Експертите, разследвали жп катастрофата в Хитрино: Такава жп инфраструктура няма никъде в Европа

  • 13 март 2018 08:23

  • 3864
  • 9
Експертите, разследвали жп катастрофата в Хитрино: Такава жп инфраструктура няма никъде в Европа
©

За нас беше важно да си обясним какъв е бил механизмът на инцидента в Хитрино и да направим така, че това повече да не се случва. Това каза Станко Станков, който е управител на компанията Булмаркет, която е собственик на влака, дерайлирал в с. Хитрино, в ефира на БТВ.

„Ние не упрекваме прокуратурата, не упрекваме и звеното, което е принципал на Министерство на транспорта. Има конфликт на интереси, има препоръка на ЕС и наказателна процедура. Има добри вещи лице и не толкова добри. Има съд, в който трябва да се сложат всички експертизи на масата и да се прецени коя е по-вероятна. Не скоростта е причина за инцидента, показва частната експертиза на Булмаркет. Около 25 000 евро. Тя е извършена от изключително реномиран институт, който извършва експертизи по най-тежките жп инциденти в Европа. Единият от експертите беше присъствал на място в Хитрино ден след катастрофата.

„Данните показват, че 6 вагон се движи по два коловоза. Няма как да не дерайлира. Влакът се е движел с висока скорост. Разкъсва се композицията на 7 вагон. Ние не спорим за скоростта, но не тя е причина за катастрофата“, категоричен беше Станков. Според експертите от Германия, за да бъде скоростта причина, тя трябва да е над 111 км/ч., а нашата скорост е била 78 км/ч. При висока скорост става обръщане първо на локомотиви, а след това дерайлиране на влака. При нас няма такова неща. Според експертизата стрелката се е отключила и е преместила композицията. Или не е била заключена или от вибрациите.

Друг факт е, че 4 дни преди инцидента от Хитрино са искали пробивна машина, защото имат проблем със стрелките. от Горна Оряховица им отговарят, че пробивната машина е повредена и не може да се изпрати.

Експертите, дошли на мястото на катастрофата в Хитрино, сред които и бившият транспортен министър на Чехия, се хванаха за главите и казаха, че такава жп инфраструктура няма никъде в Европа. Той даде пример в участъка между Разград и Самуил, който след основен ремонт изглежда така:

От думите му стана ясно, че обвинените машинисти все още работят във фирмата, но са наказани. Те вече не управляват влакове, а са електротехници на локомотив. Състоянието им не е добро.

Цистерната с пропилен не е отговаряла на условията за безопасност и не е трябвало да се движи, пише в заключението. Като цяло жп инфрастрктурата също не била добра. Цистерните са собственост на дъщерна компания на френските железници.

Конструкцията на този тип цистерни е с полусферични дъна, които се оценяват като опасни поради своята крехкост и през 80-те години на миналия век са забранени от производство. За експлоатираните към момента на забраната вагони от този тип са дадени предписания за монтиране на допълнителни защитни елементи, които да гарантират тяхната безопасност до изтичане на експлоатационния им живот.

Два пъти е подавано напрежение в съборената контактна мрежа и така се е стигнало до волтови дъги, които е възможно да са причинили взрива, каза Станков.

Не прехвърлям вина, но отказвам само аз да нося отговорност за всичко, което се случи. Ако се докаже вина ще платим обезщетения на пострадалите.

Последвайте канала на

Мая Йорданова
3864 9

Свързани новини

Коментари 9

Добави коментар

2018.03.15 | 08:27

9
ПРИЧИНА ВИСОКА СКОРОСТ

2018.03.15 | 08:27

8
Машинистите така ги набутаха че едва ли ще се отърват !!! Още като стана катастрофата излезе кмета и веднага каза че причината е превишена скорост и така тръгна тая версия . Той какъв специалист е ???????

2018.03.15 | 08:27

7
В Бг е така. Топло е, в лайната политически, що да си подаваме главата навън.
!!

2018.03.15 | 08:27

6
машиниста няма вина!
пурко

2018.03.15 | 08:27

5
Що ли не се учудвам. Отдавна съм наясно че в България пари за поддръжка/или рехабилитация както е модерния израз/ няма. Дори и да има те не отиват по предназначение.
пурко

2018.03.15 | 08:27

4
...Дали ще е дупка в магистралата, бетон от мостовете, или жп катастрофа , всичко е заложено още в началото като са спестили поддръжката.Експлоатира се докато почне да ни убива...че и след това....на кой му пука за нас?!....
пурко

2018.03.15 | 08:26

2
За сравнение мостовете в Ню Йорк са строени преди освобождението ни от турско.От първия ден на експлоатация имат бригада която в студ и пек, вятър или дъжд, се грижи за тях!....Там ...в гнилия капитализъм.....
ПУРКО

2018.03.15 | 08:26

3
ЩО НЕ ИЗЧЕЗНЕШ ЗА ТАМ ВЕДНАГА.
дуци

2018.03.15 | 08:26

1
30 години ЖЕЛЕЗНИЦАТА Е ОСТАВЕНА И ОГРАБЕНА ОТ ШАЙКА ПРЕСТЪПНИЦИ ,КАКТО НАВСЯКЪДЕ ИЗ СТРАНАТА , КАКВО ОЧАКВАТЕ ???

Добави коментар

Водещи новини