен. Но съгласете се, че всичко лошо, което ви се е случило, не е самопоявило се в пространството, все някой го е започнал. Така нечия апатия или пренебрежение са започнали верига, завършила с удар по вас. Именно както вашата апатия завършва с удар по някого.

Негативното в света все от някъде се появява. 

Представете си, че инициативите да се помага на нуждаещите се не се свеждат само до благотворителност по Коледа и „висящо кафе“, което повися, повися и изчезна.

Представете си, че държавата подреди социалната си политика така, че направи оползотворяването на храната възможно. Представете си, че инициативите на Червения кръст за даряване на дрехи се рекламират повече и повече хора научат за тях. 

Знаехте ли например, че има храни, обозначени с маркировка „най-добра до“, която не е същата като „срок на годност“? Тези храни спокойно могат да бъдат (ако вече не ги искате) дарявани на бедни и социално слаби, на домове, на нуждаещи се. 

Сигурен съм, че мнозина не са знаели за това. И именно заради това пак ще си кажа моята мантра, която не спирам да повтарям от доста време – хората трябва да бъдат образовани по много въпроси и трябва институциите в България да открият „чудото“ на социалната реклама – да се върти по медиите, да се повтаря от институциите ПУБЛИЧНО и пак, и пак – как може да се помага, какво да се прави, за да не се вреди. Незнанието е голяма част от липсата на активност. 

Много хора не виждат, съответно не знаят какво въздействие имат действията им върху околните, върху природата, върху всичко. Те не виждат отвъд бита си. 

Много хора не знаят, че действията им са вредни по един или друг начин. Да, да, знам, че разбирайки за това, мнозина ще махнат пренебрежително с ръка и ще си продължат по старо му, но и трима да си променят отношението – пак е някаква победа и крачка в правилната посока. 

Да не говорим за това колко ще е полезно като пример за следващото поколение. Превърнем ли го в начин на мислене, 90% от работата е свършена. 

Коментари

  1. 2018.09.03 | 20:42

    Даваш храна на гладните негри, и те вместо по 10 чавета, започват да правят по 20 и пак са гладни.

  2. 2018.09.03 | 14:49

    и как точно ще стане това чисто нормативно? нали здравната инспекция веднага ще сурвакат ресторанта, който храни хората с храна с изтекъл срок на годност. доре да е "най-добър до" веднага ще скочат природозащитниците и ще кажат, че това е гавра с достойнството на хората ...

  1. 1

Напиши коментар

Избори

още

Спорт

още

Водещи новини

още

Още новини

още

Най-четени

Най-коментирани

Общество

още

Анкета

Одобрявате ли промените в НК свързани с неизбежната отбрана?

Одобрявате ли промените в НК свързани с неизбежната отбрана?

Вашите лични данни

Ние събираме и обработваме Вашите лични данни.

За осигуряване на правата ви по GDPR, молим за Вашето съгласие.

Ще използваме данните за осигуряване на по-доброто Ви преживяване на нашите сайтове.

Ако натиснете бутона Приемам всички, ще дадете съгласието си на нас и на всички трети страни, описани детайлно в Политиката за поверителност и Политиката за бисквитките.

Защо е необходимо моето съгласие?

НАСТРОЙКИ ЗА ПОВЕРИТЕЛНОСТ

  • Нормално функциониране на сайтовете
    Не е зададено

    Тези данни са стриктно необходими за нормалната работа на сайтовете и мобилните ни апликации. Чрез тях можем да удостоверим самоличността Ви като логнат потребители, да Ви покажем по-добре съдържанието, да заредим сайта по-бързо, да защитаваме сайтовете и Вас от посегателства.

    Такива данни например са данните от сесията Ви – информация дали сте логнат, кеширано съдържание и други.

    Тук попадат и данните, свързани с идентифицирането Ви във връзка с регистрация за използване на наша услуга.

  • За изпълнение на нашите услуги
    Не е зададено

    Някои от услугите ни, като електронната търговия, изискват да споделите с нас лични данни. Използваме ги за да можем да изпълним договора си с Вас, за продажба и доставка на предлаганите от нас стоки.

    Други предлагани от нас услуги са възможностите да добавяте новина, коментари, снимки или видеа. Използваме личните Ви данни, която ни дава възможност да Ви идентифицираме и при необходимост – да модерираме добавеното от Вас съдържание.

  • За измерване
    Не е зададено

    Събираме информация за Вашето използване на съдържанието и я комбинираме с предишно събрана, за да измерим, разберем и отчетем Вашето използване на услугите ни.

    Тази цел не включва персонализиране и профилиране.

  • За подбор, доставка и отчитане на реклами
    Не е зададено

    Събираме информация и я комбинираме с предишно налична, за да подберем и Ви доставим релевантна реклама и за да можем да измерим доставката и ефективността й. Това може да включва предварително събрана информация за Вашите предишни интереси към подбрани реклами, обработка на данни за поведението Ви, когато рекламата Ви е била показана, колко често Ви се показват дадени реклами, къде и кога са Ви били показани, дали сте предприели действие свързано с рекламата, включително клик на рекламата и направена покупка.

    Тази цел не включва персонализиране и профилиране.

  • За подбор, доставка и отчитане на съдържание
    Не е зададено

    Събираме информация и я комбинираме с предишно събрана, за да подберем и Ви доставим релевантно съдържание и да измерим доставката и ефективността му. Това може да включва предварително събрана информация за Вашите интереси към съдържанието, обработка на данни за показаното Ви съдържание, колко често или за колко време е било показано, дали сте предприели действие, свързано със съдържанието, включително клик на съдържанието.

    Тази цел не включва персонализиране и профилиране.

  • За персонализация и профилиране
    Не е зададено

    Събираме и обработваме информация за използването на услугите ни за последващо сервиране на персонализирана реклама и/или съдържание в друг контекст, напр. други сайтове и мобилни апликации, след време.

    Типично, съдържанието и поведението Ви на сайта/мобилната апликации се използва за създаване на заключения за Вашите интереси, чрез които се управлява бъдещият избор на сервирани реклами и/или съдържание.

  • По възложение и за проекти на трети страни
    Не е зададено

    При конкретни проекти по възложение на трети страни събираме Ваши лични данни, които им споделяме за осъществяване целите на проектите им. Детайлна информация за целите може да намерите в Общите условия на всеки конкретен проект, който ще Ви бъдат предоставени за получаване на Вашето съгласие.

    Понякога използваме личните ви данни, за да Ви информираме за игри и промоционални оферти на Спортал и/или на трети страни – Партньори на Спортал.

    За изпълнение на тази цел, събираме Ваши лични данни, за да Ви информираме за наши или на трети страни, наши партньори, инициативи, промоции, игри, оферти и други.

    За всички описани по-горе цели можем да използваме инструменти на трети страни.

  • За Директен маркетинг
    Не е зададено

    За да Ви изпращаме винаги актуална и полезна информация за нашите инициативи, събираме данни като адрес на електронна поща или друг начин за контакт с Вас – Viber, Skype, Messenger профил или такъв в друга комуникационна платформа.